Gå til innhold

Hvilke psykiske lidelser/diagnoser forbindes med stigma i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først: klar over at dette ikke har et fasitsvar. Jeg er ute etter hvilke diagnoser du selv forbinder med er stigma. Tenkt 2022. Hva hadde du syntes var ok å si til venner, arbeidsgiver mm? Å møte fordommer i deg selv i møte med andre, hvilke merkelapper er det som gjør at du selv kanskje forhåndsdømmer? 
 

Selv har jeg bipolar 1 og vet ikke om jeg er flau over det eller ikke. Arbeidsgiver vet ikke og eneste jeg syns er ekkelt er operasjoner, tannlege osv hvor man må oppgi navn på medisiner og eventuelt sykdommer. Da syns jeg liksom å se at de rykker til og at det blir en ugrei stemning i rommet, det er ekkelt. 


Jeg har lite fordommer for andres lidelser fordi jeg er syk selv. Men autismespekteret er det jeg kjenner meg minst igjen i og som er mest fremmed for meg å forstå hvordan det er å leve med.

Anonymkode: 4c353...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forbinder psykoselidelser med størst stigma i dag. Jeg tar det veldig tungt at jeg selv fikk Schizoaffektiv lidelse som diagnose i stedet for bipolar 1 som jeg hadde før. Så tungt at jeg nekter for det. I mitt hode feiler jeg bipolar og ikke psykose. 

Anonymkode: 42e7e...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forbinder psykoselidelser med størst stigma i dag. Jeg tar det veldig tungt at jeg selv fikk Schizoaffektiv lidelse som diagnose i stedet for bipolar 1 som jeg hadde før. Så tungt at jeg nekter for det. I mitt hode feiler jeg bipolar og ikke psykose. 

Anonymkode: 42e7e...ff3

Åh, det forstår jeg. Hva skjedde som gjorde at diagnosen ble endret? Hadde du utbrudd av psykose utenfor depresjon og mani? Jeg har bipolar 1 og er lei meg fir at jeg ikke kan si at jeg har bipolar 2. Det forbinder jeg med å være mest deprimert og ikke klin kokos. 

Anonymkode: 4c353...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Åh, det forstår jeg. Hva skjedde som gjorde at diagnosen ble endret? Hadde du utbrudd av psykose utenfor depresjon og mani? Jeg har bipolar 1 og er lei meg fir at jeg ikke kan si at jeg har bipolar 2. Det forbinder jeg med å være mest deprimert og ikke klin kokos. 

Anonymkode: 4c353...039

Ja, i følge behandlingsapparatet har jeg psykosesymptomer også utenom bipolare episoder. 

Jeg skjønner deg også. Man vil (i alle fall du og jeg) ha den mildeste formen for sykdom. 

Anonymkode: 42e7e...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på noen diagnoser med fordømmelse. Ikke én eneste. Jeg liker ikke at alt skal handle om diagnoser, for det handler heller om utfordringer folk har uavhengig grunn. Jo mer folk skiller seg ut, jo mer setter jeg pris på dem, og det spiller ingen rolle hvorfor de er som de er. 

Det jeg heller reagerer på er mennesker som snakker for mye om diagnosen sin. Det er helt ok at de vil forklare og snakke om det, men ikke hele tiden sånn at de til slutt blir diagnosen. Den fella kan dessverre noen gå i, og det er bare slitsomt. Skulle ønske folk bare var den de ville være og den de var, uansett diagnoser og utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paranoid schizofreni er verst. Psykoselidelse er også verst. Disse to er det mest stigma rundt.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (2 minutter siden):

Paranoid schizofreni er verst. Psykoselidelse er også verst. Disse to er det mest stigma rundt.

Men er ikke paranoid schizofreni en psykoselidelse?

Anonymkode: 42e7e...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er ikke paranoid schizofreni en psykoselidelse?

Jo. Jeg mener navnet paranoid schizofreni og psykoselidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Paranoid schizofreni har mye stigma da en del drap er utført av individer med denne schizofrenivarianten. Jeg har selv diagnosen og det er ikke noe jeg snakker høyr om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste diagnosen som gjør at jeg vil ønske å holde meg unna en person er dyssosial PF/psykopati. Har vært utsatt for dette da både min tidligere stefar som jeg måtte vitne i retten mot sannsynligvis har det og min eks som nå sitter i forvaring er diagnostisert med det. Men det er for å beskytte meg selv ikke noe annet. 

Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse møter mye stigma både i helsesektoren, men også i samfunnet både på nett og i virkeligheten. Jeg forteller ikke folk at jeg har den diagnosen for da blir jeg fort satt i bås og tillagt å være på en måte som jeg ikke er. Jeg har ikke noe problem med å si at jeg har bipolar 2, men jeg går jo ikke rundt og forteller nye folk jeg møter om det ved første møte. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns asperger og autisme er mest stigma. I likhet med schizofreni så er også asperger overrepresentert når det gjelder drap og skoleskytinger

Bipolar 1 føler jeg er mer status å ha

Anonymkode: 46568...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns asperger og autisme er mest stigma. I likhet med schizofreni så er også asperger overrepresentert når det gjelder drap og skoleskytinger

Bipolar 1 føler jeg er mer status å ha

Anonymkode: 46568...e73

Hvor har du den infoen fra, om at mennesker med Asperger er overrepresentert når det gjelder drap og skoleskytinger?  Hvordan er statistikken hvis du har sett dette noe sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (36 minutter siden):

Hvor har du den infoen fra, om at mennesker med Asperger er overrepresentert når det gjelder drap og skoleskytinger?  Hvordan er statistikken hvis du har sett dette noe sted? 

Du kan jo bare Google det så ser du hvor mange av de som har hatt det. Derfor føler jeg det er stigma. 

Anonymkode: 46568...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du kan jo bare Google det så ser du hvor mange av de som har hatt det. Derfor føler jeg det er stigma. 

Anonymkode: 46568...e73

Det går jo ikke an å Google hver skoleslytning og drap for å finne ut av eventuelle diagnoser de som står bak har. Hvor mange har du lest at har den diagnosen? Det er jo helt greit at du tror at de med Asperger er overrepresentert når du snakker med noen rundt kjøkkenbordet. Men å komme med en sånn påstand på et offentlig forum som om det er en sannhet er ikke greit. Da må du i det minste kunne dokumentere det. Det er jo du som har fordommer mot mennesker med Asparger. Ikke at det er så mye stigma rundt det ellers. Men som du skriver, det er nok noe du helt personlig føler. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Det går jo ikke an å Google hver skoleslytning og drap for å finne ut av eventuelle diagnoser de som står bak har. Hvor mange har du lest at har den diagnosen? Det er jo helt greit at du tror at de med Asperger er overrepresentert når du snakker med noen rundt kjøkkenbordet. Men å komme med en sånn påstand på et offentlig forum som om det er en sannhet er ikke greit. Da må du i det minste kunne dokumentere det. Det er jo du som har fordommer mot mennesker med Asparger. Ikke at det er så mye stigma rundt det ellers. Men som du skriver, det er nok noe du helt personlig føler. 

Hvorfor går du kun etter meg? Hva med vedkommende som skrev at paranoid schizofrene begår drap? 

Og nei jeg trenger ikke å finne kilder til deg, det får du finne selv om du er så interessert. 

Anonymkode: 46568...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor går du kun etter meg? Hva med vedkommende som skrev at paranoid schizofrene begår drap? 

Og nei jeg trenger ikke å finne kilder til deg, det får du finne selv om du er så interessert. 

Anonymkode: 46568...e73

Jeg går ikke etter deg. Jeg reagerer på det du skriver, altså saken. At jeg reagerer på det er ikke personlig rettet mot deg, logisk nok iom at jeg ikke har minste peiling på hvem du er.

Jeg reagerte ikke på Paranoid Shizofren-kommentaren fordi i den diagnosen ligger det elementer som gjør det mindre vanskelig å tro hva de kan utføre. De har vrangforestillinger og er paranoide. Legg sammen liksom. Dessuten vet jeg mennesker med den diagnosen kan være ekstremt truende og også farlige. Naturlig nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plis dropp å lage tråden min til en idiotisk krangletråd folk ikke gidder å lese. Svar på spørsmål og opprett eventuelt en egen tråd for beskyldninger og anklager. Ts

Anonymkode: 4c353...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Plis dropp å lage tråden min til en idiotisk krangletråd folk ikke gidder å lese. Svar på spørsmål og opprett eventuelt en egen tråd for beskyldninger og anklager. Ts

Anonymkode: 4c353...039

Jeg kan ikke se at det har vært beskyldninger og anklager? Diskusjonen er jo om hvilke diagnoser som har stigma, og det er jo det som diskuteres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan jo bare Google det så ser du hvor mange av de som har hatt det. Derfor føler jeg det er stigma. 

Anonymkode: 46568...e73

Det er utrolig dårlig debattskikk å komme med slike påstander uten å henvise til kilder.

Anonymkode: e26b3...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan man blir stigmatisert. De fleste psykiske lidelser har et visst stigma rundt at man egentlig bare kan "ta seg sammen".

Men - til det du spør om. Jeg tror seksualdeviasjoner definitivt har mest stigma. Som jeg var inne på i en annen tråd i dag, så er det mange som setter et likhetstegn mellom seksualdeviasjoner og overgriper. Det trenger ikke være korrekt, og er vel en nokså seiglivet myte.

Ellers tror jeg mange (uberettiget) er redde for mennesker som har en psykose, fordi det finnes en like seiglivet myte om at de nødvendigvis er voldelige eller dreper. 

EUPF/Borderline opplever vel også ganske mye stigma, som "dramaqueens" eller oppmerksomhetssyke. Det blir litt som å si til en med ME eller fibromyalgi at "skjerp deg, det feiler deg ingenting objektivt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...