Gå til innhold

Sterilisert katt


Fru2020

Anbefalte innlegg

Shira! skrev (36 minutter siden):

Jeg opplever at jeg har hatt mer jobb med valpene vi har hatt, en kattungene. Valpene må trenes mye mer. Selvsagt krever jo alle dyr, både unger og voksne sitt, men det er mer jobb med hund generelt, opplever jeg. (sett bort fra at hundene må luftes). De er mye mer avhengig av oss. Vi opplever det slik etter å ha hatt 3 hunder og 3 katter etterhvert.

Når det er sagt så har vi nå en gammel hund, han krever lite, siden han er gammel er det mindre mosjon, han vil helst bare ligge å kose seg, men allikevel synes jeg at kattene (vi hat en avlet gammel katt og en halvannet år gammel katt) krever mindre, både som liten, voksen og gammel. 
Vi har ikke hatt katter som trenger pelsstell, det spiller nok sikker inn også.

 

Vi har katteluke med chip, det fungerer supert. Da kan den styre seg mye mer selv. Det er lettere for andre å mate dersom vi er bortreist bl.a. Vi har jo utkatt (eller, den er mest inne, spesielt om vinteren), men den er ute så mye den ønsker selv.

Forskjell på kjønn vet jeg ikke, men det kan du diskutere med oppdretter, der kan du hente mye kunnskap. Er du usikker på hvilken rase, så hadde jeg snakket de ulike oppdrettere inne for ulike raser, de sitter jo på mye kunnskap, iallefall seriøse oppdrettere.

 

Jeg er veldig glad i dyr. Jeg er kronisk syk og jeg er overbevist om at dyrene mine har hjulpet på livskvaliteten min, på flere måter. Så er de jo så glade i oss, dømmer ikke, bare er glade i oss. 😊

Takk for svar. 😊 

Jeg ser for meg kattene er like mye over alt som ung, men vet jo ikke. Han ene hunden min var helt vilt energisk. 😅 Jeg vil jo helst ha hund, men foreløpig kan jeg bare gå 1,5-2 km. Men det kan bedre seg. Katt er jo koselig det også. Jeg hadde et godt forhold til ei blind katt en gang. Hun var "kjæresten" min sin. Hun kom opp i senga hver morgen. ❤ Hun var skeptisk til mennesker, men ble fort fortrolig med meg. Dyr pleier å bli det med meg. Og jeg med de. De roer nervesystemet mitt. ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (1 time siden):

Hvis foten min ikke blir bra nok til hund så vurderer jeg katt etter hvert. Men jeg må finne ut av rase for noen katter reagerer jeg på og andre ikke. 

Jeg aner ikke om det skulle vært hannkatt eller hunnkatt. Men må vel kjøpe kattunge siden jeg skal ha rasekatt. De er vel like mye jobb som valper i starten? Jeg har hatt tre hunder. 

Jeg har alltid hatt både katt og hund og valp er desidert mer krevende. De trenger en helt annen form for oppdragelse, oppfølging og aktivisering enn hva katter gjør. (Det betyr ikke at katter ikke trenger oppfølging og aktivisering, men på en annen måte og ikke i samme grad). 

Men kattunger kan være intense i perioder, med mye lek. De har tenner og klør som nåler! Hvis mulig så anbefaler jeg alltid folk å få seg to kattunger samtidig. Det kan spare både egne føtter og hender for mye kloring (samt også gi andre familiemedlemmer, både to- og firbeinte en pause). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Jeg har alltid hatt både katt og hund og valp er desidert mer krevende. De trenger en helt annen form for oppdragelse, oppfølging og aktivisering enn hva katter gjør. (Det betyr ikke at katter ikke trenger oppfølging og aktivisering, men på en annen måte og ikke i samme grad). 

Men kattunger kan være intense i perioder, med mye lek. De har tenner og klør som nåler! Hvis mulig så anbefaler jeg alltid folk å få seg to kattunger samtidig. Det kan spare både egne føtter og hender for mye kloring (samt også gi andre familiemedlemmer, både to- og firbeinte en pause). 

Aha. Men blir de like glad i eier da? Jeg vil gjerne ha et dyr som forguder meg. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Aha. Men blir de like glad i eier da? Jeg vil gjerne ha et dyr som forguder meg. 😅

Umulig å svare på, de er så individuelle. 

Vår katt nå er den mest kosete katten jeg har hatt noen gang, og han ønsker mye oppmerksomhet og kos fra både meg og samboer hver eneste dag. Men så er han også kastrert innekatt, så han har ikke så mye annet i livet sitt enn oss. 

