Gå til innhold

2mnd ventetid på medisinvurdering på dps

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sikkert dumt spm, men hva er medisinvurdering? Trodde alle som gikk på dps allerede hadde tilgang på noen som vurderer medisiner?

Anonymkode: eda83...f58

Ofte legges man inn til observasjon for å se hvordan man reagerer på medisinene.

Anonymkode: 15ac4...76c

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ofte legges man inn til observasjon for å se hvordan man reagerer på medisinene.

Anonymkode: 15ac4...76c

Jøss. Bra tilbud da, dumt det tar lang tid. På meg bare prøver og failer de..

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jøss. Bra tilbud da, dumt det tar lang tid. På meg bare prøver og failer de..

Tror ikke det blir rett å si at man ofte legges inn for det. De fleste prøver nok ut medisiner hjemme. Jeg må legges inn for jeg har hatt svært uheldige reaksjoner på noen medisiner. 

Vet ikke om folk her misforsto spørsmålet mitt, men jeg er altså allerede inne på dps og går til poliklinisk behandling hos en psykolog, men fikk time til medisinvurdering om 2mnd. 

Ts

Anonymkode: 6ad1c...3f4

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vet ikke om folk her misforsto spørsmålet mitt, men jeg er altså allerede inne på dps og går til poliklinisk behandling hos en psykolog, men fikk time til medisinvurdering om 2mnd. 

Ts

Det var rart, er ikke psykiateren ledig før? Har aldri gått så lang tid for meg. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts

Jeg skjønte det slik, men det er dessverre stor pågang hos psykiatere på DPS. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ts

Jeg synes det virker rart når du først er "inne". Det har aldri tatt så lang tid for meg, toppen en uke. Psykiatere på huset må jo ha tid, men mitt inntrykk er at pasienter som allerede går der blir prioritert. 

Du kan jo ta det opp med behandleren din for å få et godt svar, for et godt svar bør det jo være? 

Endret av Vendi

Annonse

Vendi skrev (4 timer siden):

Jeg synes det virker rart når du først er "inne". Det har aldri tatt så lang tid for meg, toppen en uke. Psykiatere på huset må jo ha tid, men mitt inntrykk er at pasienter som allerede går der blir prioritert. 

Du kan jo ta det opp med behandleren din for å få et godt svar, for et godt svar bør det jo være? 

Jeg har samme erfaring som deg. Max en til to uker. 

Anonymkode: d26cd...885

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det vanlig at det nesten tar så lang tid? Jeg går allerede poliklinisk der

Var tilknyttet et dps i 3 år uten å få medisinvurdering. Ofte svært få leger på veldig mange pasienter, dessverre. Psykiatere er mangelvare. 

cathlin skrev (9 timer siden):

Var tilknyttet et dps i 3 år uten å få medisinvurdering. Ofte svært få leger på veldig mange pasienter, dessverre. Psykiatere er mangelvare. 

Men behøvde du medisinvurdering da? Altså, hadde du en diagnose som tilsa at du skulle starte opp eller justere medisiner? Hvis ikke er det jo ikke sånn et husets leger stikker innom alle pasientene og sjekker ut om de trenger litt medisiner. Ventet du på en reell medisinvurdering i tre år med fastsatt diagnose og medikamentelt behov for å behandle denne er det grovt kritikkverdig.

Anonymkode: b1fb8...e3a

På DPS jeg tilhører samarbeider alle psykologene med en psykiater så alt i forhold til medisiner blir tatt tak i med en gang. Så upraktisk å måtte søke om medisinvurdering for så å måtte vente såpass lenge.

Anonymkode: 21096...b07

Dette synes jeg er blant de alvorligste svakheter i norsk psykiatri. Jeg har hele tiden vært en sterk motstander av dagens ordning med DPS. Indirekte er det en måte å stadfeste på at psykiske lidelser og mennesker som lider av disse er annenrangs mennesker med annenrangs sykdom som dermed kun skal ha et annenrangs behandlingstilbud. Dette bygger jeg først og fremst på to forhold:

1. Andelen leger, og også psykologer, er alt for lavt for å kunne drive spesialisthelsetjeneste. Det ville aldri vært aktuelt i somatiske behandlingstilbud at leger utgjør en så liten gruppe av behandlingspersonalet.

