Gå til innhold

Hjerne som veksler mellom å fungere veldig godt og veldig dårlig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjernen min  varierer voldsom gjennom dagen.  I et øyeblikk kan jeg tenke vanlig, planlegge hva jeg skal gjøre, lese det jeg ønsker, skrive meldinger og sånn.  Plutselig stopper det opp,  får ikke med meg innhold verken i det jeg leser eller ser på tv . Klarer ikke å tenke, tankene blir svært enkle eller de stopper helt opp så jeg ikke klarer å tenke på noe. Språket blir tungt og enkelt.  Litt vanskelig å forklare, men det veksler sånn igjennom hele dagen. Det har vært sånn i ca 8 måneder og blir verken bedre eller verre. Føler jeg veksler mellom normal intelligens og stokk dum. 

Bare det å skrive dettte ble et problem, det begynte bra så for meg hva jeg skulle skrive. Så ble det totalt stopp, måtte ta pause for ingen tanker. Etterfulgt av at det ble tungt å skrive, å få frem noe fornuftig. Så et minutt der det gikk bedre men problemer med konsentrasjon. 

Noen som vet hva det kan komme av? 

Anonymkode: a3adf...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hjernen min  varierer voldsom gjennom dagen.  I et øyeblikk kan jeg tenke vanlig, planlegge hva jeg skal gjøre, lese det jeg ønsker, skrive meldinger og sånn.  Plutselig stopper det opp,  får ikke med meg innhold verken i det jeg leser eller ser på tv . Klarer ikke å tenke, tankene blir svært enkle eller de stopper helt opp så jeg ikke klarer å tenke på noe. Språket blir tungt og enkelt.  Litt vanskelig å forklare, men det veksler sånn igjennom hele dagen. Det har vært sånn i ca 8 måneder og blir verken bedre eller verre. Føler jeg veksler mellom normal intelligens og stokk dum. 

Bare det å skrive dettte ble et problem, det begynte bra så for meg hva jeg skulle skrive. Så ble det totalt stopp, måtte ta pause for ingen tanker. Etterfulgt av at det ble tungt å skrive, å få frem noe fornuftig. Så et minutt der det gikk bedre men problemer med konsentrasjon. 

Noen som vet hva det kan komme av? 

Anonymkode: a3adf...b16

Ja. Det kan komme av allergier. Har du sjekket ut det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (11 minutter siden):

Ja. Det kan komme av allergier. Har du sjekket ut det? 

Å ok, interessant. Er ikke allergisk, er ikke så lenge siden jeg sjekket det ut heller. 

Anonymkode: a3adf...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Å ok, interessant. Er ikke allergisk, er ikke så lenge siden jeg sjekket det ut heller. 

Anonymkode: a3adf...b16

Hvis du sjekket med blodprøver så har du ikke sjekket det ut. De er nesten verdiløse. 

Sjekket du med prikktest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (25 minutter siden):

Hvis du sjekket med blodprøver så har du ikke sjekket det ut. De er nesten verdiløse. 

Sjekket du med prikktest? 

Det kan være begynnende demens. 

Anonymkode: 11ee3...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hjernen min  varierer voldsom gjennom dagen.  I et øyeblikk kan jeg tenke vanlig, planlegge hva jeg skal gjøre, lese det jeg ønsker, skrive meldinger og sånn.  Plutselig stopper det opp,  får ikke med meg innhold verken i det jeg leser eller ser på tv . Klarer ikke å tenke, tankene blir svært enkle eller de stopper helt opp så jeg ikke klarer å tenke på noe. Språket blir tungt og enkelt.  Litt vanskelig å forklare, men det veksler sånn igjennom hele dagen. Det har vært sånn i ca 8 måneder og blir verken bedre eller verre. Føler jeg veksler mellom normal intelligens og stokk dum. 

Bare det å skrive dettte ble et problem, det begynte bra så for meg hva jeg skulle skrive. Så ble det totalt stopp, måtte ta pause for ingen tanker. Etterfulgt av at det ble tungt å skrive, å få frem noe fornuftig. Så et minutt der det gikk bedre men problemer med konsentrasjon. 

Noen som vet hva det kan komme av? 

