Gå til innhold

Overdose ved ett uhell

Anbefalte innlegg

Eva Sofie skrev (16 timer siden):

Når du får forskrevet medisiner, har legen fastslått hvor mye du skal ta av medisinen. Alt over det, som ikke er avtalt med legen, kalles ikke et uhell, men gjort med hensikt. Ikke forsøk å fraskriv deg et ansvar du ikke har.

Jeg forstår legen - han er ansvarlig for din medisinering. Det er gjort mot deg i beste hensikt, men trenger ikke vare evig - det er opp til deg. En konsekvens du nå opplever er naturlig følge av dette.

Bruk kreftene dine på å bygg opp tilliten til legen igjen, så vil du også få mer tillit tilbake. Tillit er noe en gjør seg fortjent til - ikke noe man har krav på.

Ja, jeg forstår jo det. Jeg har ikke fraskrevet meg ansvar, for det var jo min feil. Men jeg vil fortsatt kalle det ett uhell. 

Jeg skjønner også legen, det er bare veldig kjipt å ha havnet i en slik situasjon.

Anonymkode: d14eb...ed0

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg forstår jo det. Jeg har ikke fraskrevet meg ansvar, for det var jo min feil. Men jeg vil fortsatt kalle det ett uhell. 

Jeg skjønner også legen, det er bare veldig kjipt å ha havnet i en slik situasjon.

Det tar forhåpentligvis ikke så lang tid. 

Jeg får kun medisiner for 14 dager av gangen. For noen år siden var det daglig utlevering, men min behandler har tro på å ha ansvaret selv, så utlevering fra hjemmetjenesten varte bare noen mnd. Siden har jeg fått ut hver 14 dag. Det har ikke endret seg selv om jeg har hatt alvorlig overdose i løpet av den tiden. 

Glitter skrev (45 minutter siden):

Jeg får kun medisiner for 14 dager av gangen. For noen år siden var det daglig utlevering, men min behandler har tro på å ha ansvaret selv, så utlevering fra hjemmetjenesten varte bare noen mnd. Siden har jeg fått ut hver 14 dag. Det har ikke endret seg selv om jeg har hatt alvorlig overdose i løpet av den tiden. 

Men det er fordi du sa ifra når du tok overdose. Hadde du ikke sagt ifra så gjør de ikke slik. 

Anonymkode: b0e07...56f

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det er fordi du sa ifra når du tok overdose. Hadde du ikke sagt ifra så gjør de ikke slik. 

Anonymkode: b0e07...56f

Hva vet vel du om situasjonen og hvorfor jeg har ordningen jeg har? Ganske lite. Jeg har nesten dødd i overdose flere ganger og nei jeg har ikke sagt i fra hver gang, og når jeg har sagt ifra så har det ikke vært mindre alvorlig av den grunn. Jeg hadde dødd uten behandling på sykehuset og lå i koma. 

Glitter skrev (4 timer siden):

Håper det.

Jeg tror jeg hadde hatt mer utbytte av å ha den avtalen du har. Ikke at de skulle bli redde og endre den for hver gang det skulle skje noe, men at jeg fortsatte å få ha ansvaret selv.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Håper det.

Jeg tror jeg hadde hatt mer utbytte av å ha den avtalen du har. Ikke at de skulle bli redde og endre den for hver gang det skulle skje noe, men at jeg fortsatte å få ha ansvaret selv.

Ja. Det er en "skummel" avtale for de som står ansvarlig for hva som er forsvarlig og ikke, men jeg har en behandler som kan det å stå i slike ting. Selv om risikoen er klart tilstede, så jobber jo hun for det som kan føre til bedring på sikt som hun bruker å skrive. Hun er også opptatt av å bruke lite tvang. Det er ikke mange gangene hun har holdt meg videre på tvang når hun har vurdert tvangsinnleggelse. Kan telle det på under en hånd. Hun tilbyr derimot frivillig innleggelse og anbefaler meg det der hun ser jeg trenger det. Noen ganger har hun brukt tid på å overtale meg, men da også sagt at det er jo jeg som bestemmer. Da har jeg som oftest hørt på henne. 

Så selv om det innimellom har vært sånn at hun har skjønt at risikoen er høy så har hun hatt fokus på frivillighet og ansvar for eget liv. Med unntak av et par ganger hvor det har vært en spesifikk utløsende årsak av alvorlig karakter. Da har hun feks ikke latt meg skrive meg selv ut, men sagt at om jeg ennå vil skrive meg ut om et par dager så skal hun respektere det. Da hadde jeg klart å roe nok ned i løpet av de to dagene til at jeg tok imot videre hjelp frivillig. Men det har også gått galt i forbindelse med at det brukes lite tvang. Sist jeg var tvangsinnlagt i noen dager hvor hun ikke var på jobb, i fjor høst, så var jeg klar på at jeg kom til å skrive meg ut så snart jeg ble overført til frivillig og jeg hadde også, i forbindelse med en kjempevanskelig situasjon vært ærlig på at den eneste utveien jeg så var selvmord. Jeg var veldig dårlig i tillegg til en veldig dårlig situasjon hvor jeg var livredd. Så kom avdelingens lege på jobb og han opphevet tvangen. Jeg skrev meg da ut og det endte nesten i døden for min del. Familie ble varslet om at det så dårlig ut mtp overlevelse. 

Så der feilvurderte de dette med ansvar for eget liv. For dette var en veldig spesiell situasjon hvor jeg endte opp på krisesenteret etterpå, og jeg så det ikke som at jeg hadde et valg om å gjøre det eller ikke. Jeg var så redd at det var eneste løsning. De på avdelingen burde holdt meg på tvang og hjulpet meg med situasjonen og kontaktet krisesenteret og politi sammen med meg. Da hadde jeg nok fått roet ned og sett at det var en annen måte ut av situasjonen. Til vanlig ved depresjon og suicidalitet uten en slik utløsende situasjon så er jeg veldig enig i måten det gjøres på. Det er forutsigbart å vite at jeg har valget selv, men at jeg får tilbud og anbefalinger om å motta hjelp. Enten det er hyppigere kontakt på tlf eller innleggelse. 

Jeg får administrere både vival og sterke smertestillende også, av både B og A preparater. Men der har jeg ikke en eneste gang misbrukt medisinen. For jeg vil ikke miste mulighet til å ta beroligende eller hvis jeg har sterke smerter pga operasjon. Dette også fordi jeg er rusavhengig og har likevel den tillitten fordi jeg bruker det rikrig. Overdose har jeg tatt av den faste medisinen og ikke behovsmedisin.

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 18.33):

For rundt en måned siden tok jeg en overdose ved ett uhell. Og nå virker det som om fastlegen ikke stoler på meg lengre. Må få utlevert medisinene i mindre dose hver eneste dag. Hvis det ikke var ett uhell hadde jeg ikke søkt hjelp. 

AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 21.19):

Jeg har tatt flere overdoser i suicidal hensikt. Men denne gangen var det virkelig ett uhell.

Hvordan mener du at helsevesenet skal greie å skille mellom dette? Som Kupton sier gjør legen bare jobben sin her, historikken tatt i betraktning. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...