Gå til innhold

Han er en av stadig flere menn i 50-årene uten partner og barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker, kanskje arrangerte ekteskap (ikke tvangsekteskap) som i andre kulturer kan være noe også her i landet? Jeg tror ikke det er lett hvis man ikke har penger, status eller utseendet med seg.

https://www.nettavisen.no/ensomhet/psykisk-helse/helt-alene/f/5-95-832311

Klokken nærmer seg midnatt, og året bikker snart over til 1999. I husene på Voss finnes stjerneskudd fram, ytterklær tas på og champagneglass fylles opp. I det rakettene eksploderer over bygda står de aller fleste og klemmer noen. Men ved Vangsvatnet står 32 år gamle Birger Rokne kun i selskap med hunden sin. Uinvitert, familieløs og ensom. Tårene renner mens han tenker «Hvorfor vil ingen ha meg?»

– I 30-årene var savnet etter en kjæreste og familie som et åpent sår, men nå har jeg blitt så vant med å være alene at det at det har gått mer over til en tomhet sier nå 55 år gamle Rokne.

Etter at Nettavisen skrev om «mennene som velges bort», tok ungkaren kontakt for å fortelle sin historie som familieløs mann. De blir stadig flere. De barnløse og single mennene i 50-årene. Mot 16 prosent for 20 år siden, er nå hver femte 50-åring uten innvandrerbakgrunn barnløs, og de barnløse mennene er overrepresentert som aleneboere.

Et overskudd av menn i forhold til kvinner er årsaken til flere barnløse og single menn. For det første fødes det fem prosent flere gutter enn jenter i Norge. For det andre treffer ofte menn kvinner som er yngre. Blant yngre kvinner er det enda færre å velge mellom på grunn av fallende fruktbarhet. For det tredje har noen menn mange partnere, og stadig flere har få eller ingen. Dermed blir konkurransen på sjekkemarkedet hard og brutal. 

Det ser ut til at det særlig er menn med lav inntekt, som ofte henger sammen med lav utdanning, som taper i konkurransen. Blant de fem prosent fattigste mennene er 72 prosent barnløse, mot 11 prosent blant de fem prosent rikeste. Videre er barnløsheten blant menn ved 45 års alder 27 prosent for de uten videregående, mot 17 prosent for menn med høyere utdanning.

– Kvinner ser ut til å foretrekke en partner som gir dem økonomisk trygghet, sier Astrid Grasdal, forsker og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen som har funnet ut av dette gjennom en registerstudie.

Til tross for at han aldri fullførte videregående, har Rokne tjent godt på aksjer og han er derfor ikke i kategorien menn med lav inntekt.

I et årlig juleselskap han deltok i, og fremdeles av og til deltar i, føler han seg ofte bare mer alene.

– Ofte så går praten i hvordan det går med barna, og da har jeg ikke noe å bidra med. Når de så senere går hjem til sitt sammen med familien og jeg går over gangen til leiligheten min, føler jeg meg ekstra ensom, sier han.

Bortsett fra foreldrene, som begge er oppi åttiårene, har han få i familien han omgås med jevnlig.

Han prøvde seg på litt nettdating, men samtalene der, som ifølge hans selv ofte kunne vare i flere måneder, førte aldri til noen fysiske møter.

– Selv om jeg ikke har blitt avvist fysisk på date, føles det som en avvisning når ingen viser interesse på nett. Det går utover selvfølelsen og jeg kan få tanker som «hva er galt med meg»?

Nettavisen har tidligere skrevet om at det i hovedsak er damene som har makten på den største sjekkeappen Tinder. 

– På datingapper er det intens konkurranse mellom menn om å bli valgt. Internasjonale tall tyder på at det er en økning i andelen menn som ikke har seksuelle relasjoner, mens de som har seksuell kontakt har flere seksualpartnere, sier psykolog Marius Stavang ved Institutt for Psykologisk Rådgivning.

Å være enslig og isolert mann i 50-årene kan være direkte livsfarlig.

Ugifte menn over 50 år har nemlig dobbelt så høy sannsynlighet for å dø påfølgende år, sammenlignet med gifte menn på akkurat samme alder.

