Gå til innhold

Sterilisert katt


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg har en vilter hunnkatt. Hun skal bli utekatt til våren.  Lurer på om hun blir roligere om jeg steriliserer henne nå? Eller er det bare hannkattene som roer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Jeg har en vilter hunnkatt. Hun skal bli utekatt til våren.  Lurer på om hun blir roligere om jeg steriliserer henne nå? Eller er det bare hannkattene som roer seg?

Det er ikke noe å vente med, kastrer henne (jo, det heter det, hunnkatter kastreres også, de steriliseres ikke) så fort som mulig om hun er gammel nok. Plutselig en dag så klarer hun å snike seg ut og da har du kattunger før du vet ordet av det. Hun er vel chippet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (35 minutter siden):

Hvor gammel er hun? Hunnkatter pleier ikke bli så mye roligere ved sterilisering, men de blir roligere med alderen.

Hun er åtte måneder. Jeg synes det er lenge å vente til hun kan bli utekatt. Har forstått at de helst skal være ett år.

Lillemus skrev (35 minutter siden):

Det er ikke noe å vente med, kastrer henne (jo, det heter det, hunnkatter kastreres også, de steriliseres ikke) så fort som mulig om hun er gammel nok. Plutselig en dag så klarer hun å snike seg ut og da har du kattunger før du vet ordet av det. Hun er vel chippet også?

Jeg trodde også det het kastreres, men så ble jeg rettet på. 

Tenkte å chippe henne samtidig som hun kastreres. Vi er veldig nøye, men du har helt rett i at plutselig springer hun ut. Tenkte å kastrere henne i januar, hun har vært gammel nok en stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Hun er åtte måneder. Jeg synes det er lenge å vente til hun kan bli utekatt. Har forstått at de helst skal være ett år.

Jeg trodde også det het kastreres, men så ble jeg rettet på. 

Tenkte å chippe henne samtidig som hun kastreres. Vi er veldig nøye, men du har helt rett i at plutselig springer hun ut. Tenkte å kastrere henne i januar, hun har vært gammel nok en stund nå.

Jeg mener å ha lest at de gjerne kan kastreres ved 6 mnds alder, ville definitivt ha gjort det i januar. Flott at du skal chippe henne samtidig - pass på at opplysningene lagres på chippen! Jeg hadde en forvillet katt i hus et par uker for 2 år siden, den var chippet, men eier hadde ikke brydd seg om å få lagret opplysninger på den så det tok litt tid å finne eieren for å si det sånn. Jeg elsket å ha pusen hos oss altså, men eieren ville jo ha den tilbake. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrer henne umiddelbart. Jeg har vært frivillig i dyrevernorganisasjon i mange år, og har sett gang, på gang, på gang hvordan det går dersom man venter.

I tillegg til risikoen for kattunger er det plagsomt for katta stadig å ha løpetid. 
 

Dere har vel husket å vaksinere og gi ormekur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Jeg mener å ha lest at de gjerne kan kastreres ved 6 mnds alder, ville definitivt ha gjort det i januar. Flott at du skal chippe henne samtidig - pass på at opplysningene lagres på chippen! Jeg hadde en forvillet katt i hus et par uker for 2 år siden, den var chippet, men eier hadde ikke brydd seg om å få lagret opplysninger på den så det tok litt tid å finne eieren for å si det sånn. Jeg elsket å ha pusen hos oss altså, men eieren ville jo ha den tilbake. :) 

Rart å chippe og ikke registrere opplysningene riktig. Godt dere fant eieren.

E7H7 skrev (2 minutter siden):

Kastrer henne umiddelbart. Jeg har vært frivillig i dyrevernorganisasjon i mange år, og har sett gang, på gang, på gang hvordan det går dersom man venter.

I tillegg til risikoen for kattunger er det plagsomt for katta stadig å ha løpetid. 
 

Dere har vel husket å vaksinere og gi ormekur?

Ja, hun har selvfølgelig fått vaksine og ormekur. 

Blir kastrering i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (18 minutter siden):

Hun er åtte måneder. Jeg synes det er lenge å vente til hun kan bli utekatt. Har forstått at de helst skal være ett år.

 

Jeg er enig i at ett år er for lenge. Jeg ville tilvendt henne sele og gått ut sammen med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig i at ett år er for lenge. Jeg ville tilvendt henne sele og gått ut sammen med henne.

Har lest noen plasser at de anbefaler ti til tolv måneder. Tenkte kanskje jeg skulle begynne med sele når hun er ti måneder. Jeg er litt skeptisk til sele. Hadde det på den forrige katten, men han ble så skremt av en bil at han klarte å komme seg utav selen. Redd for at det samme skal skje igjen før hun har retningssansen på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med fare for å virke veldig bedreviter (men jeg vet faktisk 😉) hunnkatter blir mye roligere etter kastrering og det er ingen grunn til å vente. 
De som driver med omplassering av kattunger kastrerer stort sett både hanner og hunner før omplassering ved 12 ukers alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (13 minutter siden):

Har lest noen plasser at de anbefaler ti til tolv måneder. Tenkte kanskje jeg skulle begynne med sele når hun er ti måneder. Jeg er litt skeptisk til sele. Hadde det på den forrige katten, men han ble så skremt av en bil at han klarte å komme seg utav selen. Redd for at det samme skal skje igjen før hun har retningssansen på plass.

