Gå til innhold

Styrer du mye til jul i desember?


Gjest Hurja

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på vasking, baking, julegaver osv. Bruker du mye tid på det? Vasker du rundt? Baker du mye?
Jeg styrer lite og bruker lite tid på det. Tar bare en skikkelig helgevask  (jeg rundvasker til våren når alt vises), lager krumkaker og kjøper gaver til mann, barn og noen få utenom. Koser meg masse i adventstiden, men jeg stresser ikke -  jeg nyter heller å være hjemme og se tv med tente lys og drikke kaffe av julekopp. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stresser ikke jeg heller. Har ikke bakt noe siden ungene flyttet ut, men vasking gjør jeg regelmessig uansett. Blir ikke noe ekstra vasking kun fordi det er jul. Julegaver synes jeg det er gøy å kjøpe, så det koser jeg meg med. Nå i morgen blir det litt pynting til adventstiden, blant annet skal buska vår i hagen få lysene sine på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser ikke med hverken baking eller vasking, men i år stresser jeg litt med å komme i havn med julegaver. Har 14 stykker å kjøpe til og greier bare en butikk av gangen, men kommer forhåpentligvis i havn i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det holder med «helgerent» til jul. Bake gjør jeg ikke. Men julegaver, julemat og pynting er viktig. Og så holder jeg fortsatt på den etterhvert ekstremt sjeldene skikken med å sende julekort. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurja skrev (19 minutter siden):

Da tenker jeg på vasking, baking, julegaver osv. Bruker du mye tid på det? Vasker du rundt? Baker du mye?
Jeg styrer lite og bruker lite tid på det. Tar bare en skikkelig helgevask  (jeg rundvasker til våren når alt vises), lager krumkaker og kjøper gaver til mann, barn og noen få utenom. Koser meg masse i adventstiden, men jeg stresser ikke -  jeg nyter heller å være hjemme og se tv med tente lys og drikke kaffe av julekopp. 

Stresser ikke, vasker litt (helst akkurat der jeg skal pynte...), pynter litt og henger opp julegardinene. Baker litt og lager en del gaver selv, men de begynner jeg som regel mye tidligere med da. 😊 Kooooser meg i adventstiden. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (12 timer siden):

Da tenker jeg på vasking, baking, julegaver osv. Bruker du mye tid på det? Vasker du rundt? Baker du mye?
Jeg styrer lite og bruker lite tid på det. Tar bare en skikkelig helgevask  (jeg rundvasker til våren når alt vises), lager krumkaker og kjøper gaver til mann, barn og noen få utenom. Koser meg masse i adventstiden, men jeg stresser ikke -  jeg nyter heller å være hjemme og se tv med tente lys og drikke kaffe av julekopp. 

Jeg vasker litt utover hele året, slik at vi kommer igjennom hele leiligheten i løpet av ett år...

For meg er det viktigste å planlegge, skrive ned hva jeg tenker å gi til hvem etc., for om ikke går jeg fullstendig i surr - selv om jeg ikke gir til mange. Men i år kommer jeg nok til å gjøre det enkelt, å gi litt det samme til flere i ulike varianter, fordi det gjerne er noe mange verdsetter å få.

Jeg er veldig glad i å bake, men tar det etter hva formen tillater. Jul blir det uansett. Det har blitt litt av julekosen og tradisjonen at samboer og jeg lager noen julekaker sammen... Men aldri under stress og tidspress, for det ødelegger julekosen og den gode avslappende stemningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver julebrev (individuelt tilpasset, ikke masseproduserte). Jeg er veldig pirkete med bilder og innhold, så de tar mye tid.

Dessuten vasker jeg kjøkken og bad i et helt annet omfang (særlig kjøkken) enn resten av året. Vasker også gardinene i stue og kjellerstue - det er ikke så stor jobb, men krever litt tid og planlegging.

Gavene er mitt ansvar, men vi har ikke så mange å kjøpe til. Baker litt småkaker også, men det synes jeg ikke er noe stress. 

Jeg føler ikke så mye i adventstiden, verken kos eller stress. Jeg finner typisk roen når jeg spiser lange frokoster i juleferien. Jeg har ikke hovedansvaret for de "store" middagene i julen, så jeg slipper billig unna sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var overraskende mange som ikke stresser i desember her med julevask og julebakst. Selv planlegger jeg alt til den minste detalj i oktober. Har en liste over julebakst og hvem son skal gjøre hva og når. Desember er den viktigste måneden i året og alt må være perfekt :) 

Anonymkode: 210c3...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var overraskende mange som ikke stresser i desember her med julevask og julebakst. Selv planlegger jeg alt til den minste detalj i oktober. Har en liste over julebakst og hvem son skal gjøre hva og når. Desember er den viktigste måneden i året og alt må være perfekt :) 

