Gå til innhold

I hvilken sammenheng er det greit å la et gammelt menneske gå med samme bleie i 24 timer i strekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjokkerende forhold på et sykehjem i Larvik kommer frem i dagens utgave av Brennpunkt. Larvik kommune går i skyttergraven og er mest opptatta av at NRK brukte skjult kamera. NRKs dokumentar viser en eldre dame med en blytung bleie som blir veiledet til badet. Så tok det 24 timer før bleien blir byttet i neste omgang. Kvinnen blir også tilsynelatende lagt til sengs med tvang, uten at det er fattet tvangsvedtak. Og det er dokumentert at hun ofte ligger 16 timer i strekk i senga, uten andre stimuli, siden hun stort sett legges ved 17-tiden hver ettermiddag.

https://www.op.no/i-hvilken-sammenheng-er-det-greit-a-la-et-menneske-ga-med-samme-bleie-i-24-timer-i-strekk/o/5-36-1371076

Anonymkode: a02ac...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sjokkerende forhold på et sykehjem i Larvik kommer frem i dagens utgave av Brennpunkt. Larvik kommune går i skyttergraven og er mest opptatta av at NRK brukte skjult kamera. NRKs dokumentar viser en eldre dame med en blytung bleie som blir veiledet til badet. Så tok det 24 timer før bleien blir byttet i neste omgang. Kvinnen blir også tilsynelatende lagt til sengs med tvang, uten at det er fattet tvangsvedtak. Og det er dokumentert at hun ofte ligger 16 timer i strekk i senga, uten andre stimuli, siden hun stort sett legges ved 17-tiden hver ettermiddag.

https://www.op.no/i-hvilken-sammenheng-er-det-greit-a-la-et-menneske-ga-med-samme-bleie-i-24-timer-i-strekk/o/5-36-1371076

Anonymkode: a02ac...554

Trist. 

Anonymkode: 732a5...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er om under ingen omstendighet greit at en eldre person må ha på bleie 24 timer. Kommer ikke det frem i dokumentaren? 

Anonymkode: 732a5...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er om under ingen omstendighet greit at en eldre person må ha på bleie 24 timer. Kommer ikke det frem i dokumentaren? 

Anonymkode: 732a5...2e8

Om du leser artikkelen det er lenket til i åpningsinnlegget vil du forstå overskriften i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (Akkurat nå):

Om du leser artikkelen det er lenket til i åpningsinnlegget vil du forstå overskriften i tråden. 

Nei det gidder jeg ikke. Det dokumentar om det på brennpunkt. Jeg vet hva det handler om. 

Anonymkode: 732a5...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sjokkerende forhold på et sykehjem i Larvik kommer frem i dagens utgave av Brennpunkt. Larvik kommune går i skyttergraven og er mest opptatta av at NRK brukte skjult kamera. NRKs dokumentar viser en eldre dame med en blytung bleie som blir veiledet til badet. Så tok det 24 timer før bleien blir byttet i neste omgang. Kvinnen blir også tilsynelatende lagt til sengs med tvang, uten at det er fattet tvangsvedtak. Og det er dokumentert at hun ofte ligger 16 timer i strekk i senga, uten andre stimuli, siden hun stort sett legges ved 17-tiden hver ettermiddag.

https://www.op.no/i-hvilken-sammenheng-er-det-greit-a-la-et-menneske-ga-med-samme-bleie-i-24-timer-i-strekk/o/5-36-1371076

Anonymkode: a02ac...554

Så må du huske på at dette er FØR eldrebølgen.

Er dette jeg har forsøkt å advare mot på DOL (uten særlig medhør), forvente levealder er blitt så høy nå at det offentlige ikke har sjangs. Allerede, men vi har ikke begynt enda.