 

 

 

Anonymkode: 02e36...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med arrangerte ekteskap? Det er da ingen tvang i bildet, så selv om foreldre/familien skal ha tenkt på en spesiell til avkommet, så er det ikke helt uvanlig at det blir avslått altså. Så hva tenker du at det skal hjelpe? 

Det er veldig trist når mennesker er ensomme. Jeg forestiller meg at ensomhet må være noe av det verste å oppleve. Så jeg har oppriktig sympati med alle som er ufrivillig alene uten familie.

Du skriver som at årsaken er at det er flere kvinner enn menn, og at det også blir født flere jenter. Det jeg lurer litt på er om du tenker at om det var motsatt så ville kvinner "tatt til takke med" menn som ikke er spesielt populære? Jeg vet ikke helt det i så fall, for det er en ting du ikke tok med, og det er at kvinner ofte har det bedre alene enn det menn har. Vi har fordelen med å være mer sosiale med venninner, vi er jo også ofte mer selvstendige og har lettere for å snakke med andre enn en eventuell partner. Selv om det snur sakte, og at forskjellene ikke er så store som for et par generasjoner siden. Menn er jo blitt mer åpne de også, noe mannen i artikkelen beviser siden han forteller sin historie i avisen. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menns ensomhet er ikke kvinners ansvar. 

Får du ikke partner så er det mest sannsynlig noe med deg som du må endre på for å få napp.

Og dette med å skylde på penger og utseende blir for dumt. Jeg har flere menn i min omgangskrets som er overvektige og mindre pene i utseende uten spesielt godt betalte jobber, og de har alle dame og barn. 

Anonymkode: 16fe6...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Syns det er mange slike historier i media nå, og jeg tror nok dette er et reelt problem for mange menn. Samtidig er det ingen grunn til å tro at dette er opplevelsen til alle barnefri og enslige menn over 50. Både det å ikke ha barn og ikke være i en relasjon over lang tid kan være selvvalgt, fordi det også har mange fordeler.

For noen av de mennene som ønsker seg fast partner tror jeg det blir lett å lage seg en fortelling om hvor vanskelig det er og hvor mange "strukturelle" utfordringer de har, f.eks. forestillingen om at økonomi er så viktig for kvinner, at kvinner har all makt på Tinder osv. Da har du lett en unnskyldning for å ikke gjøre noe selv, når den eneste variabelen i dette regnestykket du faktisk kan gjøre noe med er deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ulike årsaker til barnløshet, både selvvalgte og ikke valgte. Men det betyr ikke at livet er ødelagt eller mindre velykket av den årsak. Å ha barn er heller ikke rosenrødt. Det følger med bekymringer resten av livet. Det samme gjelder partner. Ingenting er rosenrødt. Det gjelder å bli glad/ finne glede/ se det positive uavhengig av hva man har. Istedet for å bli fanget av tristhet. Man er like mye verdt uansett. Jeg kjenner folk som er singel og barnløs, og over 60 år.  Jeg ser ikke på dem som mislykkede mennesker av den årsak. 

https://psykologisk.no/2021/05/du-blir-ikke-lykkeligere-av-a-fa-barn/

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Jeg er ufør, pusher 50 snart men har opplevd kjærlighet. Kan forstå dr som aldri har opplevd det, føler at de mangler noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (22 timer siden):

Du skriver som at årsaken er at det er flere kvinner enn menn, og at det også blir født flere jenter.

Det fødes flest gutter, slik trådstarter også skriver.

En mulig årsaksteori er at naturen på den måten kompenserer for at enkelte alvorlige sykdommer rammer gutter i litt større grad. Er det feil ved X-kromosomet, har jenter ett til som kan kompensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Menns ensomhet er ikke kvinners ansvar. 

Får du ikke partner så er det mest sannsynlig noe med deg som du må endre på for å få napp.

Anonymkode: 16fe6...1ce

Litt for lettvindt å si det når det er "underskudd" på kvinner. 

>Og dette med å skylde på penger og utseende blir for dumt.

Du er naiv hvis du ikke tror det er en sammenheng her.

Anonymkode: e8b5d...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt for lettvindt å si det når det er "underskudd" på kvinner. 

>Og dette med å skylde på penger og utseende blir for dumt.

Du er naiv hvis du ikke tror det er en sammenheng her.

Anonymkode: e8b5d...dbe

Penger og et pent utseende hjelper, men det er ikke alt.

