Gå til innhold

Kan mangel på søvn føre til depresjon? Noen som har opplevd det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen av dere som har opplevd å bli deprimert grunnet for lite søvn? Ett kjapt googlesøk sier at for lite søvn kan føre til depresjon og angst, men hadde satt pris på erfaringer fra folk som har opplevd og har erfaring med det selv 🙂 🙂

Anonymkode: 2074e...552

Fortsetter under...

• 4 måneder senere...

Søvn er et folkehelseproblem og helt klart JA på at dette kan føre til depresjon.

MEN, en kan gjøre noe med det - OG det er i stor grad opp til en selv. 

Kom over en artikkel som du kan lese på https://marked.dagensmedisin.no/skrevet-av-karo-pharma/sovnvansker-alternativer-til-avhengighetsskapende-preparater/531893 som sier litt om problemstillingen og at det er kognitiv trening som gjelder. 

Vil også anbefale deg å lese boken til Matthew Walker "Hvorfor vi sover" https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/hvorfor-vi-sover-1 som vil gi deg full forståelse for hvor viktig gode søvnvaner er - og hvilken påvirkning mangel på søvn vil ha. 

Lykke til

AD for alltid

Insomnia gjorde meg veldig deprimert og angstfull for 10 år siden. Jeg sleit med å finne tilbake til god søvn i årevis. Nå har jeg heldigvis funnet en god medisin-kombo, samt trening, og gjør mer av det som «føles riktig» for meg. Dette tilsammen ga meg bedre søvn, dog ikke optimal, men veldig mye bedre. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...