Anonymkode: 210c3...0d1

Jeg lurer litt på hva de gjør i desember alle de som gjør seg ferdig med alt før 1. desember fordi de bare skal kose seg i adventstiden? For min del er mye av kosen det å pynte, lage/kjøpe gaver og pakke inn, bake litt og sånt. Hva gjør de når alt det er unnagjort da? Sitter med gløgg og småkaker hver kveld? For all del - om man har 3 unger med skoleavslutninger, lysfrokoster og 7 ulike aktiviteter som også har avslutninger så skjønner jeg det godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (13 minutter siden):

Jeg lurer litt på hva de gjør i desember alle de som gjør seg ferdig med alt før 1. desember fordi de bare skal kose seg i adventstiden? For min del er mye av kosen det å pynte, lage/kjøpe gaver og pakke inn, bake litt og sånt. Hva gjør de når alt det er unnagjort da? Sitter med gløgg og småkaker hver kveld? For all del - om man har 3 unger med skoleavslutninger, lysfrokoster og 7 ulike aktiviteter som også har avslutninger så skjønner jeg det godt! 

Hei og takk for dine spørsmål :) kos skjer på på lillejulaften og kommende romjulsdager, samt nyttårsaften årets viktigste dag. Når alt er gjort som det sjeldent er før lille julaften koser vi oss med tradisjonelle julekaker og julebrus. Jeg ser frem til rolig dager med mindre stress men det er det ikke nå. Man må ta høyde for sykdom som inntreffer da vi nå går inn i en tid hvor det er mulig å få alt mulig virus. Det er julebord juletrefester julekonserter julemiddager mm hele desember. Fikk dem alle spørsmål besvart? 

Anonymkode: 210c3...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stresser i utgangspunktet ikke. Jeg tørket over lister og vinduskarmer i går, ellers bare vanlig støvsuging og vask. Ingen rundvask (jeg er så slurvete, nå har jeg skrevet rundballer tre ganger før jeg traff v og fikk vasl. Å etterfølge julepølse med rundballer på skrivefeil hadde vel toppet det). I morgen skal jeg pynte også blir jeg å gjøre litt etter litt. Men må innrømme at jeg føler jeg har ganske mye å gjøre. To skoleavslutninger, ett julebord, en julekonsert, gaver, julebrød og eggsalat samt jeg skal veksle mellom hjemme og krisesenteret jeg bor på og jeg skal tik Trondheim om to uker. Jeg mistenker jeg kommer til å være passelig sliten. Det blir ikke fortsettelse av å trene 6 dager i uken de neste ukene i hvert fall. ;)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var overraskende mange som ikke stresser i desember her med julevask og julebakst. Selv planlegger jeg alt til den minste detalj i oktober. Har en liste over julebakst og hvem son skal gjøre hva og når. Desember er den viktigste måneden i året og alt må være perfekt :) 

Anonymkode: 210c3...0d1

Det hjelper nok litt på for min del med at vi ikke har barn. Vi baker heller ikke noe særlig, fordi oss to voksne spiser ikke så mye julekaker at det lønner seg. Vi kjøper dermed heller ferdige julekaker av et par sorter. 

Vi har ikke et stort enebolig, men en passe stor leilighet. Vi har ikke så mye julepynt så det å pynte til jul er gjort på en halvtime. 

Gavene er også veldig greie, vi har en skjult Facebook-gruppe med nærmeste familie hvor alle skriver sine ønskelister. Så lager jeg et Excel-ark og plotter inn hva som skal kjøpes til hvem. Det som kan kjøpes på nett gjør jeg da på èn kveld, samboer reiser ut og kjøper en del av det som skal i butikkene - også "sparer" jeg en gave eller to til uti desember slik at jeg kan få julestemning av å gå i butikkene rett før jul, men uten å stresse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør egentlig ikke så mye, men lar meg stresse litt likevel 😅. Alltid mye å gjøre på jobb på den tiden, og med mer sosialt enn ellers, tanker om at jeg burde rydde, vaske og bake mer enn jeg gjør, samt finne gode julegaver, blir det litt stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrer ikke med noe. Vasker en grundigere husvask ja, men veldig lettstelt leilighet. Dessuten er jeg minimalist, så veldig lite møbler og kun et par pyntegjenstander og planter samt bilder på veggene. Badet er det eneste rommet hvor det er krimskrams det tar tid å tørke støv av og vaske. Så jeg bate tar det helt med ro og gjør litt nå og da. Beste med adventstiden er gavekjøp og innpakning, og lage pepperkakehus jeg pynter mens jeg drikker vin. Bare kooos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har styrt mye nå i noen dager.  Ordnet til jul 2 steder. Til og med handlet inn mesteparten av maten til hytta i dag og fyllt opp fryser og skuffer.  Vi blir 5 stk der. I desember er det bare småting som skal ordnes. Kakebokser skal fylles med krumkaker, vi skal ha familie på pinnekjøtt, noen julegaver skal kjøpes. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke styrt noen ting.  Har pinnekjøtt i kjøleskapet og i dag har jeg kjøpt en halvmeter julestjerne og en julekaktus.  Presangene til barnebarna er handlet og levert for flere uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...