Jeg ser ganske ofte direkte stygge menn med pene damer, og dette er ikke menn som har godt med penger heller. Flere venninner har hatt menn som ikke har løftet en finger når det kommer til husarbeid, barna, hatt dårlig arbeidsmoral og måtte mases på for å ta en dusj og pusse tenner. Min eks måtte jeg vaske vekk bremsesporene i do etter og vaske bort slimet han nøs ut på gulvet fordi han ikke kunne bruke papair elelr holde seg for munnen. Jeg måtte også lære han (han var 30+) at det holder ikke å bare la vannet renne nedover kroppen i dusjen, du må faktisk vaske deg i rumpa med såpe om det skal bli skikkelig rent.  Det er ikke noe jeg kommer til å finne meg igjen i, men dette er da altså en mann som ikke er spesielt pen og har deltidsjobb som miljøarbeider, og han har fått ny dame etter meg.

Det er ikke så vanskelig å få dame, men du kan ikke være en 2-er i utseende og oppførsel og forvente du skal få en smellvakker silikonbabe på 25. 

Og store deler av verden har drept og senabortert jentefostre fordi det var status å få gutter. Selvsagt vil verden da oppleve at blir masse overskudd på menn, men det kunne man jo kanskje tenkt på da man drepte døtrene sine.

Ensomhet er vondt, og jeg har opplevd det selv men det er ikke kvinners ansvar å gi opp sitt eget liv fordi menn takler dårlig å være alene. Da må man lære seg å deale med de kortene man har fått utdelt, og ta de grepene man kan gjøre for å gjøre seg selv mer attraktiv.

Anonymkode: 16fe6...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (27 minutter siden):

Det fødes flest gutter, slik trådstarter også skriver.

En mulig årsaksteori er at naturen på den måten kompenserer for at enkelte alvorlige sykdommer rammer gutter i litt større grad. Er det feil ved X-kromosomet, har jenter ett til som kan kompensere.

Jeg leste feil 😅 ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og dette med å skylde på penger og utseende blir for dumt. Jeg har flere menn i min omgangskrets som er overvektige og mindre pene i utseende uten spesielt godt betalte jobber, og de har alle dame og barn. 

Anonymkode: 16fe6...1ce

Antar de har en vinnende personlighet? Ikke alle er så heldige å ha det. Hvis du er fattig, uføre, stygg, syk og generelt uglesett er en sjangeløs på markedet.

Anonymkode: 02e36...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Antar de har en vinnende personlighet? Ikke alle er så heldige å ha det. Hvis du er fattig, uføre, stygg, syk og generelt uglesett er en sjangeløs på markedet.

Anonymkode: 02e36...66f

De er sjarmerende og har gode holdninger og verdier ja. Intelligente og behandler damene sine og damer generelt med respekt.

 

Anonymkode: 16fe6...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Antar de har en vinnende personlighet? Ikke alle er så heldige å ha det. Hvis du er fattig, uføre, stygg, syk og generelt uglesett er en sjangeløs på markedet.

Anonymkode: 02e36...66f

Men har en tilføyelse: Ville du vært sammen med en kvinne som var fattig, dårlig personlighet,uføretrydet, syk, uglesett av samfunnet og stygg (altså hele pakka som du ramser opp) om du hadde en pen dame med bra personlighet ved siden av den første og du fikk velge mellom de to alternativene?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 16fe6...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men har en tilføyelse: Ville du vært sammen med en kvinne som var fattig, dårlig personlighet,uføretrydet, syk, uglesett av samfunnet og stygg (altså hele pakka som du ramser opp) om du hadde en pen dame med bra personlighet ved siden av den første og du fikk velge mellom de to alternativene?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 16fe6...1ce

Hadde tatt det jeg fikk. Er ikke kresen.

Anonymkode: 02e36...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde tatt det jeg fikk. Er ikke kresen.

Anonymkode: 02e36...66f

Du har like stor sjanse på begge to. Enten den pene med god personlighet, eller den andre. Så hvilken vil du ha valgt?

Anonymkode: 16fe6...1ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har like stor sjanse på begge to. Enten den pene med god personlighet, eller den andre. Så hvilken vil du ha valgt?

Anonymkode: 16fe6...1ce

Den pene antar jeg. Hvis den ikke var aktuell den, andre.

