Gå til innhold

Arbeidsplass med bare eldre kollegaer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har begynt et sted hvor alle som jobber der er mye eldre enn meg. Jeg synes det er de sosiale sammenkomstene som small talk oppleves vanskelig og i lunsjen. Det snakkes bare om tema jeg ikke kan noe om. Snart skal det høre julebord. Jeg vet ikke hvordan jeg skal overleve derfor har dere noen tema jeg kan ta opp?  Skal jeg være brisen før jeg kommer? Det er 20-30 år mellom oss. Hjelp tips tas i mot. Hilsen usikker 

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei. Jeg har begynt et sted hvor alle som jobber der er mye eldre enn meg. Jeg synes det er de sosiale sammenkomstene som small talk oppleves vanskelig og i lunsjen. Det snakkes bare om tema jeg ikke kan noe om. Snart skal det høre julebord. Jeg vet ikke hvordan jeg skal overleve derfor har dere noen tema jeg kan ta opp?  Skal jeg være brisen før jeg kommer? Det er 20-30 år mellom oss. Hjelp tips tas i mot. Hilsen usikker 

Anonymkode: c3f76...881

Jeg synes ikke du skal komme brisen på julebordet, det tar seg rett og slett ikke ut. Var på julebord med mannen min for noen år siden, på hans arbeidsplass, der var det en av de ansatte som var så full da han kom at han ble avvist i døren og måtte snu. Lite lekkert.

Jeg er elendig på smalltalk selv så jeg har dessverre ingen gode råd å komme med der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (18 minutter siden):

Jeg synes ikke du skal komme brisen på julebordet, det tar seg rett og slett ikke ut. Var på julebord med mannen min for noen år siden, på hans arbeidsplass, der var det en av de ansatte som var så full da han kom at han ble avvist i døren og måtte snu. Lite lekkert.

Jeg er elendig på smalltalk selv så jeg har dessverre ingen gode råd å komme med der. :) 

Det er uten følge derfor føler jeg meg naken sammen med dem. Jeg er yngst sammen med 2 andre men de kommer ikke pga et annet julebord. Tror du de merker om jeg har drukket noe utenom og være full?

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er uten følge derfor føler jeg meg naken sammen med dem. Jeg er yngst sammen med 2 andre men de kommer ikke pga et annet julebord. Tror du de merker om jeg har drukket noe utenom og være full?

Anonymkode: c3f76...881

Å komme full på julebord er noe man, i min bok, definitivt ikke gjør. Det serveres vel vin og øl til maten? Ta deg et glass eller to da, men for all del - ikke drikk deg dritings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger hatt jobber hvor mine kollegaer var 20-30 år eldre enn meg. Noen ganger kan det bli kjedelig, hvis de er av typen som er litt satt og bare prater om "strikkeoppskrifter", men det kan også være veldig interessant og lærerikt å få perspektiv fra noen i en helt annen tid av livet enn en selv. 

Ofte er disse godt voksne mer interessante enn man skulle tro, hvis man kommer litt inn på dem. Og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg har begynt et sted hvor alle som jobber der er mye eldre enn meg. Jeg synes det er de sosiale sammenkomstene som small talk oppleves vanskelig og i lunsjen. Det snakkes bare om tema jeg ikke kan noe om. Snart skal det høre julebord. Jeg vet ikke hvordan jeg skal overleve derfor har dere noen tema jeg kan ta opp?  Skal jeg være brisen før jeg kommer? Det er 20-30 år mellom oss. Hjelp tips tas i mot. Hilsen usikker 

Anonymkode: c3f76...881

Jeg fraråder deg å være brisen når du kommer, da er det bedre å finne på en unnskyldning og bli hjemme. 

Husk at svært, svært mange har samme erfaring som deg, vi har alle vært førstereis på julebord med eldre kollegaer. Man må bare ta mot til seg, være hyggelig og ikke tenke at man er den som har eneansvar for samtalen rundt bordet - det er alles ansvar. 

Mitt råd er å gi det et forsøk, og gå heller etter maten om det blir kleint, det har jeg selv gjort noen ganger :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel… i fjor da jeg var på julebord på jobben, så var det hun som hadde gått av med pensjon, men som tok en vakt i ny og ne som skjenket meg og fikk meg til å ha kronisk latterkrampe. 😂 Festligere dame skal man lete lenge etter! 

Endret av knas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Å komme full på julebord er noe man, i min bok, definitivt ikke gjør. Det serveres vel vin og øl til maten? Ta deg et glass eller to da, men for all del - ikke drikk deg dritings!

