Gå til innhold

Jeg var ALT for ærlig med personalet og jeg angrer sånn nå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av oppgavene dine i behandling er å være ærlig.

Anonymkode: 0d88c...543

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er i så fall ovenfor seg selv, personalet gjør bare jobben sin og kunne ikke brydd seg mindre.

Skrevet
psykedeliker skrev (46 minutter siden):

Det er i så fall ovenfor seg selv, personalet gjør bare jobben sin og kunne ikke brydd seg mindre.

Gjør de bare jobben sin og kunne ikke brydd seg mindre?

stjernestøv
Skrevet
Everybody skrev (11 minutter siden):

Jeg tror mange av dem bryr seg men det finnes unntak. 

Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Hva er jobben til behandlerne i følge deg?

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (48 minutter siden):

Som sagt, ærlighet i denne konteksten er bare relevant for pasienten selv. En behandler er ikke en venn, men en profesjonell som forholder seg til den saksinformasjonen som pasienten gir. 

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Som sagt, ærlighet i denne konteksten er bare relevant for pasienten selv. En behandler er ikke en venn, men en profesjonell som forholder seg til den saksinformasjonen som pasienten gir. 

Hvor er relevansen for ts i det du skriver her? Hva spiller det for noen rolle? 

Anonymkode: b9754...f46

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor er relevansen for ts i det du skriver her? Hva spiller det for noen rolle?

Relevansen er at ts har mye å tjene på å heller fokusere på fakta enn på graden av ærlighet ovenfor personalet.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Relevansen er at ts har mye å tjene på å heller fokusere på fakta enn på graden av ærlighet ovenfor personalet.

Så hvorfor blander du inn i saken hvor mye personalet bryr seg? 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så hvorfor blander du inn i saken hvor mye personalet bryr seg?

Hvorfor legger ts til grunn at personalet bryr seg om noe annet enn fakta? De er på jobb og forholder seg til sin arbeidsinstruks.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor legger ts til grunn at personalet bryr seg om noe annet enn fakta? De er på jobb og forholder seg til sin arbeidsinstruks.

ts har ikke primært lagt til grunn noe om personalets følelser. ts beskriver sin egen opplevelse av å være eksponert og sårbar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2026 den 11.23):

Anonymkode: 0d88c...543

Ja, det er jo sant. Men å være åpen og ærlig er det samme som å ta i mot hjelp, så det blir vanskelig.

Anonymkode: e65c5...c62

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, det er jo sant. Men å være åpen og ærlig er det samme som å ta i mot hjelp, så det blir vanskelig.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg forstår godt følelsene dine. Jeg håper likevel at du klarer å fortelle om ditt behov for hjelp med samtidige tanker om å ikke skulle ta imot hjelpen. Det er ikke bare å velge den bort, ikke i praksis.

Jeg strevde mye med tilsvarende tanker som deg for 10-12 års tid siden. Jeg innså at jo mindre hjelp jeg ønsket å ta, men likevel trengte, ble det en paradoksal (=motsatt) virkning. Om jeg brukte lang tid på å si/formidle noe, brukte helsevesenet mer tid på å hjelpe meg enn om jeg hadde klart å fortelle tidligere.

Det ble for meg en motivasjon til å endre tankegangen min. Men det har vært en endring over år. Ikke et valg over natten.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Jeg forstår godt følelsene dine. Jeg håper likevel at du klarer å fortelle om ditt behov for hjelp med samtidige tanker om å ikke skulle ta imot hjelpen. Det er ikke bare å velge den bort, ikke i praksis.

Jeg strevde mye med tilsvarende tanker som deg for 10-12 års tid siden. Jeg innså at jo mindre hjelp jeg ønsket å ta, men likevel trengte, ble det en paradoksal (=motsatt) virkning. Om jeg brukte lang tid på å si/formidle noe, brukte helsevesenet mer tid på å hjelpe meg enn om jeg hadde klart å fortelle tidligere.

Det ble for meg en motivasjon til å endre tankegangen min. Men det har vært en endring over år. Ikke et valg over natten.

Takk for forståelsen. Jeg har jo sagt til behandler at jeg ikke fortjener hjelp men det eneste behandler (og miljøpersonal) sier som svar er at jeg fortjener hjelp, men det hjelper meg ingenting å høre det. Det verken får meg til å endre mening eller gjør det noe lettere. Så jeg vet ikke helt hvordan løse det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for forståelsen. Jeg har jo sagt til behandler at jeg ikke fortjener hjelp men det eneste behandler (og miljøpersonal) sier som svar er at jeg fortjener hjelp, men det hjelper meg ingenting å høre det. Det verken får meg til å endre mening eller gjør det noe lettere. Så jeg vet ikke helt hvordan løse det?

Bare ta imot hjelpen du får iform av medisiner og terapi.

Anonymkode: 38240...653

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det verken får meg til å endre mening eller gjør det noe lettere.

Hva er dine egne argumenter for at du ikke fortjener hjelp?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Bare ta imot hjelpen du får iform av medisiner og terapi.

Anonymkode: 38240...653

Det er vanskelig, men har gjort det hittil. Finnes det noen måte å gjøre det lettere på?

psykedeliker skrev (20 timer siden):

Hva er dine egne argumenter for at du ikke fortjener hjelp?

Det er bare sånn det er.

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er bare sånn det er.

Hvis du ikke har noen gode argumenter for det annet enn at det bare er sånn, hvordan kan du da vite at det er riktig? Og ikke noe som er syke tanker? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er vanskelig, men har gjort det hittil. Finnes det noen måte å gjøre det lettere på?

Det er bare sånn det er.

Kan du prøve å se på disse tankene som et del av ditt sykdomsbilde? Evt høre med de som hjelper deg om de har noen råd?

Anonymkode: 9e357...3ba

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er bare sånn det er.

Et slikt argument hadde blitt blankt avvist hos min terapeut. Jeg må i det minste komme opp med noe bedre om argumentet mitt skal holde. Ofte viser det seg at slike argumenter raser sammen, som korthus.

Du spurte hva du må gjøre. Kanskje det er et tema du kan diskutere med fast behandler? Jeg tenker det handler om å se på seg selv med et annet blikk. Hvorfor skal ikke du fortjene når andre gjør? "Det er bare sånn det er", er ikke et gyldig svar.

Jeg er takknemlig for at svaret "det er bare slik" ikke ble godtatt". Terapi er å våge å utfordre - og gjøre nye ting for å få til endring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...