Gå til innhold

Syltetøy


Fru2020

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (6 minutter siden):

Jeg syns Kashmir sin siste setning i et svar lenger oppe er det eneste som trengs å sies jeg :)

"Jeg skjønner at du gruer deg, men du bør jo ikke planlegge å sabotere det vel?"

Jeg er uenig i at det er å sabotere opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Jeg er uenig i at det er å sabotere opplegget.

Har de åpnet for at dere kan ha med mat på rommet? I så fall har jeg misforstått. Jeg trodde du hadde kommet fram til at du har behov for det, og derfor tenker og planlegger for dette. Om de har sagt at dette er greit er jo saken en annen. 

Jeg ville uansett valgt bort sukkerholdige produkter i en slik situasjon. Hva med småbokser (1 porsjon) med makrell i tomat, leverpostei, små kaviartuber eller annet som du finner plassert i romtemperatur i butikkhyller? De holder til ett og ett måltid, og krever ikke kjøleskap før de åpnes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (Akkurat nå):

Har de åpnet for at dere kan ha med mat på rommet? I så fall har jeg misforstått. Jeg trodde du hadde kommet fram til at du har behov for det, og derfor tenker og planlegger for dette. Om de har sagt at dette er greit er jo saken en annen. 

Jeg ville uansett valgt bort sukkerholdige produkter i en slik situasjon. Hva med småbokser (1 porsjon) med makrell i tomat, leverpostei, små kaviartuber eller annet som du finner plassert i romtemperatur i butikkhyller? De holder til ett og ett måltid, og krever ikke kjøleskap før de åpnes? 

Porsjonspakker med makrell i tomat var en god ide. Det smaker bedre enn syltetøy.

Som jeg har sagt før så styrer vi programmet i helgene selv.

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å legge til måltider utenom dem som er planlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 timer siden):

Hvis det er tilgjengelig kjøleskap så kunne jeg hatt noe annet enn syltetøy, men det tviler jeg på at det er.

Det er som sagt ikke noe opplegg i helgene, man står fritt til å gjøre det en vil. Og jeg kommer til å ha et stort behov for å være alene tenker jeg. Å ikke spise på fellesen. Jeg vil trenge noen pauser i løpet av denne fire ukers perioden. Jeg er i utgangspunktet introvert og da blir det mye å dele alt med 74 andre personer.

Jeg sover somregel tolv timer. Jeg legger meg vanligvis ti. Jeg har tenkt å ta sovetablettene en time tidligere. Da blir det søvn forhåpentligvis klokken ni. Hvis kroppen lar seg styre sånn. Men det blir fremdeles litt for lite søvn. Så jeg kommer sannsynligvis til å trenge å hente det inn i helgene.

Dersom du skal ha mat på rommet, så bør du skaffe det du trenger hver fredag ettermiddag og kvitte deg med restene mandag morgen. I motsatt fall så lager du deg et eget opplegg som fort kan ødelegge mye av det formelle opplegget. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (33 minutter siden):

Dersom du skal ha mat på rommet, så bør du skaffe det du trenger hver fredag ettermiddag og kvitte deg med restene mandag morgen. I motsatt fall så lager du deg et eget opplegg som fort kan ødelegge mye av det formelle opplegget. . 

Det er absolutt en mulighet hvis jeg kjenner det blir vanskelig.

Men jeg kjenner meg selv. Jeg kommer ikke til å spise noenting som jeg ikke skal så lenge jeg er der. Det er kanskje det jeg bekymrer meg minst for. 

Det er noe jeg kommer hjem problemet med mat kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 timer siden):

Ja, behandler og lege mener at jeg ble tåle den bivirkningen.

Jeg er ikke glad i syltetøy og knekkebrød synes jeg er noe herkverk så jeg tror ikke jeg kommer til å spise for mye av det. Det er jeg rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å gjøre. Dette er for å unngå overspising. Siste måltid er klokken fem. Hvis jeg ender opp med et måltid vil det trigger mye mer.

Samtidig kan det trigger så mye som det vil. Jeg kommer ikke til å overspise mens jeg er der. Det er ikke noe problem. Problemet er søvnen. Jeg har diskutert det med legen der og hun sa at et alternativ var at jeg noen dager hoppet over dagens første treningsøkt. Det synes jeg er et dårligere alternativ. Mitt mål for dette oppholdet er først og fremst trening. Da vil jeg ikke droppe ut av dem for å sove. Så da ender jeg opp med et veldig søvn underskudd som jeg må ta igjen i helgen.

