Gå til innhold

Bipolar: Hvordan vet en hva som er normalen?


Orion

Anbefalte innlegg

Orion skrev (2 minutter siden):

Må man absolutt slutte på medisiner når man er i BET terapi? Du har for øvrig et godt poeng. Jeg er helt for det å forsøke klare seg uten medisiner (for egen del), men jeg tror helt ærlig ikke jeg hadde klart meg helt uten noen form for medisin til tross for hvor motivert jeg er for å klare det. 

Hvis du her bipolar lidelse er hele poenget å bruke medisiner. Det er uunngåelig å kli syk uten. Derfor uansvarlig å oppfordre til medisinkutt for denne pasientgruppen, mener jeg. Klarer man seg uten medisiner tror jeg ikke en har en bipolar lidelse i bunn likevel, men noe annet. Er det ulike traumereaksjoner, personlighetsforstyrrelse mm som gjør at du svinger og har dårlig livskvalitet, tror jeg definitivt noe som BET er fint. 

Anonymkode: f91f5...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (3 minutter siden):

Jeg ble presset til å slutte på medisiner og uten at de kjente meg påstod de jeg verken har bipolar eller borderline. Jeg bare er redd for følelser ifølge de. Det stemmer ikke. Jeg sitter dessverre igjen med å mene de ikke hjalp meg, og de gav meg jo skylden for å bli deprimert og hypoman. 

Oj. Det er jo dårlig. Kjenner jeg blir litt skeptisk nå. Det å gi noen skylden og si at man selv er skyld i å bli deprimert og hypoman høres veldig alternativt ut spør du meg, og også egentlig en litt skremmende måte å tenke på. Kan jo være ganske ødeleggende om en tror på det og sitter igjen med følelsen av at det er noe man selv gjør feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du her bipolar lidelse er hele poenget å bruke medisiner. Det er uunngåelig å kli syk uten. Derfor uansvarlig å oppfordre til medisinkutt for denne pasientgruppen, mener jeg. Klarer man seg uten medisiner tror jeg ikke en har en bipolar lidelse i bunn likevel, men noe annet. Er det ulike traumereaksjoner, personlighetsforstyrrelse mm som gjør at du svinger og har dårlig livskvalitet, tror jeg definitivt noe som BET er fint. 

Anonymkode: f91f5...a95

Du har nok rett. Jeg har hørt om flere pasienter, da type 2, som har klart seg uten medisiner. Men det kan jo godt være som du sier at det da kan være noe annet. Men tenker du at BET absolutt ikke er bra for bipolare i det hele tatt? Selv om man da bruker medisiner? Tenker det ville være interessant å høre synspunktet ditt rundt dette 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion skrev (12 minutter siden):

Oj. Det er jo dårlig. Kjenner jeg blir litt skeptisk nå. Det å gi noen skylden og si at man selv er skyld i å bli deprimert og hypoman høres veldig alternativt ut spør du meg, og også egentlig en litt skremmende måte å tenke på. Kan jo være ganske ødeleggende om en tror på det og sitter igjen med følelsen av at det er noe man selv gjør feil. 

Ja det er nettopp det jeg følte. At de er alternativ og at det var jeg som gjorde feil. Men jeg er sikker på at det er helt avgjørende at jeg blir riktig medisinert. Så BET er ikke min ting. 

De var også veldig flotte folk, og de gav meg nye ting å tenke på. Men totalt sett ble det feil. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (11 minutter siden):

Ja det er nettopp det jeg følte. At de er alternativ og at det var jeg som gjorde feil. Men jeg er sikker på at det er helt avgjørende at jeg blir riktig medisinert. Så BET er ikke min ting. 

De var også veldig flotte folk, og de gav meg nye ting å tenke på. Men totalt sett ble det feil. 

Jeg også har troen på at det å være riktig medisinert har mye å si ved bipolar. (Selv om jeg egentlig ønsker klare meg uten). Jeg går jo på en del medisiner og har merket at i alle fall ene av dem (litium) har gjort en god del forskjell for meg i forhold til depresjonene og til dels ustabiliteten. I forhold til de andre er det usikkert å si, men jeg har i alle fall klart å unngå de dypeste bunnene ved depresjon. Ble visst en liten avsporing, hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...