Gå til innhold

Light-versjon av diagnoser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva menes med enkel da? 

Anonymkode: fb0cb...bca

Schizofreni med sterk overvekt av negative (kognitive) symptomer. Ikke noe man vil ha. Jfr kuptons råd om psykiatrisk lærebok.

Endret av Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og hard og lett aspergers.

Anonymkode: d896a...c9d

Ja, av alle lidelser finnes det lettere og alvorlige utgaver. Men ikke andre en de jeg har nevnt der de ulike alvorlighetsgrader får ulike benevnelser i diagnosesystemet ICD-10.

Annonse

Nei mener jeg. Diagnoser har kriterier og de skal oppfylles for å bære en diagnose. Om man har noen av symptomene men ikke sterke og mange nok, har man kanskje en selvopplevd light-versjon, men man har ikke diagnosen da man ikke fyller kriteriene for diagnosen. Mange slenger rundt seg med å være «litt bipolar», «litt ocd» osv. Et folkespråk men ingen diagnose med mindre man har oppfylt diagnosekriteriene og da er det ikke en opplevelse av light sykdom. Sett bort fra depresjon som kan være mild og personlighetsforstyrrelser med samme gradering.

Anonymkode: 0fa35...2f7

kupton skrev (8 minutter siden):

Det skal sies at det vies en del oppmerksomhet i akademisk psykiatri til "sub-terskel" lidelser.

Som feks å være på sub terskel for PF? Sist jeg ble utredet for det så var det der jeg lå. Men jeg har nå diagnosen på papiret likevel. 

Men er det slik at i akademisk øyemed så bør en person som er på subterskel være rettighetspasient mtp behandling slik som de som scorer innenfor å ha diagnosen? 

Eller trekkes grensen ved at man må ha diagnosen? En subterskel kan jo gi mye lidelse det også.

Glitter skrev (13 timer siden):

Men er det slik at i akademisk øyemed så bør en person som er på subterskel være rettighetspasient mtp behandling slik som de som scorer innenfor å ha diagnosen? 

Eller trekkes grensen ved at man må ha diagnosen? En subterskel kan jo gi mye lidelse det også.

1. Den akademiske psykiatri er internasjonal og bryr seg om rent faglige ting. "Rettighetspasient" er en nasjonal og helsepolitisk sak.

2. Behandlingsrettigheter går på subjektiv lidelse og funksjonstap, og er ikke knyttet til at visse diagnosekriterier må være oppfylt for å bli tatt inn i behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...