Det er nok ikke lagt opp til at de som er på klinikken skal ha ekstra måltider, og det blir jo det hvis du tar med mat for å ha på rommet. Du har problemer med både mat og søvn, og jeg vil ikke være vanskelig, men det går heller ikke an å ta igjen tapt søvn. Ikke vil du høre på legen heller, som sier at du bør droppe første trening som løsning. Hvis noen er på avrusning så kan de ikke ha en flaske på rommet i tilfelle det blir for tøft uten alkohol.

Jeg skjønner utmerket godt at du gruer deg til oppholdet, som sagt. Det blir jo en nesten ekstremt stor omveltning i livet ditt mht både det sosiale, mat og søvn. Men det du dessverre gjør nå er å finne løsninger for å slippe å følge opplegget, gjøre det lettere for deg selv å la være. Du gjør som du vil ( med forbehold om at klinikken har regler du ikke vet om eller skjønner ) , men jeg tror at det hadde vært mye bedre for deg selv hvis du heller godtok og var innstilt på programmet du må følge, og at det ikke er åpent for utskeielser i helgene ( da er mye av poenget borte mtp at dette handler om livsstilsendring og motivasjon og selvdisiplin ) 

Hvis du blir så sulten på kvelden vil du sikkert få frukt eller råd der. Det er jo bemannet i helgene går jeg ut fra. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (3 timer siden):

Det er nok ikke lagt opp til at de som er på klinikken skal ha ekstra måltider, og det blir jo det hvis du tar med mat for å ha på rommet. Du har problemer med både mat og søvn, og jeg vil ikke være vanskelig, men det går heller ikke an å ta igjen tapt søvn. Ikke vil du høre på legen heller, som sier at du bør droppe første trening som løsning. Hvis noen er på avrusning så kan de ikke ha en flaske på rommet i tilfelle det blir for tøft uten alkohol.

Jeg skjønner utmerket godt at du gruer deg til oppholdet, som sagt. Det blir jo en nesten ekstremt stor omveltning i livet ditt mht både det sosiale, mat og søvn. Men det du dessverre gjør nå er å finne løsninger for å slippe å følge opplegget, gjøre det lettere for deg selv å la være. Du gjør som du vil ( med forbehold om at klinikken har regler du ikke vet om eller skjønner ) , men jeg tror at det hadde vært mye bedre for deg selv hvis du heller godtok og var innstilt på programmet du må følge, og at det ikke er åpent for utskeielser i helgene ( da er mye av poenget borte mtp at dette handler om livsstilsendring og motivasjon og selvdisiplin ) 

Hvis du blir så sulten på kvelden vil du sikkert få frukt eller råd der. Det er jo bemannet i helgene går jeg ut fra. 

Jeg leser det du skriver.

Det er ikke snakk om ekstra måltider. Det er lagt opp til tre måltider og tre mellommåltider (sånn som jeg har forstått det) Det jeg planlegger for er å ha to måltider og to mellommåltider i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg leser det du skriver.

Det er ikke snakk om ekstra måltider. Det er lagt opp til tre måltider og tre mellommåltider (sånn som jeg har forstått det) Det jeg planlegger for er å ha to måltider og to mellommåltider i helgene.

Er det ikke mat der i helgene da? 

Du skriver litt forskjellig så ikke godt å skjønne hva du mener heller. Du snakket om å ha mat på rommet til kveldene fordi siste måltidet var kl 17? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Er det ikke mat der i helgene da? 

Du skriver litt forskjellig så ikke godt å skjønne hva du mener heller. Du snakket om å ha mat på rommet til kveldene fordi siste måltidet var kl 17? 

Nei. Ikke kveldene som i hver kveld. I ukedagene så følger jeg opplegget med tre måltider hvor det siste er klokken fem.

Lørdag og søndag ser jeg for meg at jeg trenger å sove og å være for meg selv noe. Derfor ønsker jeg å ikke spise to av de tre måltidene i spisesalen, men å erstatte det med et måltid på rommet. Det jeg ønsker er å forskyve måltidene i helgene. Jeg ender fremdeles opp med mindre mat i helgene enn det som er beregnet. Så egentlig er problemet her at jeg ikke kommer til å spise nok i helgene, ikke at jeg spiser for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (23 minutter siden):

Nei. Ikke kveldene som i hver kveld. I ukedagene så følger jeg opplegget med tre måltider hvor det siste er klokken fem.

