Gå til innhold

29-åring fikk aktiv dødshjelp for psykiske problemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Du må ikke glemme at det var hennes avgjørelse. De som søker om hjelp til å avslutte livet velger det selv, og ingen bestemmer at de ikke skal leve. 

Det er veldig vanskelige spørsmål. Hva er humant, og hva er ikke? 

Om jeg hadde fått samme tilbud da jeg var på bunn så hadde jeg også takket ja, derfor er jeg sjeleglad dette ikke er mulig i Norge. Jeg hadde aldri fått oppleve å bli bedre om de hadde tillatt å avlive meg da jeg var i tyveårene og kronisk pasient med fast adresse på sykehus.

Om jeg går ut i skogen nå med hagle og sier jeg skal skyte meg selv, så ville du tillatt det? For det er jo min avgjørelse? 

29 er uansett for ungt. Hadde hun vært over 50 hadde jeg hatt kanskje hatt et annet syn på det, men jeg kjenner for mange historier hvor folk har trodd at vedkommende aldri ville bli bedre som har fått gode liv idag. 

 

Anonymkode: b5463...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om jeg hadde fått samme tilbud da jeg var på bunn så hadde jeg også takket ja, derfor er jeg sjeleglad dette ikke er mulig i Norge. Jeg hadde aldri fått oppleve å bli bedre om de hadde tillatt å avlive meg da jeg var i tyveårene og kronisk pasient med fast adresse på sykehus.

Om jeg går ut i skogen nå med hagle og sier jeg skal skyte meg selv, så ville du tillatt det? For det er jo min avgjørelse? 

29 er uansett for ungt. Hadde hun vært over 50 hadde jeg hatt kanskje hatt et annet syn på det, men jeg kjenner for mange historier hvor folk har trodd at vedkommende aldri ville bli bedre som har fått gode liv idag. 

 

Anonymkode: b5463...8b1

Det er nok ingen som tilbyr seg å assistere ved å avslutte livet. Det er nok en prosess med samtaler, undersøkelser og mye mer. Når det ikke er noen utsikter til bedring.

Jeg vet ikke hvor lenge noen må lide så mye før det er akseptabelt å få hjelp. Tenker på hvordan det må føles å leve hver dag og være så syk at ingenting gir glede. At man hører stemmer, har angst, er kronisk suicedal. Det er et vondt liv. Hvor lenge skal de leve for å ikke utsette andre for smerten ved å dø? Hvor mange år skal man holde ut når hver dag er så vond? Det er mange spørsmål, og det er filosofi og dype tanker. Veldig vanskelig syns jeg, og det er nok derfor det blir diskusjoner rundt det. 

Jeg ville ikke latt noen skyte seg selv. Vi er moralsk forpliktet til å hindre slike ting om vi kan. Vi vil redde liv alle sammen hvis vi er skrudd mer eller mindre riktig sammen. Det vil ikke si at jeg hadde dømt deg om du valgte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (13 minutter siden):

Det er nok ingen som tilbyr seg å assistere ved å avslutte livet. Det er nok en prosess med samtaler, undersøkelser og mye mer. Når det ikke er noen utsikter til bedring.

Jeg vet ikke hvor lenge noen må lide så mye før det er akseptabelt å få hjelp. Tenker på hvordan det må føles å leve hver dag og være så syk at ingenting gir glede. At man hører stemmer, har angst, er kronisk suicedal. Det er et vondt liv. Hvor lenge skal de leve for å ikke utsette andre for smerten ved å dø? Hvor mange år skal man holde ut når hver dag er så vond? Det er mange spørsmål, og det er filosofi og dype tanker. Veldig vanskelig syns jeg, og det er nok derfor det blir diskusjoner rundt det. 

Jeg ville ikke latt noen skyte seg selv. Vi er moralsk forpliktet til å hindre slike ting om vi kan. Vi vil redde liv alle sammen hvis vi er skrudd mer eller mindre riktig sammen. Det vil ikke si at jeg hadde dømt deg om du valgte det. 

Skjønner hva du mener, men jeg tenker som AB du siterte. Jeg var over 30 da min kroniske suicidalitet roet seg. Jeg hører ikke stemmer, men ellers var jeg jo rimelig håpløs. Nå har jeg blitt bedre, selv om jeg ennå ikke er bra. Men bra nok til at jeg skjønner at min lidelse ikke er statisk. Jeg har knapt overlevd noen forsøk og har varige skader, men hadde jeg heller fått innvilget det der så hadde jeg jo vært død nå. Nå som jeg har nådd en alder hvor enkelte ting har begynt å stabilisere seg. Utsiktene mine til bedring er bedre nå enn for to-tre år siden. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

Skjønner hva du mener, men jeg tenker som AB du siterte. Jeg var over 30 da min kroniske suicidalitet roet seg. Jeg hører ikke stemmer, men ellers var jeg jo rimelig håpløs. Nå har jeg blitt bedre, selv om jeg ennå ikke er bra. Men bra nok til at jeg skjønner at min lidelse ikke er statisk. Jeg har knapt overlevd noen forsøk og har varige skader, men hadde jeg heller fått innvilget det der så hadde jeg jo vært død nå. Nå som jeg har nådd en alder hvor enkelte ting har begynt å stabilisere seg. Utsiktene mine til bedring er bedre nå enn for to-tre år siden. 

Ja, men jeg tenker på at når det ikke er utsikter til noen bedring. Det er jo mange psykisk syke, og det er ikke mange som får innvilget, så det må nok være de absolutt hardest rammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, men jeg tenker på at når det ikke er utsikter til noen bedring. Det er jo mange psykisk syke, og det er ikke mange som får innvilget, så det må nok være de absolutt hardest rammet. 