Det er en fordel å introdusere sele så fort som mulig. Jo eldre hun blir, jo vanskeligere kan det bli å introdusere nye ting. Jeg ville startet med å ta på selen og bare la henne ha den på i flere timer hver dag slik at hun blir vant til den.

Jeg ville heller ikke gått tur nær en bilvei uansett, men holdt meg i hagen i begynnelsen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastreringsspørsmålet har du allerede fått svar på. :) 
 

Jeg ville bare kommentere dette med utekatt og 12 mnd: Dette at man bør vente med å slippe ut katten før de er 12 måneder gamle er en gjenganger-kommentar på diverse grupper for savnede/funnede katter på FB. Dessverre er det mange som slipper kattungen ut for tidlig, og så har de ikke utviklet stedsans ennå og finner ikke hjem igjen. Så vær forsiktig ❤️

For ordens skyld har jeg ingen egen erfaring verken med ukastrert katt eller kattunge uten retningssans. Jeg adopterte en voksen katt fra omplassering, og da var den ferdig kastrert og ble bare holdt inne en måned før hun slapp ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (7 timer siden):

 

Blir kastrering i januar.

Lurt valg. Det er bare stressende for dere alle om hun får løpetid før kastrering. For hun har ikke hatt det enda? 
 

  • «Hunnkatten blir vanligvis kjønnsmoden ved ca. 7-10 måneders alder, men noen kan bli kjønnsmodne allerede ved 4-5 måneder. Hannkatten blir kjønnsmoden ved 6-12 måneder.

  • Løpetiden varer 4-8 dager og kommer med tre ukers mellomrom. Innekatter kan få løpetid hele året. En hunnkatt som får gå ute, blir lett drektig hvis den ikke er sterilisert. To kull i året er vanlig.»

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/fakta_om_katter.22395

 

Dessuten kan de, som andre nevner, smette ut og kan svært raskt bli drektige. Da er det også greit med chip på plass. Yngste katten vår lurte meg noen få ganger, selv om jeg passet godt på at hun ikke skulle ut. Vi bor på gård, så hun var bare i gårdstunet før jeg oppdaget det, men hun må ha vært lynrask og smidig!

Våre  hunnkatter har vi opplevd at har blitt roligere etter kastering. Det er futt i dem, men på en annen måte, vi har kastrert så fort som mulig, men om det er tilfeldig, det vet jeg ikke for vi har bare to katter. Kattene holder seg nært hjemme hos oss, vet ikke om tidlig kastering virker inn på det? At de ikke vandrer for å finne partner, hannkatter vandrer jo, men vil jo tro hunnene også kan bevege seg når kroppen sier at den skal formere seg?

Endret av Shira!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

E7H7 skrev (6 timer siden):

Og med fare for å virke veldig bedreviter (men jeg vet faktisk 😉) hunnkatter blir mye roligere etter kastrering og det er ingen grunn til å vente. 
De som driver med omplassering av kattunger kastrerer stort sett både hanner og hunner før omplassering ved 12 ukers alder. 

Da er det grunnen til at vi har rolige katter da 😃 Kasterte så fort som mulig. De er hjemmekjære og svært gode på avslapping. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E7H7 skrev (16 timer siden):

Og med fare for å virke veldig bedreviter (men jeg vet faktisk 😉) hunnkatter blir mye roligere etter kastrering og det er ingen grunn til å vente. 
De som driver med omplassering av kattunger kastrerer stort sett både hanner og hunner før omplassering ved 12 ukers alder. 

Det var jo det jeg hevdet ville høre, at hun ble roligere 🐱

Vhanja skrev (16 timer siden):

Det er en fordel å introdusere sele så fort som mulig. Jo eldre hun blir, jo vanskeligere kan det bli å introdusere nye ting. Jeg ville startet med å ta på selen og bare la henne ha den på i flere timer hver dag slik at hun blir vant til den.

Jeg ville heller ikke gått tur nær en bilvei uansett, men holdt meg i hagen i begynnelsen. :) 

Vi har brukt litt sele inne, men det er ikke en sånn sele som vi kommer til å bruke. De hadde ikke riktig type inne da vi var i butikken. Kanskje på tide å kjøpe den endelige når budsjettet tillater det.

morsan skrev (14 timer siden):

Kastreringsspørsmålet har du allerede fått svar på. :) 
 

Jeg ville bare kommentere dette med utekatt og 12 mnd: Dette at man bør vente med å slippe ut katten før de er 12 måneder gamle er en gjenganger-kommentar på diverse grupper for savnede/funnede katter på FB. Dessverre er det mange som slipper kattungen ut for tidlig, og så har de ikke utviklet stedsans ennå og finner ikke hjem igjen. Så vær forsiktig ❤️

For ordens skyld har jeg ingen egen erfaring verken med ukastrert katt eller kattunge uten retningssans. Jeg adopterte en voksen katt fra omplassering, og da var den ferdig kastrert og ble bare holdt inne en måned før hun slapp ut. 

