Gå til innhold

Kupton - hvor viktig er riktig diagnose?

Anbefalte innlegg

Skriver begynnelsen sist - ser at dette ble litt langt og litt kronglete. Mye i hodet.

Jeg har hatt flere tidligere diagnoser som har blitt fjernet fordi de var feil(?), og nå har jeg en diagnose som jeg er veldig usikker på. Men jeg ble så sliten og lei av at psykiatere og psykologer er uenig om hva som feiler meg og skal mene så mye forskjellig. Jeg har paranoid schizofreni nå, men tror kanskje mye av det jeg sliter med er noe ala autisme? Feks står det i journal at jeg er mimikkfattig, også har jeg vanskelig å føle empati, hermer etter andre, veldig sensitiv på inntrykk/stimuli osv. Men psykologen mener jeg ikke har det, fordi jeg kan forstå andre sine tanker. Også har jeg tenkt om jeg kan ha en personlighetsforstyrrelse, da kanskje unnvikende. Fordi jeg er veldig redd for mennesker, men bare noen mennesker er jeg redd skal drepe meg, andre er jeg redd skal mislike meg. Har en del OCD-tendenser i tillegg, som sliter meg veldig ut. Tviler litt på schizofreni fordi jeg er mer oppegående enn andre med diagnosen, og fungerer periodevis tilnærmet normalt. Har psykoser, men det kan jo heller være dissosiasjon? Har hatt en del ting i barndommen, så kanskje det ligger noen traumer der. Eller at jeg blir så overveldet av inntrykk at det er derfor jeg blir psykotisk som en forsvarsmekanisme eller en nødvendighet. Og de negative symptomene mine kan jo være depresjon, det var den første diagnosen jeg fikk da jeg var 15, da trodde de jeg var deprimert fordi jeg ikke gjorde noen ting. Eller latskap? Så begynner jeg å tenke ADHD pga flere i familien. 

Så nå lurer jeg på @kupton eller andre om jeg bare skal akseptere diagnosen jeg har (fikk i 2019) og den hjelpen jeg får, vet ikke om hjelpen passer meg, eller om jeg skal be om en ny utredning? Er lei av utredninger og nye diagnoser, for da må jeg forstå meg selv på nytt igjen, så lurer på hvor viktig det egentlig er at diagnosen er riktig. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470244-kupton-hvor-viktig-er-riktig-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i samme båt. Bare at jeg har BP1 i bunnen, som jeg føler kan passe, også har jeg nå fått EUPF, som jeg ikke føler passer, og det er etter mange år med uttallige behandlere som skal mene noe nytt. Jeg tror også heller at jeg har ADHD. Det er ikke det at jeg vil la diagnoser definere meg uansett, men det har noe med rett hjelp å gjøre i mine øyne. Jeg vil finne noe som hjelper.

Anonymkode: 4d512...be8

Det viktigste er å finne en medisin eller en kombinasjon av medisiner som fungerer. Får du god effekt av AD og AP? Har du noen gang prøvd ADHD-medisin? Diagnoser er veldig vanskelig i psykiatrien fordi alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg samt tester osv. Det viktigste er å teste ut forskjellige medisiner og se hvordan man fungerer på dem og erfare hva som fungerer best.

9 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor går du til behandling, når du tviler på alt som blir sagt?

Anonymkode: 06a67...c84

Jeg skjønte ikke helt om du refererte til meg, jeg bare antar det. Jeg går i behandling pga jeg har vært under tvang i flere år. Er ikke under tvang nå, men det er om jeg følger opplegget. Og jeg tviler ikke på alt, bare EUPF og det faktum at når det blir for mange kokker så blir det litt mye søl.