Anonymkode: a3adf...b16

Depresjon demens eller konsentrasjonsproblemer.. tenker jeg. 

Anonymkode: 11ee3...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan være begynnende demens. 

Anonymkode: 11ee3...b6f

Ja, men det er statistisk sett lite sannsynlig med mindre vedkommende er oppi åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (3 minutter siden):

Ja, men det er statistisk sett lite sannsynlig med mindre vedkommende er oppi åra.

Det er ikke skrevet om derfor skrev jeg andre alternativer. Jeg hadde ikke tenkt allergi som utløsende årsak til svikt i kognitiv utfordringer. Allergier som kreves prikktest har ikke symptomer som hu skriver. Det går på fysiske symptomer.. som kløe hevelse utslett mm.

Anonymkode: 11ee3...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (8 minutter siden):

Ja, men det er statistisk sett lite sannsynlig med mindre vedkommende er oppi åra.

Demens rammer også unge, sykdommen kan alle få. 

Anonymkode: 11ee3...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (41 minutter siden):

Hvis du sjekket med blodprøver så har du ikke sjekket det ut. De er nesten verdiløse. 

Sjekket du med prikktest? 

Full sjekk på sykehuset.  

 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det kan være begynnende demens. 

Anonymkode: 11ee3...b6f

Å huff da 😄  men forstår hvorfor du tenker i de baner. 

Anonymkode: a3adf...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (22 timer siden):

Ja, men det er statistisk sett lite sannsynlig med mindre vedkommende er oppi åra.

Ønsker ikke å opplyse om alder, men er ikke " opp i åra"  Har heller ingen  demenssykdom i familien,  ikke i min genetisk familie ihvertfall. 

Anonymkode: a3adf...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg noen dager. Kan si de utroligste ting og konkludere helt bak mål. Det er ingenting i veien med intelligensen min, men jeg har sagt at hvis fremmede møter meg på en sånn dag, så må de tro jeg er mindre begavet! Jeg glemmer navn og helt enkle ting, roter mer ord og finner ikke en normal formulering på det jeg skal si. Jeg tar heller ikke det jeg normalt kaller opplagte poeng, og sitter og lurer etterpå hva søren som feiler meg 😅

Nå har jeg selvironi på det, heldigvis! Jeg vet at på de dagene så kan jeg ikke begynne å stresse med det, for da blir det verre. De rundt meg vet godt at jeg er sånn. Min mor var også sånn. Det er ingenting galt, men det er mulig det kommer etter stressende periode, eller noe stress som har oppstått. Har du tenkt på når det startet, og blir du kanskje mer stresset pga dette, så du ubevisst eller bevisst stresser? Det virker jo litt som at hjernen trenger en liten pause? Kanskje du tenker mye ellers? 

Jeg bekymrer meg ikke i det hele tatt. Sånn fungerer jeg rett og slett, men jeg må innrømme at jeg er veldig glad for at jeg ikke dummer meg mer ut blant ukjente, for noen ganger blir jeg litt rystet over hvor stille det kan stå oppi hodet her! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Er det enkelte dager du har det sånn? Og så andre dager er helt normale?

Hos meg skifter det gjennom hele dagen, kan være noen minutter bra ,så dårlig, så bra. Eller det kan gå lenger tid imellom. 

Veksler mellom å tenke mye og å ikke tenke i det hele tatt. 

Kan være stress ja ,bekymrer meg ikke nå ,kanskje fordi jeg har hatt det så lenge. Det er mer irriterende da jeg ikke får gjort det jeg er i gang med, eller har tenkt å gjøre. 

Eller at jeg begynner å si noe fornuftig og så blir det bare mer ord-fattig. Eller det kommer ut feil,eller poenget blir borte.  Vanskelig å forklare. Kjenner du deg igjen? Kjenner jeg får litt panikk vis ingen andre har det på samme måte :)

 

Anonymkode: a3adf...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

 Er det enkelte dager du har det sånn? Og så andre dager er helt normale?

Hos meg skifter det gjennom hele dagen, kan være noen minutter bra ,så dårlig, så bra. Eller det kan gå lenger tid imellom. 

Veksler mellom å tenke mye og å ikke tenke i det hele tatt. 

