Gå til innhold

Ny studie om mobbing og konsekvensene av mobbing

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg igjen i denne artikkelen. Den forklarer hvorfor jeg sliter med mindreversfølelser. Jeg opplevde også mye vold i familien, men mobbinga på skolen og fritiden var det som satte dypest spor og fikk størst konsekvenser for meg. 
Jeg unner ingen en sånn barndom. 

https://www.nrk.no/nordland/ny-studie_-_-_______mobbing-kan-ha-like-store-konsekvenser-som-det-a-oppleve-vold-i-familien_-1.16110474 

Endret av Gjest
  • Gjest endret tittelen til Ny studie om mobbing og konsekvensene av mobbing

Fortsetter under...

Hurja skrev (1 time siden):

Jeg kjenner meg igjen i denne artikkelen. Den forklarer hvorfor jeg sliter med mindreversfølelser. Jeg opplevde også mye vold i familien, men mobbinga på skolen og fritiden var det som satte dypest spor og fikk størst konsekvenser for meg. 
Jeg unner ingen en sånn barndom. 

https://www.nrk.no/nordland/ny-studie_-_-_______mobbing-kan-ha-like-store-konsekvenser-som-det-a-oppleve-vold-i-familien_-1.16110474 

Ja mobbing kan sette dype spor. 

Jeg syns det er litt rart at forskerne ble overrasket over likhetene. Å bli indirekte fortalt at man er mindre verdt gjennom både vold og mobbing, og at man også blir straffet for den man er, må jo oppleves helt forferdelig for et barn uansett. Det er vel heller det at vi nok forventer at foreldre bør være bedre omsorgspersoner som gjør det overraskende? For barna setter det jo i gang de samme følelsene. Det ødelegger jo tilværelsen og mange barn, men jeg leser at de kan hjelpe utsatte barn. Det er veldig fint, men jeg håper også at mobbing snart blir tatt like alvorlig hos alle. Det blir ikke det, og det er jo veldig alvorlig. 

Ja. Det er veldig vondt å bli utsatt for mobbing. Bortsett fra 1 og 2 år på VGs har jeg blitt utsatt for det gjennom hele skoletiden i varierende grad. 

Det gjør jo noe med en. Men hva som har gjort hva med meg er vanskelig å vite sikkert. 

Det var jo lite hjelp å få for mobbing da jeg vokste opp. Jeg tror de er flinkere til det nå, men det er vanskelig å gjøre noe med. Én ting er åpenbar mobbing, det kan voksne adressere. Men det er også mye skjult mobbing. 

Og når man først er utsatt for mobbing er det lettere å utvikle depresjon og angst som igjen gjør en svakere og dermed blir enda mer utsatt for mer mobbing. Den som er så deprimert at man ikke klarer å ta igjen, blir et lett offer. Mennesker gjør alltid det som er lettest. Hvorfor gjør vi aldri noe som er vanskelig når det finnes lettere løsninger?

Annonse

2 hours ago, Everybody said:

Er mobbing noe man aldri blir kvitt? Det er noe som er innebygget i våre gener? Det er en kamp for dominans? Hvorfor er dominans så viktig? Hvis det finnes en gud, hvorfor skapte han oss slik?

Dette har jeg lurt på også. Barn og ungdom kan være så utrolig slemme. Hvorfor er det slik? Hvorfor ødelegger mennesker livene til hverandre på denne måten? Mister nesten troen på menneskeheten når jeg tenker på mobbing. 

Steinriverton skrev (5 minutter siden):

Dette har jeg lurt på også. Barn og ungdom kan være så utrolig slemme. Hvorfor er det slik? Hvorfor ødelegger mennesker livene til hverandre på denne måten? Mister nesten troen på menneskeheten når jeg tenker på mobbing. 

Mange mobber fordi de har lav selvfølelse og føler makt og kontroll når de mobber andre. Mobbing skjer også fordi man føler seg inkludert i gruppa hvis man mobber andre, eller for å få bedre sosial status som igjen bunner i overlevelse. I våre eldre dager var det en hard kamp om å overleve, og siden hjernen vår ikke er særlig endret siden vi var i steinalderen henger dette fortsatt igjen i den moderne verden. I dagens samfunn er det veldig lett å overleve. Man trenger ingen flokk, man trenger ikke være aggressiv eller sterk for å overleve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...