Gå til innhold

Hvilke psykiske lidelser/diagnoser forbindes med stigma i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (58 minutter siden):

Jeg går ikke etter deg. Jeg reagerer på det du skriver, altså saken. At jeg reagerer på det er ikke personlig rettet mot deg, logisk nok iom at jeg ikke har minste peiling på hvem du er.

Jeg reagerte ikke på Paranoid Shizofren-kommentaren fordi i den diagnosen ligger det elementer som gjør det mindre vanskelig å tro hva de kan utføre. De har vrangforestillinger og er paranoide. Legg sammen liksom. Dessuten vet jeg mennesker med den diagnosen kan være ekstremt truende og også farlige. Naturlig nok. 

Ingen kritiserte det jeg skrev her, så da tar jeg selvkritikk. Iom at jeg nettopp stigmatiserte mennesker med diagnosen Paranoid Shizofreni. 

Greit nok at det er en alvorlig diagnose og at den kan få fatale konsekvenser, men tatt i betrakning av hvor mange som har diagnosen, så gikk jeg litt langt med "synsingen" min der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ingen kritiserte det jeg skrev her, så da tar jeg selvkritikk. Iom at jeg nettopp stigmatiserte mennesker med diagnosen Paranoid Shizofreni. 

Greit nok at det er en alvorlig diagnose og at den kan få fatale konsekvenser, men tatt i betrakning av hvor mange som har diagnosen, så gikk jeg litt langt med "synsingen" min der. 

Hei,

Hvis vi ser litt på statistikk:

Ca 1% av befolkningen har paranoid schizofreni. Det vil si at det finnes 50-60.000 nordmenn med diagnosen.

Årlig begås det ca 50 drap i Norge. Uten at jeg kjenner de helt eksakte tallene, mener jeg at ca 25% av drapene ender med at vedkommende var utilregnelig. For å ta i litt, kan vi si at samtlige av disse har paranoid schizofreni (som helt sikkert ikke er riktig, da det finnes flere andre psykoser).

Det vil si at blant disse 60.000 nordmennene har vi (ish) 12 drap i året. Det vil si 1 av 5000. 

Ja, risikoen er økt. Men ikke i nærheten av at vi generelt skal kalle paranoid schizofrene for "livsfarlige".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Hei,

Hvis vi ser litt på statistikk:

Ca 1% av befolkningen har paranoid schizofreni. Det vil si at det finnes 50-60.000 nordmenn med diagnosen.

Årlig begås det ca 50 drap i Norge. Uten at jeg kjenner de helt eksakte tallene, mener jeg at ca 25% av drapene ender med at vedkommende var utilregnelig. For å ta i litt, kan vi si at samtlige av disse har paranoid schizofreni (som helt sikkert ikke er riktig, da det finnes flere andre psykoser).

Det vil si at blant disse 60.000 nordmennene har vi (ish) 12 drap i året. Det vil si 1 av 5000. 

Ja, risikoen er økt. Men ikke i nærheten av at vi generelt skal kalle paranoid schizofrene for "livsfarlige".

Nettopp. Jeg dummet meg ut rett og slett, og gikk i fella å dra slutningen ut fra egne erfaringer og andre jeg personlig vet om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Jeg dummet meg ut rett og slett, og gikk i fella å dra slutningen ut fra egne erfaringer og andre jeg personlig vet om. 

Ingen fare :)

Synes du er interessant å diskutere med selv om vi ikke alltid er enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Ingen fare :)

Synes du er interessant å diskutere med selv om vi ikke alltid er enige!

Takk, det samme. 

Det er helt ok å diskutere med dem man er uenige med! Og her opplever jeg at det går an uten å bli angrepet og bli utsatt for hersketeknikker. Veldig bra! Selv om noen reagerer mindre konstruktivt da, men sånt må en vel regne med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om personer med paranoid schizofreni er medisinerte og ikke bruker rusmidler, er deres voldsrisiko ikke større enn i normalbefolkningen.

En person som er dømt for voldtekt har 2000 ggr øket risiko for å begå drap sammenlignet med normalbefolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...