40661444.jpg?chk=FAFF71

Anonymkode: 31187...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig ikke greit på noen måte. Det har vært mye om hvordan eldre har det og blir behandlet, men det går kanskje den veien at vi må begynne å ta vare på våre eldre foreldre selv når de ikke klarer seg selv lengre? Det er vel det tryggeste for alle ser det ut som. Så får de som ikke har noen bli prioritert sånn at ressursene blir fokusert på dem.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg tør å bli gammel. Som en som ikke har noen pårørende som kan ta vare på meg eller kjempe min sak så er jeg livredd for hvordan jeg kan bli behandlet når de vet jeg ikke har noen som kan sjekke innom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RødPanda skrev (48 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg tør å bli gammel. Som en som ikke har noen pårørende som kan ta vare på meg eller kjempe min sak så er jeg livredd for hvordan jeg kan bli behandlet når de vet jeg ikke har noen som kan sjekke innom..

Skuespiller Lise Fjellstad har skrevet om dette: 

 

https://www.vg.no/rampelys/i/dwkOXX/lise-fjeldstad-bekymret-for-egen-alderdom-klokt-av-meg-aa-samle-noen-piller

Anonymkode: a02ac...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Skuespiller Lise Fjellstad har skrevet om dette: 

 

https://www.vg.no/rampelys/i/dwkOXX/lise-fjeldstad-bekymret-for-egen-alderdom-klokt-av-meg-aa-samle-noen-piller

Anonymkode: a02ac...554

Forstår henne godt. Jeg kommer også til å sørge får å ha alternative løsninger klare til den dagen jeg ikke klarer meg selv mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skuespiller Lise Fjellstad har skrevet om dette: 

 

https://www.vg.no/rampelys/i/dwkOXX/lise-fjeldstad-bekymret-for-egen-alderdom-klokt-av-meg-aa-samle-noen-piller

Anonymkode: a02ac...554

Så henne på Dagsrevyen i går. Hun var virkelig opprørt. Nei, det er nok på tide med en reformering av eldreomsorgen.

Men hva må til? Det er klart at dette er et strukturelt problem, politikk. Det må bli attraktivt for både leger, sykepleiere,  vernepleiere, helsefagarbeidere og andre å jobbe med eldre. Kommer vi utenom et kraftig lønnsoppgjør? Det har ikke bare med økonomi å gjøre,  tror jeg, men økonomien setter i alle fall begrensninger ift å sette inn vikarer, vil jeg tro.

Så må vi vel holde hodet kaldt og se at det heldigvis ikke er så ille alle steder, som det vi så i går. Men utrolig bra at det blir satt fokus på! Og at rett fokus (igangsatt av modige ansatte) kan endre organiseringen og dermed hverdagen for både ansatte og beboere, jfr saken i Trøndelag, da de fikk påpakning fra Statsforvalteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (8 timer siden):

Så henne på Dagsrevyen i går. Hun var virkelig opprørt. Nei, det er nok på tide med en reformering av eldreomsorgen.

Men hva må til? Det er klart at dette er et strukturelt problem, politikk. Det må bli attraktivt for både leger, sykepleiere,  vernepleiere, helsefagarbeidere og andre å jobbe med eldre. Kommer vi utenom et kraftig lønnsoppgjør? Det har ikke bare med økonomi å gjøre,  tror jeg, men økonomien setter i alle fall begrensninger ift å sette inn vikarer, vil jeg tro.

Hvilke grupper mener du det offentlige bør redusere utgiftene til (skoler? sykehus? fengsler? DPS? veier? forsvar? fastleger? flyktningmottak? fritidsklubber for utsatt ungdom? barnehjem? uføretrygd? sosialstønad? EU avgift? pensjon? ) for å bruke mer på eldreomsorg ?

Det er lett å be om mer penger, problemet er, hvor skal de hentes fra.

Anonymkode: 31187...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå blir jeg sikkert lynsjet siden jeg kommer til å rette et litt kritisk søkelys på denne dokumentaren. Jeg synes blant annet at tvang vs frivillighet burde vært belyst mer. I dokumentaren vises det at en pasient blir tvangslagt rundt 20.30 på kvelden (klokkeslettet stod øverst i høyre hjørnet på filmen), og sykehjemmet får naturligvis kritikk for det siden tvangslegging av denne pasienten ikke er hjemlet i noe tvangsvedtak. Reglene er sånn at det ikke skal brukes tvang hvis det ikke foreligger et tvangsvedtak.  

