Gå til innhold

Lønner det seg alltid å eie fremfor å leie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lønner det seg alltid å eie fremfor å leie? Hvorfor/ Hvorfor ikke?

Anonymkode: 11189...7db

Ja det gjør det i stor grad. Når du eier betaler du ned på lånet til banken til egen fortjeneste. Skal du selge boligen kan du få mer enn du kjøpte boligen for rett i lommen. Når du leier betaler du ned på andres lån. 

Anonymkode: 1e293...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja det gjør det i stor grad. Når du eier betaler du ned på lånet til banken til egen fortjeneste. Skal du selge boligen kan du få mer enn du kjøpte boligen for rett i lommen. Når du leier betaler du ned på andres lån. 

Anonymkode: 1e293...4a2

Det er jo sant. Men så er det jo vedlikehold på boligen når man eier... og sikkert annet jeg ikke har tenkt over?

Anonymkode: 11189...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk? Ja, i mange tilfeller. Men som bruker over skriver: så handler det om vedlikehold også. Det koster ihvertfall mye. 

Jeg kjøpte leilighet da jeg flyttet hjemmefra. Så en til før jeg giftet meg og vi kjøpte stort hus. Jeg tror jeg hatet alt ved akkurat det. Interiør i alle rom. Gardiner og en alt for stor hage, helt pyton for meg som avskydde alt med hagearbeid og graving i jord og plenklipping. Så aldri mer sier jeg bare! Jeg kommer aldri til å kjøpe noe igjen noengang. Nå bor jeg i leid leiligjet/ større hybel. Interiør og alt falt lett på plass. Ingenting overflødig, ingen hundre rom å holde rent. Ingen hage og vedlikehold og dyre utgifter ellers. 

Det handler om prioriteringer. Noen elsker mange rom og spesielt hage. Så da sier det seg selv at de vil ha det. Kort og godt. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Større hus KAN være fine da. Eid eller leid 🙂 ikke SÅ stort men vidunderlig!

20230126_214949.jpg

Fra mummidalen? 

Anonymkode: 1e293...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo sant. Men så er det jo vedlikehold på boligen når man eier... og sikkert annet jeg ikke har tenkt over?

Anonymkode: 11189...7db

Det koster ikke så mye

Anonymkode: 1e293...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fra mummidalen? 

Anonymkode: 1e293...4a2

Hva er mummidalen, og hvordan ser det ut der?

Dette er fra et sted i USA . Husker ikke byen eller steder. Kanskje Maine. Hm

 Eller lite sannsynlig. Jeg vet ikke staten 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hva er mummidalen, og hvordan ser det ut der?

Dette er fra et sted i USA . Husker ikke byen eller steder. Kanskje Maine. Hm

 Eller lite sannsynlig. Jeg vet ikke staten 🙂

Mummidalen er en serie, har du ikke sett på mummidalen da du var yngre? 

Anonymkode: 1e293...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mummidalen er en serie, har du ikke sett på mummidalen da du var yngre? 

Anonymkode: 1e293...4a2

Nei? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Hva er mummidalen, og hvordan ser det ut der?

Dette er fra et sted i USA . Husker ikke byen eller steder. Kanskje Maine. Hm

 Eller lite sannsynlig. Jeg vet ikke staten 🙂

Har du ikke sett huset til Mummitrollet og familien hans? 

9788202762193_1.jpg?auto=webp&format=pjp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Har du ikke sett huset til Mummitrollet og familien hans? 

9788202762193_1.jpg?auto=webp&format=pjp

Nei 😅 men ser likheten nå ja 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (25 minutter siden):

Hva er mummidalen, og hvordan ser det ut der? 🙂

Er du veldig gammel, kanskje vokst opp før krigen?

Anonymkode: 4cd2d...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (38 minutter siden):

Økonomisk? Ja, i mange tilfeller. Men som bruker over skriver: så handler det om vedlikehold også. Det koster ihvertfall mye. 

Jeg kjøpte leilighet da jeg flyttet hjemmefra. Så en til før jeg giftet meg og vi kjøpte stort hus. Jeg tror jeg hatet alt ved akkurat det. Interiør i alle rom. Gardiner og en alt for stor hage, helt pyton for meg som avskydde alt med hagearbeid og graving i jord og plenklipping. Så aldri mer sier jeg bare! Jeg kommer aldri til å kjøpe noe igjen noengang. Nå bor jeg i leid leiligjet/ større hybel. Interiør og alt falt lett på plass. Ingenting overflødig, ingen hundre rom å holde rent.

Blir det ikke klaustrofobisk å bo på hybel i lengden?

Anonymkode: 4cd2d...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir det ikke klaustrofobisk å bo på hybel i lengden?

Anonymkode: 4cd2d...38d

Nei. Blir nok boende her jeg. Jeg er bare ikke der at jeg ikke kan se noen fordeler med det jeg selv ikke foretrekker.  Jeg tror det kalles nyansert 🙂

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du veldig gammel, kanskje vokst opp før krigen?

Anonymkode: 4cd2d...38d

Hvilken krig snakker du om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (49 minutter siden):

Hvilken krig snakker du om? 

Rart du aldri har hørt om Tove Janson og Mummidalen. Hm. Mer da: 

 

Tove Jansons Mummidalen er en fantasiverden skapt av den finske forfatteren og illustratøren Tove Jansson. Mummidalen er hjemmet til Mummihusene og deres beboere, som er små, menneskelignende vesener kalt Mummitrollene. Mummidalen beskrives som en idyllisk og frodig dal med frodige skoger, blomstrende hager og små innsjøer. Det er også mange forskjellige dyr som lever i Mummidalen, inkludert kaniner, frosker og fisk. Mummihusene selv er små, fargerike hus laget av naturmaterialer som tre, leire og strå. Mummidalen er et sentralt element i Tove Jansons bøker om Mummitrollene, og har blitt et kjærkomment og kjent univers i både Finnland og andre deler av verden.

Anonymkode: 4cd2d...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor/ Hvorfor ikke?

Anonymkode: 11189...7db

Det har lønt seg, for de fleste/i snitt, i nyere tid, hovedsakelig fordi boligprisene har steget så mye

Det betyr ikke nødvendigvis at fremtiden blir slik, vi kan som regel ikke spå fremtiden ved å se på fortiden.

Anonymkode: 1f4ba...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo sant. Men så er det jo vedlikehold på boligen når man eier... og sikkert annet jeg ikke har tenkt over?

Anonymkode: 11189...7db

Kunne ikke tenke meg å leie, blir for utrygt for meg. Plutselig kommer utleier og sier at man må flytte for utleier skal bruke boligen selv om 3 mnd eller utleier selger og ny eier vil ikke ha leietagere eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er @ISW farvann men jeg tenker at det over tid vil lønne seg å eie siden den som eier et hus vil ønske en fortjeneste, selv om man tar med at et hus ikke varer evig helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...