Kan være stress ja ,bekymrer meg ikke nå ,kanskje fordi jeg har hatt det så lenge. Det er mer irriterende da jeg ikke får gjort det jeg er i gang med, eller har tenkt å gjøre. 

Eller at jeg begynner å si noe fornuftig og så blir det bare mer ord-fattig. Eller det kommer ut feil,eller poenget blir borte.  Vanskelig å forklare. Kjenner du deg igjen? Kjenner jeg får litt panikk vis ingen andre har det på samme måte :)

 

Anonymkode: a3adf...b16

Jeg kjenner meg igjen. Det går jo på konsentrasjon og mangel på det kan ofte være at tankene er "et annet sted" eller som sagt på grunn av stress. Jeg bruker å bli stille i fks samtaler når jeg kjenner at jeg blir sånn, for det øker også når jeg er ivrig. 

Tror ikke dette er så skummelt, men mulig det er greit å finne måter å fokusere mer på ting sånn at det blir gjort ihvertfall. Terapeuten min sa at også hjernen trenger hvile, og her går det stort sett i hundre. Til de dagene hvor alt stokker seg. Da kan jeg sette på en video og ti minutter uti den, så finner jeg ut at jeg ikke har fått med meg noenting! Jeg har øvd ganske mye på å lese filosofi og litt mer kompliserte ting. Da MÅ jeg ta en pause ganske ofte. Og heller gjøre noe praktisk i mellomtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner meg igjen. Det går jo på konsentrasjon og mangel på det kan ofte være at tankene er "et annet sted" eller som sagt på grunn av stress. Jeg bruker å bli stille i fks samtaler når jeg kjenner at jeg blir sånn, for det øker også når jeg er ivrig. 

Tror ikke dette er så skummelt, men mulig det er greit å finne måter å fokusere mer på ting sånn at det blir gjort ihvertfall. Terapeuten min sa at også hjernen trenger hvile, og her går det stort sett i hundre. Til de dagene hvor alt stokker seg. Da kan jeg sette på en video og ti minutter uti den, så finner jeg ut at jeg ikke har fått med meg noenting! Jeg har øvd ganske mye på å lese filosofi og litt mer kompliserte ting. Da MÅ jeg ta en pause ganske ofte. Og heller gjøre noe praktisk i mellomtiden. 

Mine tanker blir bare borte, og jeg kan bli sittende å bare se rett frem uten å tenke eller gjør noe.  Heldig du er som kan lese, før så leste jeg nye både filosofi og historie, jeg leste hele tiden. Nå kan jeg ikke konsentrere meg, eller huske, så max noen setninger i en arvis artikkel. 

Takk for at du deler 😃

Anonymkode: a3adf...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mine tanker blir bare borte, og jeg kan bli sittende å bare se rett frem uten å tenke eller gjør noe.  Heldig du er som kan lese, før så leste jeg nye både filosofi og historie, jeg leste hele tiden. Nå kan jeg ikke konsentrere meg, eller huske, så max noen setninger i en arvis artikkel. 

Takk for at du deler 😃

Anonymkode: a3adf...b16

Kanskje du bør fortelle legen om det? For du er jo plaget av det i større grad enn meg. Jeg kjenner meg igjen i dette, men ville nok blitt veldig frustrert om det var sånn daglig. Går du på noen medisiner da, som kan påvirke dette? Er mange rare og sjeldnere bivirkninger på mange har jeg erfart 🙂 det er jo kjedelig å ikke kunne lese når du liker det! Blant annet. Det kan jo være at det fins løsninger på problemet som legen vet om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 timer siden):

Kanskje du bør fortelle legen om det? For du er jo plaget av det i større grad enn meg. Jeg kjenner meg igjen i dette, men ville nok blitt veldig frustrert om det var sånn daglig. Går du på noen medisiner da, som kan påvirke dette? Er mange rare og sjeldnere bivirkninger på mange har jeg erfart 🙂 det er jo kjedelig å ikke kunne lese når du liker det! Blant annet. Det kan jo være at det fins løsninger på problemet som legen vet 

Bruker ingen medisiner som er nye etter at problemet oppsto. Kan høre med fastlegen ja ,det var jo lurt 😀

Anonymkode: a3adf...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...