Sykehjemmet får også kritikk for å legge henne for tidlig. Men hva om pasienten ønsket å legge seg så tidlig, skulle de da ha tvunget henne til å sitte oppe lenger? Nei, det kan de jo ikke gjøre siden det ikke er lov til å bruke tvang. Sykehjemmet sa også at hun ofte ønsket selv å legge seg så tidlig fordi hun var sliten og trøtt. Det at hun kviknet til da datteren kom på besøk er bare naturlig. Og hva om pasienten nektet å skifte bleie i løpet av de 17 til 24 timene? Hva om hun nekter å pusse tennene? Når tvang ikke er lov kan ingen tvinge henne til å skifte bleie eller til å pusse tenner? (Jeg synes tvang, vedtatt eller ikke, burde være selvsagt i slike situasjoner). Om hun nektet kommer ikke fram i dokumentaren, - er det enten fordi det ikke forekom, eller er det fordi det ikke var viktig å vise det fordi dokumentaren da ville ha mistet sin sjokkerende effekt? Eller var det faktisk sant at pleierne ikke hadde tid eller interesse av å skifte på henne? 

Jeg sier ikke at det ikke forekommer vanskjøtsel og omsorgssvikt på sykehjem pga manglende ressurser, men jeg tror ikke det forekommer så ofte. Jeg tror de fleste blir ivaretatt på en akseptabel måte selv om ressursene er få. En dokumentar som dette viser jo bare det produsentene vil vise, og det finnes alltid noe kritikkverdig og forferdelig å finne hvis de bare vinkler det "rette" veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (9 minutter siden):

Nå blir jeg sikkert lynsjet siden jeg kommer til å rette et litt kritisk søkelys på denne dokumentaren. Jeg synes blant annet at tvang vs frivillighet burde vært belyst mer. I dokumentaren vises det at en pasient blir tvangslagt rundt 20.30 på kvelden (klokkeslettet stod øverst i høyre hjørnet på filmen), og sykehjemmet får naturligvis kritikk for det siden tvangslegging av denne pasienten ikke er hjemlet i noe tvangsvedtak. Reglene er sånn at det ikke skal brukes tvang hvis det ikke foreligger et tvangsvedtak.  

Sykehjemmet får også kritikk for å legge henne for tidlig. Men hva om pasienten ønsket å legge seg så tidlig, skulle de da ha tvunget henne til å sitte oppe lenger? Nei, det kan de jo ikke gjøre siden det ikke er lov til å bruke tvang. Sykehjemmet sa også at hun ofte ønsket selv å legge seg så tidlig fordi hun var sliten og trøtt. Det at hun kviknet til da datteren kom på besøk er bare naturlig. Og hva om pasienten nektet å skifte bleie i løpet av de 17 til 24 timene? Hva om hun nekter å pusse tennene? Når tvang ikke er lov kan ingen tvinge henne til å skifte bleie eller til å pusse tenner? (Jeg synes tvang, vedtatt eller ikke, burde være selvsagt i slike situasjoner). Om hun nektet kommer ikke fram i dokumentaren, - er det enten fordi det ikke forekom, eller er det fordi det ikke var viktig å vise det fordi dokumentaren da ville ha mistet sin sjokkerende effekt? Eller var det faktisk sant at pleierne ikke hadde tid eller interesse av å skifte på henne? 

Jeg sier ikke at det ikke forekommer vanskjøtsel og omsorgssvikt på sykehjem pga manglende ressurser, men jeg tror ikke det forekommer så ofte. Jeg tror de fleste blir ivaretatt på en akseptabel måte selv om ressursene er få. En dokumentar som dette viser jo bare det produsentene vil vise, og det finnes alltid noe kritikkverdig og forferdelig å finne hvis de bare vinkler det "rette" veien. 

Er enig i mye av dette. Synes vinklingen var litt vel ensidig samtidig som at det ikke var lyd, noe som kan gjøre til at det så litt annerledes ut enn det var. Men samtidig så underbygger den at de ansatte har for lite tid. Og det er jo det de ansatte sier selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (8 minutter siden):

Er enig i mye av dette. Synes vinklingen var litt vel ensidig samtidig som at det ikke var lyd, noe som kan gjøre til at det så litt annerledes ut enn det var. Men samtidig så underbygger den at de ansatte har for lite tid. Og det er jo det de ansatte sier selv. 