Anonymkode: 4d512...be8

Everybody skrev (10 timer siden):

Det viktigste er å finne en medisin eller en kombinasjon av medisiner som fungerer. Får du god effekt av AD og AP? Har du noen gang prøvd ADHD-medisin? Diagnoser er veldig vanskelig i psykiatrien fordi alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg samt tester osv. Det viktigste er å teste ut forskjellige medisiner og se hvordan man fungerer på dem og erfare hva som fungerer best.

Jeg har enda ikke funnet en medisin hvor effekten veier opp for bivirkninger. AP har hatt en viss effekt, men jeg må stå på så lav dose pga bivirkninger. AD har jeg ikke prøvd siden jeg var tenåring, og ADHD-medisin har det aldri vært klar nok indikasjon for å prøve. 

Grunnen til at jeg spør her, er fordi jeg lurer litt på generelt grunnlag hva som er viktigst mtp diagnose. Medisiner er én ting, men dette med annen behandling og prognose er også viktig for meg. Jeg ønsker å oppnå så mange ting i livet, og hvis feilbehandling fører til at jeg ikke får et godt liv så er det kanskje verdt å ta en ny utredning. Kanskje hvis jeg ikke egentlig har psykoselidelse, så kan jeg få mann, barn og jobb, med riktig behandling. Altså at jeg blir helt frisk. 

Annonse

Er det ikke ganske vanskelig å feildiagnostisere ADHD og psykose? Og de med psykoselidelse får vel ikke ADHD-medisiner, kun i skjeldne tilfeller? Kanskje du er deprimert og bare ikke har funnet den riktige medisin enda? Anbefaler å teste flere medisiner.

Cesium skrev (1 time siden):

Jeg har enda ikke funnet en medisin hvor effekten veier opp for bivirkninger. AP har hatt en viss effekt, men jeg må stå på så lav dose pga bivirkninger. AD har jeg ikke prøvd siden jeg var tenåring, og ADHD-medisin har det aldri vært klar nok indikasjon for å prøve. 

Grunnen til at jeg spør her, er fordi jeg lurer litt på generelt grunnlag hva som er viktigst mtp diagnose. Medisiner er én ting, men dette med annen behandling og prognose er også viktig for meg. Jeg ønsker å oppnå så mange ting i livet, og hvis feilbehandling fører til at jeg ikke får et godt liv så er det kanskje verdt å ta en ny utredning. Kanskje hvis jeg ikke egentlig har psykoselidelse, så kan jeg få mann, barn og jobb, med riktig behandling. Altså at jeg blir helt frisk. 

Så du har ikke blitt noe bedre av antipsykotika? Jeg kjenner ikke deg så mulig du har skrevet mye før, men om du har hatt psykosediagnose lenge så har du kanskje gått på antipsykotika lenge og? Dersom den ikke funker så er jeg jo enig i at en burde tenke på om diagnosen er feil. Har du eller helsevesenet tenkt på autisme noen gang at du kan ha det i stede? Som sagt aner jeg ikke om du har autismesymptomer, men når en ikke klarer å få seg kjæreste, venner, jobb og slike ting andre tar for gitt så vet jeg mange med autisme har disse problemene. 

Anonymkode: a2f67...2d5

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Så du har ikke blitt noe bedre av antipsykotika? Jeg kjenner ikke deg så mulig du har skrevet mye før, men om du har hatt psykosediagnose lenge så har du kanskje gått på antipsykotika lenge og? Dersom den ikke funker så er jeg jo enig i at en burde tenke på om diagnosen er feil. Har du eller helsevesenet tenkt på autisme noen gang at du kan ha det i stede? Som sagt aner jeg ikke om du har autismesymptomer, men når en ikke klarer å få seg kjæreste, venner, jobb og slike ting andre tar for gitt så vet jeg mange med autisme har disse problemene. 