Hvis du kastrerer katten tidlig, gir katten mye kos og oppmerksomhet, samtidig som du respekterer dens grenser, så legger du i hvert fall grobunn for et veldig godt forhold. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Aha. Men blir de like glad i eier da? Jeg vil gjerne ha et dyr som forguder meg. 😅

Katter er svært uforutsigbare. :) Noen elsker ett menneske, noen elsker ingen og noen elsker alle. Min datter passer ofte katter for ulike mennesker og spesielt en katt var veldig utypisk - det var en liten rasekatt på et par år og hver gang han så et nytt menneske var det som om han tenkte - "Å! Noen som kan gi meg kos!" og så var det maling og kosing og kosing og maling i ett enda kjør! ❤️ Jeg lå i samme rom som ham en natt og det ble ikke mye søvn for å si det sånn, når han ikke gikk til angrep på føttene mine så ville han gjerne ligge så tett at han bokstavelig talt pustet inn den lufta jeg pustet ut, eller fungere som skjerf på meg. 😂 Men helt fantastisk søt!

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (25 minutter siden):

Katter er svært uforutsigbare. :) Noen elsker ett menneske, noen elsker ingen og noen elsker alle. Min datter passer ofte katter for ulike mennesker og spesielt en katt var veldig utypisk - det var en liten rasekatt på et par år og hver gang han så et nytt menneske var det som om han tenkte - "Å! Noen som kan gi meg kos!" og så var det maling og kosing og kosing og maling i ett enda kjør! ❤️ Jeg lå i samme rom som ham en natt og det ble ikke mye søvn for å si det sånn, når han ikke gikk til angrep på føttene mine så ville han gjerne ligge så tett at han bokstavelig talt pustet inn den lufta jeg pustet ut, eller fungere som skjerf på meg. 😂 Men helt fantastisk søt!

Haha, så søtt! Men sikkert også litt slitsomt ja! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (1 time siden):

Hvis foten min ikke blir bra nok til hund så vurderer jeg katt etter hvert. Men jeg må finne ut av rase for noen katter reagerer jeg på og andre ikke. 

Jeg aner ikke om det skulle vært hannkatt eller hunnkatt. Men må vel kjøpe kattunge siden jeg skal ha rasekatt. De er vel like mye jobb som valper i starten? Jeg har hatt tre hunder. 

Jeg vil tro at det er mye mer arbeid med hund enn katt. Hunden må nok følges opp mer enn en katt. 

Men den katten jeg har nå er mye mer arbeid enn katten jeg hadde før. Mulig det er fordi hun fremdeles er så ung. Hun er høyt og lavt. Hun tar også oppdragelsen veldig tregt. Min forrige katt gjorde ingenting han ikke fikk lov til. Gikk aldri på bordet, lekte ikke med juletreet (jeg gruer meg veldig til å sette opp treet i år) og var veldig god på å ta vare på seg selv. Denne katten springer rundt i stuen, hopper fra bord til bord og opp i gardinene. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Jeg vil tro at det er mye mer arbeid med hund enn katt. Hunden må nok følges opp mer enn en katt. 

Men den katten jeg har nå er mye mer arbeid enn katten jeg hadde før. Mulig det er fordi hun fremdeles er så ung. Hun er høyt og lavt. Hun tar også oppdragelsen veldig tregt. Min forrige katt gjorde ingenting han ikke fikk lov til. Gikk aldri på bordet, lekte ikke med juletreet (jeg gruer meg veldig til å sette opp treet i år) og var veldig god på å ta vare på seg selv. Denne katten springer rundt i stuen, hopper fra bord til bord og opp i gardinene. 

 

 

 

Hva med sofaen? Blir den ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (15 minutter siden):

Jeg vil tro at det er mye mer arbeid med hund enn katt. Hunden må nok følges opp mer enn en katt. 

Men den katten jeg har nå er mye mer arbeid enn katten jeg hadde før. Mulig det er fordi hun fremdeles er så ung. Hun er høyt og lavt. Hun tar også oppdragelsen veldig tregt. Min forrige katt gjorde ingenting han ikke fikk lov til. Gikk aldri på bordet, lekte ikke med juletreet (jeg gruer meg veldig til å sette opp treet i år) og var veldig god på å ta vare på seg selv. Denne katten springer rundt i stuen, hopper fra bord til bord og opp i gardinene. 

 

 

 

Haha, jeg klager hvert år på at kattene våre er så kjedelige. De bryr seg ingenting om juletreet. Jeg hadde elsket å ha katter klatrene i treet. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (15 minutter siden):

Hva med sofaen? Blir den ødelagt?

Hun legger seg på ryggen under den og drar seg i full fart bortover, så jeg tenker at der ser den ikke fin ut. Hun bruker klørne når hun springer og klatrer på den, men det er sjeldent hun kvesser klørne der. Hun har et stativ som hun bruker, og så bruker hun gulvteppene.

Jeg regner med at sofaen vil være preg etterhvert.

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Haha, jeg klager hvert år på at kattene våre er så kjedelige. De bryr seg ingenting om juletreet. Jeg hadde elsket å ha katter klatrene i treet. ❤️

Da skulle vi ha byttet. Jeg savner min trauste, rolige katt som bare kom og ville ha kos og ellers gjorde veldig lite utav seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...