Gå til innhold

Vafler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Idet jeg ankom akuttavdeling ble jeg tiltalt med navn og spurt om jeg ville ha vafler. Kjente jeg havnet et sted omgitt av care Jeg var på dette tidspunkt dypt fortvilt og takket nei og la meg (..) , hvordan er andre blitt mottatt? 

Anonymkode: 0daf7...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du? 

Jeg har alltid blitt tilbudt mat når jeg har kommet natt eller morgen. Alt fra brødskive til pannekaker og hjemmelaget pizza. 

Følte du deg dårlig mottatt? At de ikke forstod hvor vanskelig du har det siden de spurte om du vil ha vaffel? Jeg tenker jo heller det er omsorg i å tilby deg det. Å få trygge folk rundt seg og et måltid kan være en god ting når det er så tøft som du nå har det. 

Håper du får sove i natt. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mat er kanskje ikke det første man tenker på når man ankommer etter en krise. Da jeg ble innlagt på akuttpsykiatrisk hadde jeg nettopp mistet 2 av mine nærmeste i en bilulykke samme dag og hadde de spurt meg om mat da jeg ankom da så hadde jeg rett og slett blitt utrolig såret. Så må si jeg skjønner hva du mener. De må se ann situasjonen og hvordan pasienten har det. 

Anonymkode: 4e220...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Glitter her, for selv om det siste du hadde lyst på var mat, så viste de bare en fin gest som innebar omsorg. Hva skulle de gjort? 

Håper også at du får slappet av og sovet godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mat er kanskje ikke det første man tenker på når man ankommer etter en krise. Da jeg ble innlagt på akuttpsykiatrisk hadde jeg nettopp mistet 2 av mine nærmeste i en bilulykke samme dag og hadde de spurt meg om mat da jeg ankom da så hadde jeg rett og slett blitt utrolig såret. Så må si jeg skjønner hva du mener. De må se ann situasjonen og hvordan pasienten har det. 

Anonymkode: 4e220...3c5

Dette burde jeg sikkert ikke si men jeg syns det er veldig spesielt å skulle bli såret av å få tilbud om nystekte vafler, uansett foranledning :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Idet jeg ankom akuttavdeling ble jeg tiltalt med navn og spurt om jeg ville ha vafler. Kjente jeg havnet et sted omgitt av care Jeg var på dette tidspunkt dypt fortvilt og takket nei og la meg (..) , hvordan er andre blitt mottatt? 

Anonymkode: 0daf7...285

Hvordan skulle du ønsket å bli mottatt? Jeg har blitt mottatt på så mange vis, alt fra å bli overlatt til meg selv på et rom etter kroppsvisitasjon til veldig hektisk, hvor sykepleier, leger etc. skal snakke med meg...

Jeg tror det var mye omsorg i de vaffelhjertene, men mulig du følte at du ikke fortjente det i din fortvilelse? Om så var, var det nettopp vafler du fortjente mest av alt 💞.

Det å bli tiltalt med fornavn - mener du da at det er bedre de sier du eller De, etternavn, personnummer - eller at man får et pasientnummer? Da foretrekker jeg fornavn og du (men skal vurdere å opphøye meg selv til De)... 🤥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Jeg håper det går bedre med deg nå, og at du klarer å få uttrykt hva du trenger hjelp og støtte til av personalet. Husk at personalet er der for å hjelpe deg.

Er det første gang du er innlagt?

Jeg valgte å lage en ekstra post, for jeg tøyset en del i det første svaret mitt. Særlig mot slutten. Det var ikke vondt eller hånlig ment... Jeg håper ikke svaret tas ille opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk dette vaffel flashbacket i natt og er ikke innlagt nå.
Mitt hovedbudskap med å skrive det var at nettopp dette ga en følelse av å bli mottatt med omsorg, en omsorg jeg da ikke var i stand til å ta imot eller unne meg selv .  Tror også den vaffel tilbud- velkomsten  kan  relateres til at jeg var kjent på huset akkurat den perioden og kom tilbake- i retur -  utilpass og elendig. Sett i perspektiv var dette tydeligvis et øyeblikk som gjorde inntrykk og det kan trolig fortolkes som at det betydde noe eller traff et behov jeg egentlig hadde for å bli møtt med godhet på det tidspunktet , er nemlig bare moderat glad i vafler ..  
 

 

Anonymkode: 0daf7...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Idet jeg ankom akuttavdeling ble jeg tiltalt med navn og spurt om jeg ville ha vafler. Kjente jeg havnet et sted omgitt av care Jeg var på dette tidspunkt dypt fortvilt og takket nei og la meg (..) , hvordan er andre blitt mottatt? 