Anonymkode: a2f67...2d5

Ble litt bedre en periode jeg fikk depot-injeksjoner med Abilify, med bivirkningene var ikke til å holde ut. Seponerte etter et år. Så har prøvd forskjellige typer AP i tablettform, men siden jeg får så mye bivirkninger så har det blitt mye prøving og feiling og har ikke gått på én type lenge nok til å vurdere effekt. Solian og Zyprexa får jeg så urolige bein av at jeg får null søvn, så vinninga går opp i spinninga. Seroquel får jeg så lavt blodtrykk av at det ikke var forsvarlig å bruke den. Abilify i tabletter er det jeg har startet med nå, så får se da. 

Det med autisme er noe jeg selv har nevnt, men som psykologen er uenig i. Så jeg prøver jo å stole på han da. Er bare en del jeg ikke føler stemmer med den diagnosen jeg har nå, så derfor jeg leter litt etter alternativer. Skjønner jo at det ikke er min jobb, men psykologen min virker ikke veldig villig til å se i andre retninger. 

Har ikke skrevet mye under nicket mitt, så de fleste her kjenner meg nok ikke så godt :) 

Everybody skrev (11 minutter siden):

Er det ikke også sånn at hvis man har paranoid schizofreni og får den diagnosen fjernet, så blir også uføretrygden tatt tilbake, eller er det feil?

Arbeidsevnen min er jo like nedsatt uansett hvilken diagnose jeg har, så rart hvis den blir fjernet. Men hvis jeg får en ny diagnose som kan behandles sånn at jeg blir mye bedre, så kan jo kanskje uføretrygden reduseres også.

Everybody skrev (6 timer siden):

Er det ikke også sånn at hvis man har paranoid schizofreni og får den diagnosen fjernet, så blir også uføretrygden tatt tilbake, eller er det feil?

Det er feil. Uføretrygd er ikke knyttet til diagnose, men til arbeidsevne.

Til TS: Jeg har ingen forutsetning for å si hva som er riktig diagnose hos deg, og du spør heller ikke om diagnostisering.

Men til ditt spørsmål: Hvis alternativene er paranoid schizofreni, ADHD og autisme, er diagnosen meget viktig for behandling. Disse tre diagnosene skal ha helt ulik behandling både når det gjelder medisiner, men også psykoterapi.

Annonse

kupton skrev (1 time siden):

Til TS: Jeg har ingen forutsetning for å si hva som er riktig diagnose hos deg, og du spør heller ikke om diagnostisering.

Men til ditt spørsmål: Hvis alternativene er paranoid schizofreni, ADHD og autisme, er diagnosen meget viktig for behandling. Disse tre diagnosene skal ha helt ulik behandling både når det gjelder medisiner, men også psykoterapi.

P. Schizofreni er en kjempe alvorlig og stigmatiserende diagnose, hva skal en som pasient gjør vis en er i tvil om diagnosen er riktig? Og hva gjør en om de som har satt diagnosen selv er i tvil om den er riktig?

Og bør det meldes inn som feilbehandling vis en så alvorlig diagnose er gitt feil?

Erstatningskrav bør vel fremmes vis en har fått fei diagnose og behandling?

Anonymkode: 49bc9...cde

1. Hvis selv behandlerne er i tvil, bør de utrede på ny og søke hjelp hos de mest kompetente kolleger - gjerne fra et universitetsmiljø.

2. Hvis det er ekstremt grov feildiagnostisering, og denne i tillegg har gitt uriktig behandling som har skadet eller hindret vesentlig bedring, kan det være aktuelt å melde det.

3. Se svar på 2. Erstatning er kun aktuelt ved grov uforstand og påført skade.

kupton skrev (17 timer siden):

Takk for konsist svar. 

Et spørsmål litt utenfor, men orker ikke opprette ny tråd kun for det:

Jeg er egentlig ikke kaffedrikker, men opplevde etter 2 kopper kaffe i formiddag at jeg fikk en ro i meg, bedre enn når jeg tar Vival. Pulsen min er høy og jeg svetter litt, men likevel føler jeg meg avslappet. Er det en vanlig virkning av koffein hvis man har mye indre uro?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...