Lørdag og søndag ser jeg for meg at jeg trenger å sove og å være for meg selv noe. Derfor ønsker jeg å ikke spise to av de tre måltidene i spisesalen, men å erstatte det med et måltid på rommet. Det jeg ønsker er å forskyve måltidene i helgene. Jeg ender fremdeles opp med mindre mat i helgene enn det som er beregnet. Så egentlig er problemet her at jeg ikke kommer til å spise nok i helgene, ikke at jeg spiser for mye.

Jaja. Du får høre med de som jobber hva de syns er greit og hva som er reglene, så er det jo opp til deg. Kanskje ting blir veldig annerledes når du først er der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva du mener, og det kan godt være at dette er en ok ide (kanskje ikke akkurat syltetøyet da..).

Men, jeg ville nok diskutert dette med de ansatte - og gjerne om det er en som har ansvar for ernæring. For å ha dem med på lag, og få ideer til hva som er den beste løsningen (de kan ha tanker du ikke har tenkt! Både om praktisk løsning og innhold på denne maten..plutselig er det et kjøleskap du kan oppbevare noen kokte egg i 🤷🏻‍♀️).

Dessuten er det veldig dumt om de ansatte der oppfatter dette slik som folk i tråden: som sabotasje og lureri. Det finnes vel butikk i nærheten slik at du ikke trenger å ta med dette på mandag?

Anonymkode: bec65...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (16 timer siden):

Det er absolutt en mulighet hvis jeg kjenner det blir vanskelig.

Men jeg kjenner meg selv. Jeg kommer ikke til å spise noenting som jeg ikke skal så lenge jeg er der. Det er kanskje det jeg bekymrer meg minst for. 

Det er noe jeg kommer hjem problemet med mat kommer.

Et aller siste innspill, og da fra ei som heller ikke står opp halv åtte i helgene for å "rekke" frokost kl 8 :)

Er det ikke bedre å droppe frokosten og heller spise lunsj som første måltid? Og så tilpasse mengde i hht til at dette er det første du spiser (dvs spiser en moderat stor lunsj som holder deg mett til middag)? Jeg setter heller ikke på alarm kl halv åtte lørdager og søndager der eneste mål er å spise. Det er bedre for min kropp og hode å sove til halv ti, dusje og ordne meg og få opp appetitt til brunsj kl 11, og ut fra det du skriver vil jo være mer i samsvar med den rytmen du skal opparbeide deg i løpet av oppholdet, og opprettholde når du kommer hjem sant? 

Jeg regner med at det er faste måltider tilgjengelig for dere på overnattingsstedet? Du er neppe den eneste som ikke reiser hjem? Står det ingenting om dette i infoskrivet dere har fått?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (1 minutt siden):

Et aller siste innspill, og da fra ei som heller ikke står opp halv åtte i helgene for å "rekke" frokost kl 8 :)

Er det ikke bedre å droppe frokosten og heller spise lunsj som første måltid? Og så tilpasse mengde i hht til at dette er det første du spiser (dvs spiser en moderat stor lunsj som holder deg mett til middag)? Jeg setter heller på alarm kl halv åtte lørdager og søndager der eneste mål er å spise. Det er bedre for min kropp og hode å sove til halv ti, dusje og ordne meg og få opp appetitt til brunsj kl 11, og ut fra det du skriver vil jo være mer i samsvar med den rytmen du skal opparbeide deg i løpet av oppholdet, og opprettholde når du kommer hjem sant? 

Jeg regner med at det er faste måltider tilgjengelig for dere på overnattingsstedet? Du er neppe den eneste som ikke reiser hjem? Står det ingenting om dette i infoskrivet dere har fått?

Godt forslag. :) Vi spiser også færre måltider i helgene, da blir det jo gjerne et måltid i 10-tiden slik at frokost og lunsj slås sammen og så middag utpå ettermiddagen en gang. Selv om vi er oppe i 8-9-tiden så suller vi litt med andre ting, våkner rolig i godstolen med nyheter på nettet f.eks. en times tid før vi spiser frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Godt forslag. :) Vi spiser også færre måltider i helgene, da blir det jo gjerne et måltid i 10-tiden slik at frokost og lunsj slås sammen og så middag utpå ettermiddagen en gang. Selv om vi er oppe i 8-9-tiden så suller vi litt med andre ting, våkner rolig i godstolen med nyheter på nettet f.eks. en times tid før vi spiser frokost.

Vi også. Vi ligger ofte lenge, kanskje helt til 10 før vi står opp, spiser frokost i 11 tida, og så et lite mellommåltid i 15-16 tida, så middag om kvelden på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...