Anonymkode: 0daf7...285

Høres bra ut å oppleve at du hadde havnet på et sted omgitt av "care". Av og til klarer man ikke å ta i mot omsorg, selv ikke når man trenger det mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (9 timer siden):

Dette burde jeg sikkert ikke si men jeg syns det er veldig spesielt å skulle bli såret av å få tilbud om nystekte vafler, uansett foranledning :) 

Jeg oppfatter det ikke som at trådstarter sier hun ble såret av å bli tilbudt vafler, tvert i mot. Hun sier jo at hun opplevde tilbudet som care? Derimot tenker jeg at vedkommende beskriver hvor vanskelig det kan være å ta i mot omsorg i visse situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Jeg oppfatter det ikke som at trådstarter sier hun ble såret av å bli tilbudt vafler, tvert i mot. Hun sier jo at hun opplevde tilbudet som care? Derimot tenker jeg at vedkommende beskriver hvor vanskelig det kan være å ta i mot omsorg i visse situasjoner. 

"Care" er ungdomsslang for å ikke bry seg. Likegyldighet. 

Anonymkode: 0ac9b...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Care" er ungdomsslang for å ikke bry seg. Likegyldighet. 

Anonymkode: 0ac9b...725

Ok, da er det mulig jeg misforsto:-) Jeg har nettopp lest boken The logic of care av AnneMarie Mol, så det falt meg ikke inn at ikke care var care;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (12 minutter siden):

Ok, da er det mulig jeg misforsto:-) Jeg har nettopp lest boken The logic of care av AnneMarie Mol, så det falt meg ikke inn at ikke care var care;-)

Døtrene mine bruker det ofte. Jeg ble forvirret av TS sitt innlegg, og særlig da du oversatte det til omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Fikk dette vaffel flashbacket i natt og er ikke innlagt nå.
Mitt hovedbudskap med å skrive det var at nettopp dette ga en følelse av å bli mottatt med omsorg, en omsorg jeg da ikke var i stand til å ta imot eller unne meg selv .  Tror også den vaffel tilbud- velkomsten  kan  relateres til at jeg var kjent på huset akkurat den perioden og kom tilbake- i retur -  utilpass og elendig. Sett i perspektiv var dette tydeligvis et øyeblikk som gjorde inntrykk og det kan trolig fortolkes som at det betydde noe eller traff et behov jeg egentlig hadde for å bli møtt med godhet på det tidspunktet , er nemlig bare moderat glad i vafler ..  
 

 

Anonymkode: 0daf7...285

Her utdyper TS at hun mente at hun følte hun ble mottatt med omsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 22.39):

Idet jeg ankom akuttavdeling ble jeg tiltalt med navn og spurt om jeg ville ha vafler. Kjente jeg havnet et sted omgitt av care Jeg var på dette tidspunkt dypt fortvilt og takket nei og la meg (..) , hvordan er andre blitt mottatt? 

Anonymkode: 0daf7...285

1. innleggelse. Det første jeg husker er somatisk undersøkelse. Helt ok.

2. Følte meg godt mottatt av sykepleier da jeg kom. Bare måten hun snakket med meg på og måten hun snakket om meg på til legen. Ja  det føltes faktisk greit at hun snakket om meg mens jeg var der. Men dagen etter da jeg ble overført til DPS  ble jeg møtt med kommentarer om at jeg var ventet dagen før (altså da jeg var på akutt eller stemningspost, husker ikke.). Følte meg anklaget, som om det var jeg som hadde bestemt og skulle meldt i fra.

3 og siste er det første jeg husker samtale med lege. Tror det var med en sykepleier også. Og opplevde samtalen "fin"

Anonymkode: d5aae...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 22.39):

Idet jeg ankom akuttavdeling ble jeg tiltalt med navn og spurt om jeg ville ha vafler. Kjente jeg havnet et sted omgitt av care Jeg var på dette tidspunkt dypt fortvilt og takket nei og la meg (..) , hvordan er andre blitt mottatt? 

Anonymkode: 0daf7...285

Men mener du med care  omsorg eller likegyldig?

Anonymkode: d5aae...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (På 7.1.2023 den 12.28):

Dette burde jeg sikkert ikke si men jeg syns det er veldig spesielt å skulle bli såret av å få tilbud om nystekte vafler, uansett foranledning :) 

Det er frekt å spørre om noen vil ha vafler i sårbar situasjon. 

Anonymkode: 2fd34...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er frekt å spørre om noen vil ha vafler i sårbar situasjon. 

Anonymkode: 2fd34...3c0

Er enig i det. Når man havner på akuttpsykiatrisk så er man i sin livs vanskeligste krise og er ikke akkurat da man har matlyst heller

Anonymkode: 4e220...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er enig i det. Når man havner på akuttpsykiatrisk så er man i sin livs vanskeligste krise og er ikke akkurat da man har matlyst heller

Anonymkode: 4e220...3c5

Nei det var utrolig rart. Som om det skulle hjelpe noen sted. 

Anonymkode: 2fd34...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...