Gå til innhold

Kupton - de svakeste i samfunnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke hva som er å bli fornærmet over. Noen ting er jo fakta her i livet. Hvem er de svakeste i samfunnet tenker dere om det ikke er oss og dem som ikke har helse til å klare å organisere og mestre et ordinært voksenliv og være avhengig av personell, institusjon og ikke har inntektsevne. Sånn er det og det er ikke vår skyld men likevel sånn det er. Helt greit.

Anonymkode: 15c44...4ac

Hvordan du definerer de svake i samfunnet var ikke tema i tråden, det var det konkrete utsagnet. Jeg kjenner ingen som ville sagt det var greit, og de fleste jeg kjenner er resurssterke mennesker. 

Anonymkode: c7a9e...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke hva som er å bli fornærmet over. Noen ting er jo fakta her i livet. Hvem er de svakeste i samfunnet tenker dere om det ikke er oss og dem som ikke har helse til å klare å organisere og mestre et ordinært voksenliv og være avhengig av personell, institusjon og ikke har inntektsevne. Sånn er det og det er ikke vår skyld men likevel sånn det er. Helt greit.

Anonymkode: 15c44...4ac

Oss? De fleste klarer å ta hånd om seg selv om de er psykisk syk altså. Fåtallet er innlagt.. 

Anonymkode: c7a9e...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner ikke hva som er å bli fornærmet over. Noen ting er jo fakta her i livet. Hvem er de svakeste i samfunnet tenker dere om det ikke er oss og dem som ikke har helse til å klare å organisere og mestre et ordinært voksenliv og være avhengig av personell, institusjon og ikke har inntektsevne. Sånn er det og det er ikke vår skyld men likevel sånn det er. Helt greit.

Anonymkode: 15c44...4ac

Jeg syns ikke noe om å kalle noen de svakeste i samfunnet. Det er ikke et greit uttrykk mm man kanskje snakker om barn da de faktisk er ute av stand til å klare seg alene og trenger voksne til det meste av naturlige grunner. Uansett er det et uttrykk jeg håper politikerne slutter å bruke også, og heller bruker ord som at det er mennesker som har det krevende eller vanskelig. Svak utelukker liksom alt mennesker må ha av ressurser og mestring på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Jeg syns ikke noe om å kalle noen de svakeste i samfunnet. Det er ikke et greit uttrykk mm man kanskje snakker om barn da de faktisk er ute av stand til å klare seg alene og trenger voksne til det meste av naturlige grunner. Uansett er det et uttrykk jeg håper politikerne slutter å bruke også, og heller bruker ord som at det er mennesker som har det krevende eller vanskelig. Svak utelukker liksom alt mennesker må ha av ressurser og mestring på noe. 

Regner med at personen som sa det er på feil sted for mennesker med sånne holdninger passer ikke i psykiatrien etter mitt syn. 

Anonymkode: c7a9e...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik forstår jeg det:

Jeg har av og til følt meg svak, som er en svært negativ følelse. Men det er bare en _følelse_ jeg har. Det er noe jeg sier til meg selv når selvtilliten er dårlig. 
 
Hadde jeg vært blandt de svakeste ville jeg vært helt avhengig av hjelp for å klare meg i hverdagen. Jeg måtte sannsynligvis bodd på en institusjon eller i et hjem der andre tok vare på meg. Men det definerer meg fortsatt ikke som person. Jeg ER ikke svak. 

Jeg synes det er bra at vi har et velferdssystem og institusjoner som kan ivareta de «svakeste» i samfunnet. De gis et så verdig liv som mulig til tross for sine utfordringer.  

Jeg synes heller ikke dette utrykket er noe å bli krenket av. Vårt samfunn har utviklet seg i en sånn retning at terskelen for å bli krenket av ord og handlinger blir stadig lavere og vi tåler mindre. Jeg vet ikke. 

Men dette er mine meninger og tanker. 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Oss? De fleste klarer å ta hånd om seg selv om de er psykisk syk altså. Fåtallet er innlagt.. 

Anonymkode: c7a9e...e73

Oppfattet sitatet rettet mot noen som var nettopp innlagt og med det uten evne til selvforsørgelse. Med «oss» mente jeg da mennesker i helt samme situasjon. Hvem mener du er de svake i samfunnet? Rusbrukere uten boevne, ressurssvake foreldre med lav evne til å førte for egne barn og institusjonaliserte voksne med behov for å bo i institusjon fordi livet utenfor ikke er håndterbart. Tenker jeg. Ellers er ikke de fleste tilstander statiske så man kan gå inn og ut av rollen som svakerestilt samfunnsborger. Ha friske og syke perioder. Er det så mye å krenkes over? Jeg bor stadig på institusjon selv og er helt klar over overnevnte uten å bli rasende.

Anonymkode: 15c44...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oppfattet sitatet rettet mot noen som var nettopp innlagt og med det uten evne til selvforsørgelse. Med «oss» mente jeg da mennesker i helt samme situasjon. Hvem mener du er de svake i samfunnet? Rusbrukere uten boevne, ressurssvake foreldre med lav evne til å førte for egne barn og institusjonaliserte voksne med behov for å bo i institusjon fordi livet utenfor ikke er håndterbart. Tenker jeg. Ellers er ikke de fleste tilstander statiske så man kan gå inn og ut av rollen som svakerestilt samfunnsborger. Ha friske og syke perioder. Er det så mye å krenkes over? Jeg bor stadig på institusjon selv og er helt klar over overnevnte uten å bli rasende.

Anonymkode: 15c44...4ac

De jeg mener  er i gruppen ressurssvak er de som kommer med sånne utsagn. Det bevitner om dårlig holdning og dumskap. Det finnes alltid noen idioter, noe denne personen var et klart eksempel på. Jeg regner med at personen som sa det enten ikke har relevant utdanning eller manglende utdanning som er relevant ifh. Psykiatrien. 

Anonymkode: c7a9e...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er blant de svake, men jeg klarer meg jo dårlig utenfor institusjoner over lang tid, jeg er rusavhengig, psykisk syk, klarer ikke ha omsorgen for egne barn og uføretrygdet. Men så er det jo mye jeg klarer også. Som å ha selvinnsikt, god refleksjonsevne i behandling, trener mye, holder det sånn passelig ryddig og rent hjemme og fra mitt tidligere liv har jeg jo utdanning og arbeidserfaring. Hvordan framtiden blir vet jeg ikke. Kanskje blir jeg bedre oh mer selvstendig. Kanskje vil bemannet bolig et par år være lurt eller kanskje jeg til og med kommer meg i jobb og kan ha ungene mer. 

Uansett hvis man ser på hvordan jeg har levd siste seks år så skjønner jeg om noen ser på meg som en av de svake i samfunnet. I hvert fall hvis man kun ser det dumme med meg, oh ikke hvordan jeg gang på gang i seks år har reist meg fra total kollaps. 

Svak/sterk er ikke svart/hvitt i grunn. 

Men jeg tar meg ikke nær av hva noen måtte mene om det. Altså et slikt utsagn hadde jeg ikke reagert på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...