2. Det finnes intet behandlingshierarki i psykiatrien. I somatikken har en lokalsykehus, sentral-/fylkessykehus og universitetssykehus. Over der igjen sågar spesialsykehus som Rikshospitalet, Radiumshospitalet, Statens senter for epilepsi etc etc. Et slikt hierarki finnes ikke i psykiatrien. Når DPS står fast, er det ingen rutiner for å henvise til et høyere nivå. Det finnes ingen spesialavdelinger for schizofreni, BP osv. Det finnes noen unntak som Sikkerhetspsykiatri og spiseforstyrrelser.

Det er uforståelig for meg at ikke noen langt oppe i systemet protesterer på dette.

For min egen del er dette hovedårsaken til at jeg er på DOL og prøver å bidra litt. Det er uhørt at en skal vente over en uke på medisinvurdering på DPS. Mange går på DPS uten å se en lege i løpet av hele behandlingen. I tillegg vitner mye av det jeg leser om på DOL, at kompetansen mange steder er meget mangelfull. Psykiatri er et stort fag, og det er vanskelig for mange leger å holde seg topp oppdatert på hele faget. Derfor burde intet DPS ha mindre enn 8 leger slik at de kunne subspesialisere seg innen ulike deler av psykiatrien.

kupton skrev (5 timer siden):

Dette synes jeg er blant de alvorligste svakheter i norsk psykiatri. Jeg har hele tiden vært en sterk motstander av dagens ordning med DPS. Indirekte er det en måte å stadfeste på at psykiske lidelser og mennesker som lider av disse er annenrangs mennesker med annenrangs sykdom som dermed kun skal ha et annenrangs behandlingstilbud. Dette bygger jeg først og fremst på to forhold:

1. Andelen leger, og også psykologer, er alt for lavt for å kunne drive spesialisthelsetjeneste. Det ville aldri vært aktuelt i somatiske behandlingstilbud at leger utgjør en så liten gruppe av behandlingspersonalet.

2. Det finnes intet behandlingshierarki i psykiatrien. I somatikken har en lokalsykehus, sentral-/fylkessykehus og universitetssykehus. Over der igjen sågar spesialsykehus som Rikshospitalet, Radiumshospitalet, Statens senter for epilepsi etc etc. Et slikt hierarki finnes ikke i psykiatrien. Når DPS står fast, er det ingen rutiner for å henvise til et høyere nivå. Det finnes ingen spesialavdelinger for schizofreni, BP osv. Det finnes noen unntak som Sikkerhetspsykiatri og spiseforstyrrelser.

Det er uforståelig for meg at ikke noen langt oppe i systemet protesterer på dette.

For min egen del er dette hovedårsaken til at jeg er på DOL og prøver å bidra litt. Det er uhørt at en skal vente over en uke på medisinvurdering på DPS. Mange går på DPS uten å se en lege i løpet av hele behandlingen. I tillegg vitner mye av det jeg leser om på DOL, at kompetansen mange steder er meget mangelfull. Psykiatri er et stort fag, og det er vanskelig for mange leger å holde seg topp oppdatert på hele faget. Derfor burde intet DPS ha mindre enn 8 leger slik at de kunne subspesialisere seg innen ulike deler av psykiatrien.

Takk for at du skriver dette, så jeg ikke lenger trenger å lure på om det er meg det er noe galt med som synes mitt DPS  er en parodi på et velfungerende psykiskhelsevern .

Nå på nyåret skal jeg skaffe meg en advokat med ekspertise på helserett, og gå etter mitt lokale DPS for feil diagnoser og feil og mangelfull behandling. Det blir spennende , men har ikke store forhåpninger , vanskelig å være pasient mot staten i Norge, og det blir nok ikke bedre når det i tillegg handler om psykiatri.

Noen gode råd på veien?

Anonymkode: ac7d7...fa2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...