Jo det er 8 ponger til hver så det er en del. Det er obligatorisk å stille så frem det ikke er sykdom eller andre gode grunner til og ikke gå…

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knas skrev (47 minutter siden):

Vel… i fjor da jeg var på julebord på jobben, så var det hun som hadde gått av med pensjon, men som tok en vakt i ny og ne som skjenket meg og fikk meg til å ha kronisk latterkrampe. 😂 Festligere dame skal man lete lenge etter! 

Hvordan skjedde det? 

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (56 minutter siden):

Jeg fraråder deg å være brisen når du kommer, da er det bedre å finne på en unnskyldning og bli hjemme. 

Husk at svært, svært mange har samme erfaring som deg, vi har alle vært førstereis på julebord med eldre kollegaer. Man må bare ta mot til seg, være hyggelig og ikke tenke at man er den som har eneansvar for samtalen rundt bordet - det er alles ansvar. 

Mitt råd er å gi det et forsøk, og gå heller etter maten om det blir kleint, det har jeg selv gjort noen ganger :) 

Jeg tenkte bare et glass eller en shot? Du vet de små engangsflaskene? Jeg vet jeg ikker den første som opplever det kleint. Det er bare det at alle og da mener jeg alle er er en annen generasjon enn meg. Det går mye i ting jeg ikke kan bidra med eller har erfaring med selv som aldring i kroppen. Jeg er ikke der, hva skal jeg si til det? Hvordan kan jeg endre tema på en høflig måte uten og være uhøflig? 

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg har flere ganger hatt jobber hvor mine kollegaer var 20-30 år eldre enn meg. Noen ganger kan det bli kjedelig, hvis de er av typen som er litt satt og bare prater om "strikkeoppskrifter", men det kan også være veldig interessant og lærerikt å få perspektiv fra noen i en helt annen tid av livet enn en selv. 

Ofte er disse godt voksne mer interessante enn man skulle tro, hvis man kommer litt inn på dem. Og vice versa.

Det kan hende alkoholen hjelper en del når alle er brisne. Strikkeoppgifter og den slags er gørr kjedelig. Jeg vil være meg selv og ikke bli stille. 

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med at du drikker litt alkohol før du går. Jeg trodde de fleste gjorde det faktisk? At de drikker et glass vin eller noe mens de pynter seg og legger make up osv? Det er ihvertfall vanlig blant oss her.  Jeg ville søren ikke brydd meg om noen kom bittelitt brisen. Ikke i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det er 8 ponger til hver så det er en del. Det er obligatorisk å stille så frem det ikke er sykdom eller andre gode grunner til og ikke gå…

Anonymkode: c3f76...881

Obligatorisk??? Som i at du får betalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 time siden):

Obligatorisk??? Som i at du får betalt? 

Nei ikke betalt men de sa det var obligatorisk ?

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei ikke betalt men de sa det var obligatorisk ?

Anonymkode: c3f76...881

Det tror jeg faktisk ikke de kan gjøre, jeg hadde i alle fall forlangt betalt dersom de hadde krevd at jeg skulle komme på julebordet i min egen fritid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (26 minutter siden):

Det tror jeg faktisk ikke de kan gjøre, jeg hadde i alle fall forlangt betalt dersom de hadde krevd at jeg skulle komme på julebordet i min egen fritid. 

Jeg er for ny til å kreve noe. Det verste er at jeg ikke kjenner noen så jeg vet ikke hvor eller hvem jeg skal sitte med. Kanskje jeg skulle tatt en beroligende før jeg kom. Eller angstdempende 

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er for ny til å kreve noe. Det verste er at jeg ikke kjenner noen så jeg vet ikke hvor eller hvem jeg skal sitte med. Kanskje jeg skulle tatt en beroligende før jeg kom. Eller angstdempende 

Anonymkode: c3f76...881

Nei, så ikke er det nok ikke. :) Gå med et åpent sinn og blir det for kleint så takker du for deg etter maten og går hjem. Ikke krisemaksimer i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Nei, så ikke er det nok ikke. :) Gå med et åpent sinn og blir det for kleint så takker du for deg etter maten og går hjem. Ikke krisemaksimer i forkant.

Skal jeg bare sette meg et sted med ukjente folk?

Anonymkode: c3f76...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skal jeg bare sette meg et sted med ukjente folk?

Anonymkode: c3f76...881

Sett deg sammen med noen av de du kjenner til om du er ukomfortabel med å sitte med helt ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det går mye i ting jeg ikke kan bidra med eller har erfaring med selv som aldring i kroppen.

Er det et typisk samtaletema i lunsjen?

Selv gamlinger kan finne på å snakke om noe annet og oppføre seg litt annerledes på julebord enn når de har pause på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...