Ja, veldig uheldig at det ikke alltid er nok hender på vakt. Det fører til mindre tid til hver pasient og det er er en veldig viktig ting det må gjøres noe med. Jeg så Debatten i går og det kom fram noen gode ideer der, blant annet at flere typiske sykepleieroppgaver kan delegeres til helsefagarbeiderne. På den måten får sykepleierne mer tid til de viktigste oppgavene. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er lett å be om mer penger, problemet er, hvor skal de hentes fra.

Staten er styrtrik, det er kommunene som er fattige - og som må prioritere bort ressursene til de som ikke roper så høyt lenger.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

Staten er styrtrik, det er kommunene som er fattige - og som må prioritere bort ressursene til de som ikke roper så høyt lenger.   

Kan du være mer spesifikk, hvem mener du kommunene bør ta penger fra for å bruke mer til eldreomsorg ? Eller mener du at staten skal gi kommunene mer penger, hvis så hvem mener du staten bør kutte utgifter på for å gi mer til kommunene. 

Eller var poenget ditt at vi bør bruke oljefondet, hvis så hvor mye av oljefondet mener du bør tappes per år?

Staten går i minus 15 millioner per kvinne og minus 3 millioner per mann, med dagens utgifter, at staten er rik kan en vel si om en går etter "formue" men om penger inn er mindre enn penger ut, så lever du på lånt tid, som jo er lov det, men en bør ha en langtidsplan i det minste hvor budsjettet går opp i fremtiden.

Anonymkode: 31187...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du være mer spesifikk, hvem mener du kommunene bør ta penger fra for å bruke mer til eldreomsorg ? Eller mener du at staten skal gi kommunene mer penger, hvis så hvem mener du staten bør kutte utgifter på for å gi mer til kommunene. 

Eller var poenget ditt at vi bør bruke oljefondet, hvis så hvor mye av oljefondet mener du bør tappes per år?

Staten går i minus 15 millioner per kvinne og minus 3 millioner per mann, med dagens utgifter, at staten er rik kan en vel si om en går etter "formue" men om penger inn er mindre enn penger ut, så lever du på lånt tid, som jo er lov det, men en bør ha en langtidsplan i det minste hvor budsjettet går opp i fremtiden.

Anonymkode: 31187...659

Tror nok vi må ta pengene fra de rike?

Anonymkode: 2c4a4...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du være mer spesifikk, hvem mener du kommunene bør ta penger fra for å bruke mer til eldreomsorg ? Eller mener du at staten skal gi kommunene mer penger, hvis så hvem mener du staten bør kutte utgifter på for å gi mer til kommunene. 

I min egen kommune kan de starte med å kutte / redusere tulleprosjekter med miljøalibi, som absolutt ingen i lokalmiljøene de angår, vil ha. 

Jeg tror nok også mange kommuner kunne frigjort penger ved å være litt mer nøkterne når det planlegges f.eks. nye kulturhus. Jeg mener vi bør ha råd til både kultur og lokaler, men alle bygninger trenger ikke ha eksperimentell arkitektur og milliardsprekk i budsjettet. 

Staten kan nok også sløyfe enkelte støtteordninger til underlige kultur- og forskningsprosjekter og heller styre disse til noe som folk flest får glede av. Dessuten er det mye å hente på å styre store utbyggingsprosjekter generelt, slik at de ikke sprekker så det suser allerede før de er halvveis. Det kan nok tenkes at det er litt overflødig byråkrati her og der - politikerne har en trang til å løse alle problemer ved å ansette flere ledere, ikke flere fotfolk / fagfolk som faktisk gjør noe. 

Men jeg tror også det er en del å hente på at staten overtar noe av totalansvaret for eldreomsorgen, i stedet for at alle kommuner må finne løsningene selv. Jeg kjenner ikke detaljene i det danske systemet, men det sies at det gjør at de der unngår noe av den ansvarspulveriseringen der alle skylder på hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...