Men man kan jo ikke vite. Det finnes jo mange tilfeller hvor det var tenkt at pasienten ikke kunne bli bedre, men som ble det likevel. Og ennå flere tilfeller hvor pasienten selv føler det er umulig å bli bedre inkludert meg selv, men som likevel blir det. Det er viktigere å unngå at et liv som kan bli bedre ikke blir tatt i en slik setting, at det gjøres en feilvurdering, enn at noen som ikke kan bli bedre ikke får den hjelpen tenker jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Men man kan jo ikke vite. Det finnes jo mange tilfeller hvor det var tenkt at pasienten ikke kunne bli bedre, men som ble det likevel. Og ennå flere tilfeller hvor pasienten selv føler det er umulig å bli bedre inkludert meg selv, men som likevel blir det. Det er viktigere å unngå at et liv som kan bli bedre ikke blir tatt i en slik setting, at det gjøres en feilvurdering, enn at noen som ikke kan bli bedre ikke får den hjelpen tenker jeg. :)

Ja jeg ser også at det kan være en vanskelig avgjørelse. Det er jo et vanskelig tema å ta helt klar stilling til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (22 timer siden):

Jeg klarer ikke å akseptere aktiv dødshjelp for psykisk syke. Hvem skal bestemme at noen er så dårlig og så lite sjans for bedring at det er greit å dø? Skal man avverge selvmord hos noen, mens hos andre gi assistert avlivning? Nei det blir feil mener jeg. 

Jeg er helt enig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (8 timer siden):

Jeg synes dette er  helt sykt. Spesielt at de lager et TV show hvor hun kan posere med problemene sine. Det blir vanskelig for henne å trekke seg når hun har gått så hardt ut med at hun ønsker å dø.

Jeg mener det samme som før: Ingen fysisk frisk 29-åring  trenger egentlig hjelp til å ta sitt eget liv. Det å be om aktiv dødshjelp ser defor mest ut som en måte å formidle at man har det vondt og å få offentlig aksept for at man ikke ønsker å leve.

Vi har jo hatt noe som ligner litt i Norge også, folk som har gått til retten med krav om å bli skrevet ut fra psykiatrisk sykehus for å ta livet av seg. Hun fikk ikke medhold i retten, og noen år senere har hun fått stablet et relativt ok liv på beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også se minst to andre sider av denne saken.

1. Hvorfor skal vi utsette helsepersonell som har som formål å redde liv, for belastningen med å ta liv?

2. Hva med risikoen for at dette kan bli solgt inn for pasienter. F.eks hvis du feilaktig blir vurdert som behandlingsresistent - kan det være at behandler foreslår dette for at helsevesenet skal spare penger og pasienten er enig? 

Det er veldig mange etiske problemstillinger og få åpenbare svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 minutt siden):

1. Hvorfor skal vi utsette helsepersonell som har som formål å redde liv, for belastningen med å ta liv?

Er ikke alle som deler din moral, det blir ikke noe problem å finne helsepersonell som vil gi slikt tilbud, mulig en må dra til en by om en bor på landet men det får en til.

ISW skrev (8 minutter siden):

kan det være at behandler foreslår dette for at helsevesenet skal spare penger og pasienten er enig? 

Det er risiko ved å forsøke å spare inn penger som i visse tilfeller kan medføre feil utfall, men det er også risiko ved å ikke spare inn penger, ved at andre tilbud reduseres, som fort kan gi enda verre utfall.... Du har f.eks 100'000 demente folk EKSTRA som kommer på besøk til Norge om 30 år, altså på toppen av de som allerede er her. Men kapasiteten er sprengt FØR de kommer, så hva skjer etterpå? En vil nok bli nødt til å innføre slikt i Norge også om en del år, fordi det vil bli umulig å gi et godt nok tilbud til alle som trenger det, til at det blir humant å nekte dem et slikt tilbud. Synd, men naturen bryr seg ikke om våre følelser.

 

Dette er vel uansett ikke riktig forum å diskutere slike saker.... Men det er en annen sak...

Anonymkode: 2098c...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg er for aktiv dødshjelp. Men det må kreve at alternativet er uhelbredelig, dødelig og smertefullt sykdom. Å hjelpe somatisk friske 29 åringer med å dø er bare ikke greit.

 

Jeg vil også tro det er psykdomsforsterkende.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke alle som deler din moral, det blir ikke noe problem å finne helsepersonell som vil gi slikt tilbud, mulig en må dra til en by om en bor på landet men det får en til.

Det er risiko ved å forsøke å spare inn penger som i visse tilfeller kan medføre feil utfall, men det er også risiko ved å ikke spare inn penger, ved at andre tilbud reduseres, som fort kan gi enda verre utfall.... Du har f.eks 100'000 demente folk EKSTRA som kommer på besøk til Norge om 30 år, altså på toppen av de som allerede er her. Men kapasiteten er sprengt FØR de kommer, så hva skjer etterpå? En vil nok bli nødt til å innføre slikt i Norge også om en del år, fordi det vil bli umulig å gi et godt nok tilbud til alle som trenger det, til at det blir humant å nekte dem et slikt tilbud. Synd, men naturen bryr seg ikke om våre følelser.

 

Dette er vel uansett ikke riktig forum å diskutere slike saker.... Men det er en annen sak...

Anonymkode: 2098c...518

Hva mener du med at dette ikke er riktig forum? Det er jo her jeg lytter til folk som har litt erfaring og kan vurdere og revurdere etter hva som blir uttrykt her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...