Gå til innhold

Spørsmål om celleprøve

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er på tide for meg å ta min andre celleprøve. Men jeg har en mannlig fastlege som jeg attpåtil har utlevert meg selv til og jeg lurer dermed på:

1) Hvilke erfaringer har dere med å ta celleprøve hos mannlig fastlege? 
2) Hvilke erfaringer har dere med å ta celleprøve hos fastlege som du kjenner godt pga psyken?
3) Burde jeg be om henvisning til gynekolog? (Og er det i det hele tatt noe jeg vil få?)
4) Burde jeg bare ta meg sammen og ta prøven hos fastlegen?
5) Hva er deres beste tips til å klare å ta seg sammen?

Anonymkode: d0587...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er på tide for meg å ta min andre celleprøve. Men jeg har en mannlig fastlege som jeg attpåtil har utlevert meg selv til og jeg lurer dermed på:

2) Hvilke erfaringer har dere med å ta celleprøve hos fastlege som du kjenner godt pga psyken?
3) Burde jeg be om henvisning til gynekolog? (Og er det i det hele tatt noe jeg vil få?)

Alternativ fire 😉

Du kan eventuelt spørre om det er andre på legekontoret som kan gjøre det. Men alvorlig talt, dette er hverdags for legen. De tenker ikke to ganger over det.

Jeg synes det er en uting å be om henvisning til gynekolog for ting som fastlegen gjør like bra. Det er ofte lange køer hos gynekologer så de timene bør være forbeholdt dem som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Alternativ fire 😉

Du kan eventuelt spørre om det er andre på legekontoret som kan gjøre det. Men alvorlig talt, dette er hverdags for legen. De tenker ikke to ganger over det.

Jeg synes det er en uting å be om henvisning til gynekolog for ting som fastlegen gjør like bra. Det er ofte lange køer hos gynekologer så de timene bør være forbeholdt dem som virkelig trenger det.

Jeg får henvisning til gynekolog fordi det ville være svært ubehagelig at min fastlege som jeg tuller og tøyser med, gråter foran osv osv skulle gjøre det. Så ubehagelig at jeg ikke hadde dratt. 

Jeg ble nettopp henvist på nytt og fikk time om en måned. Synes ikke det var så lang ventetid. Pluss at da tar de også ultralyd av området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Alternativ fire 😉

Her synes jeg du er lite forståelsesfull for andres utfordringer. Dessuten kan man gå til en privat gyn. 

Anonymkode: 6c928...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg får henvisning til gynekolog fordi det ville være svært ubehagelig at min fastlege som jeg tuller og tøyser med, gråter foran osv osv skulle gjøre det. Så ubehagelig at jeg ikke hadde dratt. 

Jeg ble nettopp henvist på nytt og fikk time om en måned. Synes ikke det var så lang ventetid. Pluss at da tar de også ultralyd av området. 

Sa du til fastlegen din at du synes at det ville vert ubehagelig for deg om det var han som tok prøven? Og at det var grunnen til at du ønsket å bli henvist videre? Det var det jeg tenkte på å si til min fastlege. Men er så redd for at jeg sier det er ubehagelig også vil han ikke henvise også må jeg gjennomføre undersøkelsen med han likevel... Da ville det jo bare blitt enda verre enn om jeg ikke hadde sagt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sa du til fastlegen din at du synes at det ville vert ubehagelig for deg om det var han som tok prøven? Og at det var grunnen til at du ønsket å bli henvist videre? Det var det jeg tenkte på å si til min fastlege. Men er så redd for at jeg sier det er ubehagelig også vil han ikke henvise også må jeg gjennomføre undersøkelsen med han likevel... Da ville det jo bare blitt enda verre enn om jeg ikke hadde sagt noe.

Ja jeg sa det. Jeg kjenner min fastlege veldig godt, så jeg visste at han kom til å henvise meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her synes jeg du er lite forståelsesfull for andres utfordringer. Dessuten kan man gå til en privat gyn. 

Det er alltid unntak. Men jeg har også måttet overgå min angst for celleprøven. De fleste synes ikke det er en kjekk opplevelse. 

Men jeg synes gynekologer skal gjøre spesialistoppgaver, fordi det er det de er.

Jeg har også delt alt om min psyke med min fastlege. Men når hun tar celleprøve så er det som om det er en annen setting.

Det er mulig å be om en annen lege på legekontoret kan ta testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Hvis du føler det ubehagelig så spør om henvisning til gynekolog. Kort og godt. 

Ja. Jeg vurderer det sterkt. Men hva sier jeg? Burde jeg inkludere det at jeg synes det er ubehagelig med han eller ikke? (Spørsmål til alle).

Glitter skrev (16 minutter siden):

Ja jeg sa det. Jeg kjenner min fastlege veldig godt, så jeg visste at han kom til å henvise meg. 

Så bra. Jeg vet ikke om jeg skal tørre be om henvisning, men kan jo forsøke spørre om en annen lege på legekontoret som foreslått under her.

Fru2020 skrev (11 minutter siden):

Det er alltid unntak. Men jeg har også måttet overgå min angst for celleprøven. De fleste synes ikke det er en kjekk opplevelse. 

Men jeg synes gynekologer skal gjøre spesialistoppgaver, fordi det er det de er.

