Gå til innhold

Å bli hentet av ambulanse og politi

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt hentet av ambulanse og politi en del ganger og skammer meg veldig over det. Jeg forsøker tenke at jeg var veldig dårlig da og at det aldri skal skje igjen. Men likevel. Klarer av og til ikke slutte tenke på hva politibetjentene og ambulansepersonell og ikke minst alle de andre folkene som var vitne til det tenkte om meg... Kjenner meg nesten dårlig hver gang jeg ser ambulanse eller politi ute, selv når jeg vet det ikke er meg de leter etter... 

Anonymkode: 54911...914

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470259-%C3%A5-bli-hentet-av-ambulanse-og-politi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg skammer meg også over hvordan jeg oppførte meg da jeg var veldig syk. Tenker ofte på det, vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre med det, men nå er alt bedre og jeg klarer å oppføre meg bedre fordi jeg er godt medisinert. Politi og ambulanse er sikkert vandt med å hente psykiatri pasienter og har vært borti det meste, de tenker sikkert ikke på deg eller ler av deg, de skjønner jo at du var veldig dårlig og at du ikke mente å oppføre deg på den måten.

Everybody skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg skammer meg også over hvordan jeg oppførte meg da jeg var veldig syk. Tenker ofte på det, vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre med det, men nå er alt bedre og jeg klarer å oppføre meg bedre fordi jeg er godt medisinert. Politi og ambulanse er sikkert vandt med å hente psykiatri pasienter og har vært borti det meste, de tenker sikkert ikke på deg eller ler av deg, de skjønner jo at du var veldig dårlig og at du ikke mente å oppføre deg på den måten.

Så kjipt at dere føler på det samme. Enig at det er vanskelig å tenke på, men forsøker tenke som du sier at de er vandt med det og ikke tenker spesielt mye over det. Man føler vel at det de måtte tenke om en da er verre enn det i det realiteten var. 

Jeg tenker det samme som dere. Jeg vet de også følger med for de har spurt i bedre perioder hvordan det går, at det er lenge siden sist. Men de fleste er greie. De skjønner at jeg i perioder er veldig syk. Og jeg er aldri dårlig mot dem direkte. De gangene det blir fysisk makt har jeg bare ikke villet bli med de. De vet jeg ikke vil de voldt. Men det er noen måneder siden nå.

Endret av Glitter

Annonse

Glitter skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker det samme som dere. Jeg vet de også følger med for de har spurt i bedre perioder hvordan det går, at det er lenge siden sist. Men de fleste er greie. De skjønner at jeg i perioder er veldig syk. Og jeg er aldri dårlig mot dem direkte. De gangene det blir fysisk makt har jeg bare ikke villet bli med de. De vet jeg ikke vil de voldt. Men det er noen måneder siden nå.

Oj. Følger de virkelig med på deg? Så ubehagelig. For min del har det og vert det at jeg ikke ville bli med. Den verste gangen var etter et selvmordsforsøk og da festet de hver hånd på hver sin side av sengen med håndjern. Husker ingenting av det selv da, men ble fortalt det.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oj. Følger de virkelig med på deg? Så ubehagelig. For min del har det og vert det at jeg ikke ville bli med. Den verste gangen var etter et selvmordsforsøk og da festet de hver hånd på hver sin side av sengen med håndjern. Husker ingenting av det selv da, men ble fortalt det.

Ja de gjør det. Til og med i rettsaken til min eks så kom en betjent og spurte hvordan det går. Eller de sier det er lenge siden sist. Så jeg vet de ser meg. Selv når jeg holder meg unna de. 

Ja, jeg har opplevd håndjern i seng og mye håndjern ellers. Jeg er ikke så urolig lenger, men de følger med. Er 3 mnd siden sist, men klart de følger med. Jeg slipper ikke unna det. Og universet følger også med. 

Men dst er nok min feil.

Endret av Glitter
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja de gjør det. Til og med i rettsaken til min eks så kom en betjent og spurte hvordan det går. Eller de sier det er lenge siden sist. Så jeg vet de ser meg. Selv når jeg holder meg unna de. 

Ja, jeg har opplevd håndjern i seng og mye håndjern ellers. Jeg er ikke så urolig lenger, men de følger med. Er 3 mnd siden sist, men klart de følger med. Jeg slipper ikke unna det. Og universet følger også med. 

Men dst er nok min feil.

Å, såpass ja. Jeg tror jeg hadde blitt litt paranoid nesten da 😅 Er skikkelig ubehagelig med håndjern. Håper jeg slipper det noen gang igjen. Og at jeg slipper se igjen politiet noen gang i fremtiden også. Jeg synes ikke du burde tenke at det er din feil, man kan jo ikke noe for at man er/blir såpass dårlig?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å, såpass ja. Jeg tror jeg hadde blitt litt paranoid nesten da 😅 Er skikkelig ubehagelig med håndjern. Håper jeg slipper det noen gang igjen. Og at jeg slipper se igjen politiet noen gang i fremtiden også. Jeg synes ikke du burde tenke at det er din feil, man kan jo ikke noe for at man er/blir såpass dårlig?

Jeg vet ikke om jeg er paranoid. De sier en ting, men jeg ser noe annet. Ikke godt å si. 

Nei kunne kanskje ikke noe for det. Men det føles fælt. Er jeg SÅ ille liksom. Jaja. Jeg gjør mitt beste. 