Jeg har også bare erfaring med katt fra omplassering. Basert egentlig det vi skulle hatt nå også. Angrer litt på at vi kjøpte kattunge. Det er så mye styr med en vilter liten unge.

Shira! skrev (9 timer siden):

Lurt valg. Det er bare stressende for dere alle om hun får løpetid før kastrering. For hun har ikke hatt det enda? 
 

  • «Hunnkatten blir vanligvis kjønnsmoden ved ca. 7-10 måneders alder, men noen kan bli kjønnsmodne allerede ved 4-5 måneder. Hannkatten blir kjønnsmoden ved 6-12 måneder.

  • Løpetiden varer 4-8 dager og kommer med tre ukers mellomrom. Innekatter kan få løpetid hele året. En hunnkatt som får gå ute, blir lett drektig hvis den ikke er sterilisert. To kull i året er vanlig.»

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/fakta_om_katter.22395

 

Dessuten kan de, som andre nevner, smette ut og kan svært raskt bli drektige. Da er det også greit med chip på plass. Yngste katten vår lurte meg noen få ganger, selv om jeg passet godt på at hun ikke skulle ut. Vi bor på gård, så hun var bare i gårdstunet før jeg oppdaget det, men hun må ha vært lynrask og smidig!

Våre  hunnkatter har vi opplevd at har blitt roligere etter kastering. Det er futt i dem, men på en annen måte, vi har kastrert så fort som mulig, men om det er tilfeldig, det vet jeg ikke for vi har bare to katter. Kattene holder seg nært hjemme hos oss, vet ikke om tidlig kastering virker inn på det? At de ikke vandrer for å finne partner, hannkatter vandrer jo, men vil jo tro hunnene også kan bevege seg når kroppen sier at den skal formere seg?

Hvordan merker jeg at katten har løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (14 minutter siden):

Hvordan merker jeg at katten har løpetid?

Det varierer sikkert, men hun kan f.eks. bli mer snakkesalig, ville ut, ligger og ruller seg foran deg og viser deg magen sin, blir mer kosete og innpåsliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Det varierer sikkert, men hun kan f.eks. bli mer snakkesalig, ville ut, ligger og ruller seg foran deg og viser deg magen sin, blir mer kosete og innpåsliten.

Ok. Kan ikke si at jeg har merket noe til endring i atferden så hun har sikkert ikke hatt løpetid enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 6.12.2022 den 11.39):

🐱

 

Jeg har også bare erfaring med katt fra omplassering. Basert egentlig det vi skulle hatt nå også. Angrer litt på at 

Hvis foten min ikke blir bra nok til hund så vurderer jeg katt etter hvert. Men jeg må finne ut av rase for noen katter reagerer jeg på og andre ikke. 

Jeg aner ikke om det skulle vært hannkatt eller hunnkatt. Men må vel kjøpe kattunge siden jeg skal ha rasekatt. De er vel like mye jobb som valper i starten? Jeg har hatt tre hunder. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (14 minutter siden):

Hvis foten min ikke blir bra nok til hund så vurderer jeg katt etter hvert. Men jeg må finne ut av rase for noen katter reagerer jeg på og andre ikke. 

Jeg aner ikke om det skulle vært hannkatt eller hunnkatt. Men må vel kjøpe kattunge siden jeg skal ha rasekatt. De er vel like mye jobb som valper i starten? Jeg har hatt tre hunder. 

Jeg opplever at jeg har hatt mer jobb med valpene vi har hatt, en kattungene. Valpene må trenes mye mer. Selvsagt krever jo alle dyr, både unger og voksne sitt, men det er mer jobb med hund generelt, opplever jeg. (sett bort fra at hundene må luftes). De er mye mer avhengig av oss. Vi opplever det slik etter å ha hatt 3 hunder og 3 katter etterhvert.

Når det er sagt så har vi nå en gammel hund, han krever lite, siden han er gammel er det mindre mosjon, han vil helst bare ligge å kose seg, men allikevel synes jeg at kattene (vi hat en avlet gammel katt og en halvannet år gammel katt) krever mindre, både som liten, voksen og gammel. 
Vi har ikke hatt katter som trenger pelsstell, det spiller nok sikker inn også.

 

Vi har katteluke med chip, det fungerer supert. Da kan den styre seg mye mer selv. Det er lettere for andre å mate dersom vi er bortreist bl.a. Vi har jo utkatt (eller, den er mest inne, spesielt om vinteren), men den er ute så mye den ønsker selv.

Forskjell på kjønn vet jeg ikke, men det kan du diskutere med oppdretter, der kan du hente mye kunnskap. Er du usikker på hvilken rase, så hadde jeg snakket de ulike oppdrettere inne for ulike raser, de sitter jo på mye kunnskap, iallefall seriøse oppdrettere.

 

Jeg er veldig glad i dyr. Jeg er kronisk syk og jeg er overbevist om at dyrene mine har hjulpet på livskvaliteten min, på flere måter. Så er de jo så glade i oss, dømmer ikke, bare er glade i oss. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...