Jeg har også delt alt om min psyke med min fastlege. Men når hun tar celleprøve så er det som om det er en annen setting.

Hva gjorde du for å komme over angsten? Ja, det er jo også en løsning, får bare håpe det går greit og at de ikke har noe i mot det? Men er sikkert lavere terskel for å få det enn det er å få gynekolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg sa til fastlegen at det ville bli for nært og han henviste meg til gynekolog med en gang. Nå har jeg vært operert og hatt oppfølging av en gynekolog i flere år, så det var kanskje litt mer naturlig at jeg dro tilbake dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva gjorde du for å komme over angsten? Ja, det er jo også en løsning, får bare håpe det går greit og at de ikke har noe i mot det? Men er sikkert lavere terskel for å få det enn det er å få gynekolog?

Eksponering.

Jeg har gått gjennom en del prøverørsforsøk. I begynnelsen var det kjempevanskelig, men etter hvert så skjønte jeg hvor hverdagslig dette var for legen. Så ble det lettere for meg også. Jeg opplever også at det har blitt lettere ved økende alder.

Mulig det blir vanskeligere igjen når legene starter å være yngre enn meg😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja. Jeg vurderer det sterkt. Men hva sier jeg? Burde jeg inkludere det at jeg synes det er ubehagelig med han eller ikke? (Spørsmål til alle).

Så bra. Jeg vet ikke om jeg skal tørre be om henvisning, men kan jo forsøke spørre om en annen lege på legekontoret som foreslått under her.

Jeg bare spurte rett ut jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (26 minutter siden):

Da kan du jo faktisk bare ta deg sammen selv når det gjelder utfordringer du har selv. Just do it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Bare si det som det er, så blir du henvist. Har du opplevd seksuell overgrep som gjør det vanskeligere for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da kan du jo faktisk bare ta deg sammen selv når det gjelder utfordringer du har selv. Just do it!

Jeg sier ikke det er enkelt.

Men jeg har aldri bedt spesialisthelsetjenesten gjøre oppgaver som andre kan gjøres av andre. Jeg har stor respekt for legestandens tid. Det er et stort underskudd av fagfolk i helsevesenet. Da må vi bruke dem vi har smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Jeg sier ikke det er enkelt.

Men jeg har aldri bedt spesialisthelsetjenesten gjøre oppgaver som andre kan gjøres av andre. Jeg har stor respekt for legestandens tid. Det er et stort underskudd av fagfolk i helsevesenet. Da må vi bruke dem vi har smart.

Jeg forstår deg ikke helt. Du som er så mye innlagt sier sånne ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Det finnes alltid unntak, og om du er et vet du best selv. Da er det ikke problem å be om en henvisning, uten snev av dårlig samvittighet.

Men, for de aller aller fleste er det gjennomførbart med celleprøve hos fastlegen. Ubehagelig/kleint ja, men likevel.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1+2) Fordi jeg utsatte i over 12 år(syntes det var så..ekkelt/kleint/skummelt, og ble bare verre for hvert år jeg utsatte) har jeg bare tatt en hos min lege. Det er ingen andre mennesker i verden som kjenner mitt «indre liv» mer enn han. Skulle kanskje tro at det gjorde det verre, jeg trodde det (hei sann ja, rote rundt der nede, og så «ja, hvordan går det med deg?» 🥴), men i praksis gikk det veldig fint! Og jeg sa (rett før start) at han måtte snakke om noe helt annet for å distrahere meg. Det var han kjempeflink til 😂 Så gikk vi rett over til andre ting etterpå, og det gikk også helt fint faktisk. Han svitsja helt rundt uten problem, og jeg opplevde at hele celleprøvesituasjonen forsvant på få sekund da. Grudd meg og gjort dette til en stor sak i 12(!) år, så gikk det jo fint 🙄

3+4) Klart du kan. Men gi legen din en sjanse først? Det kan gå så mye bedre enn du frykter. 

5) Tja..fortell hva du tenker om det, og få høre hans tanker? Du kan evt skrive en e-konsultasjon og forklare der? Si at du har vurdert å be om henvisning til gynekolog, men er usikker. Hva er du redd skal skje om du tar denne prøven hos han? På 5 minutter er det over, og ham vil aldri tenke på den hendelsen noen sinne igjen 😊 selv om du kommer tilbake «neste uke» pga psyken. Eller en halsbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg forstår deg ikke helt. Du som er så mye innlagt sier sånne ting?

Jeg har vært innlagt fordi jeg har hatt behov for hjelp fra spesialisthelsetjenesten. Det er en hjelp fastlegen ikke kan gi.

Når jeg trenger hjelp som fastlegen kan gi så tar jeg imot hjelpen der.

En skal ta det med det det laveste nivået mulig for å få god flyt med de få ressursene helsevesenet har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært innlagt fordi jeg har hatt behov for hjelp fra spesialisthelsetjenesten. Det er en hjelp fastlegen ikke kan gi.

Når jeg trenger hjelp som fastlegen kan gi så tar jeg imot hjelpen der.

En skal ta det med det det laveste nivået mulig for å få god flyt med de få ressursene helsevesenet har.

Da regner jeg med at du nyttiggjør deg innleggelsene og ikke sløser med ressursene i spesialisthelsetjenesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...