Anonymkode: 02e36...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men har en tilføyelse: Ville du vært sammen med en kvinne som var fattig, dårlig personlighet,uføretrydet, syk, uglesett av samfunnet og stygg (altså hele pakka som du ramser opp) om du hadde en pen dame med bra personlighet ved siden av den første og du fikk velge mellom de to alternativene?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 16fe6...1ce

Jeg ville i alle valgt den pene med god personlighet.

Jeg tror at det lille overskuddet av menn gjør noe med diskusjonen. Man får en diskusjon om hvordan menn må vli bra nok. Man diskuterer ikke hva kvinner må gjøre for å tiltrekke seg menn. Det sagt, så gjør kvinner tilsynelatende mer enn menn for å gjøre seg attraktive. Mer opptatt av klær, hud, hår, sminke etc, men det er for å "føle seg vel". Vinklingen er ikke at de må gjøre det for å slippe å bli enslig.  Det er et eller annet jeg ikke skjønner helt.

 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det dummeste man kan gjøre i ønsket om et forhold er å innta en offerrolle der man anklager kvinner. Snakke ned kvinner generelt. Eller å si at man ikke er kresen og tar hva som helst. Hvem vil være noen sin «hvem som helst»?. Hva skal du da ha kvinnen til? Dine egne egoistiske behov? Du bør ha noe å bidra med i et forhold. ( selvfølgelig går det begge veier) Hva kan du bidra med?. Min søster har en uføretrygdet mann med en kronisk diagnose. Han gjør ikke så mye i huset og betaler ikke regninger. Hun må ta ansvar for mye men han er snill mot henne, elsker henne, er en lyttende samtalepartner, er engasjert i barna, er vennlig mot vennene hennes, tar initiativ til aktivitet osv. For kvinner flest handler et forhold om mye mer enn muskler og sex. 
 

Anonymkode: d60da...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg pratet nylig på radio om hvor vondt det har vært for mange å kjenne på ensomhet under koronakrisen. Men hva med de som er ensomme hele tiden? Det må være rom for empati med dem - Leif Edward Ottesen Kennair, NTNU-professor og psykologspesialist.

Han får støtte fra psykolog Marius Stavang.

- Hvis du kommer dit at du føler deg uønsket og ekskludert, som om det er noe galt med deg og derfor er det ingen som vil ha deg, da er det en smertefull opplevelse. Ikke bare er du ensom, men du har kanskje også en følelse av at det er noe frastøtende og vemmelig ved deg.

- Vi kan ikke skyve under teppet at det nok finnes menn som faktisk har blitt avvist av damer hele livet. De kan ha fått dårlige kort, ikke bare utseendemessig fra naturens side, men kanskje også fått en svakere sosialisering.

Menn skal være selvstendige, store, sterke og tause. Greier de ikke det, får de gjerne beskjed om å ta seg litt sammen. Da blir de ansett som stakkarslige, sier Løes Narum, og fortsetter:

- Den kvinnelige stereotypien er litt annerledes. Kvinner som ikke finner en mann, er det lettere å ha sympati for. «Stakkars henne, hun finner ingen». Urmannen skal kunne gå ut og erobre seg en dame. Hvis han ikke får det til, er det hans egen feil og det er ihvertfall ikke noe synd på ham.

Hvis en kvinne ønsker seg en romantisk relasjon, så har hun langt flere å velge mellom enn det menn har - så lenge hun senker kravene. Og hvis hun ønsker seg tilfeldig sex, har hun langt, langt flere å velge mellom.

Atferdsbiolog Jens Andreas Huseby har uttalt det samme overfor Nettavisen flere ganger:

- En kvinne kan når som helst gå ut å finne seg en kjæreste, bare hun senker kravene.

- Vi er flokkdyr. Om vi mennesker ikke har tilhørighet i en flokk, så har vi det dårlig. Og hvis vi isolerer oss fullstendig, så dør vi, sier psykologspesialist Anders Lindskog, spesialist i klinisk sexologi.

https://www.nettavisen.no/livsstil/ntnu-forsker-setter-incels-pa-agendaen-det-bor-vare-rom-for-empati-for-de-som-er-ensomme-hele-tiden/s/12-95-3423979710

 

Anonymkode: e8b5d...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...