Til og med på festival møtte jeg en fra politiet som sa at det var så faktisk. Men jeg ble arrestert igjen noen mnd senere. Av HAN! 😅

Endret av Glitter
Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg er paranoid. De sier en ting, men jeg ser noe annet. Ikke godt å si. 

Nei kunne kanskje ikke noe for det. Men det føles fælt. Er jeg SÅ ille liksom. Jaja. Jeg gjør mitt beste. 

Til og med på festival møtte jeg en fra politiet som sa at det var så faktisk. Men jeg ble arrestert igjen noen mnd senere. Av HAN! 😅

Slik tenker jeg om meg selv også. Jeg blir så totalt annerledes i de situasjonene at jeg kjenner ikke igjen meg selv. Hadde feks venninnen min sett meg da hadde hun sikkert fått sjokk. 

Haha, uflaks. Det var nesten litt morsomt, vet ikke om det er innafor å le men 😅

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke tenkt at de følger med, men at de kan huske deg når de treffer deg tilfeldig. 

Jeg ble aldri hentet av både politi og ambulanse. Jeg ringte politiet selv etter at de hadde tatt hånd om meg noen ganger. Når jeg ringte så sa de at de skulle ta turen forbi, for de var de eneste som fikk meg rolig. Jeg var aldri utagerende mot dem, fikk aldri håndjern heller. Jeg hadde møtt flere helt udugelige mennesker i hjelpeapparatet den gangen, så mista helt troen på dem. Jeg tenkte allerede den gang at det er noe fullstendig galt når politiet må være dem som trygger deg sånn som jeg hadde det. Men det var kun dem jeg stolte på, for de sa og gjorde det rette uten å dille for mye, og uten å kreve noe. Jeg har tenkt at de reddet meg fra å bli virkelig kronisk psyk i alvorlig grad. Jeg tenker det enda etter mange år. Jeg hadde ikke tillit til én eneste person, og ingen så meg. Kun dem. 

Senere fikk jeg en terapeut som var normal i hodet og han fikset meg såpass at jeg kom meg videre. 

Annonse

Glitter skrev (45 minutter siden):

Føles som at de følger med i hvert fall, men mulig det er sånn ja. 

Hadde de ikke vært politi, men f.eks. leger, hadde du da tillagt de den hensikt å følge med deg?

Jeg tenker at både politi og ambulansepersonell, har som førsteprioritet å hjelpe mennesker og redde liv. Jeg tror de ser at det er et menneske de møter på hyppigere enn andre, fordi noen trenger deres hjelp, på lik linje som at noen av oss har hyppige besøk på enkelte somatiske poliklinikker eller bruker mer tid av fastlegens kapasitet. Men jeg synes nok at flere byer burde få psykiatriambulanse som avlaster politiet i sine psykiatrioppdrag. Man er ikke kriminell som psykisk syk.

Men apropos legers syn på pasientene - jeg spurte en lege om han så på f.eks. tarm, urinblære, gastroskopi etc. som noe ekkelt en gang. Han sa at for ham var en urinblære likestilt med et håndledd - det var en del av kroppen. Hans eneste mål var å gjøre den, og pasienten, frisk. Det har jeg ofte tenkt på, for å få avstand til egen skamfølelse. En må jobbe med fornuften og ikke la følelsene styre.

Eva Sofie skrev (27 minutter siden):

Hadde de ikke vært politi, men f.eks. leger, hadde du da tillagt de den hensikt å følge med deg?

Jeg tenker at både politi og ambulansepersonell, har som førsteprioritet å hjelpe mennesker og redde liv. Jeg tror de ser at det er et menneske de møter på hyppigere enn andre, fordi noen trenger deres hjelp, på lik linje som at noen av oss har hyppige besøk på enkelte somatiske poliklinikker eller bruker mer tid av fastlegens kapasitet. Men jeg synes nok at flere byer burde få psykiatriambulanse som avlaster politiet i sine psykiatrioppdrag. Man er ikke kriminell som psykisk syk.

Men apropos legers syn på pasientene - jeg spurte en lege om han så på f.eks. tarm, urinblære, gastroskopi etc. som noe ekkelt en gang. Han sa at for ham var en urinblære likestilt med et håndledd - det var en del av kroppen. Hans eneste mål var å gjøre den, og pasienten, frisk. Det har jeg ofte tenkt på, for å få avstand til egen skamfølelse. En må jobbe med fornuften og ikke la følelsene styre.

Det vet jeg ikke. Kanskje ikke. Men det har skjedd mange ganger at de har kommentert at de har observert meg i friske perioder, og jeg merker de ser på meg når vi møtes tilfeldig også. Så jeg føler de følger med på meg. Når jeg har rusutløst psykose så blir jeg direkte paranoid på politiet og en gang ble jeg tvangsinnlagt fordi jeg kjeftet de opp for å overvåke meg. Så jeg får litt noia kan du si. 

Ja det skulle sikkert vært psykiatri-ambulanse. Men jeg er som oftest full eller rusa i kontakt med dem og da er jeg ikke alltid samarbeidsvillig så da ville politiet kommet likevel. Jaja. Jeg drikker ikke nå så blir vel langt færre episoder i 2023. 

Den skamfølelsen ja den er skikkelig kjip. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...