Gå til innhold

Livredd for å bli gammel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett disse brennpunkt-programmene om svikt i eldreomsorgen, og opplevd på nært hold hvordan eldre slektninger sliter, har jeg begynt å tenke alvorlig på hvordan jeg kan avslutte livet. Jeg har et nokså begredelig liv fra før, og når jeg tar innover meg hvordan min egen kropp kommer til å forfalle om kort tid, får jeg rett og slett en ekstrem angst. 
 

I tillegg kjenner jeg på en plikt til å ta hånd om mine foreldre, som alltid har hjulpet meg når jeg har trengt det. De er allerede godt opp i pensjonsalder. Men jeg tror ikke jeg makter det. 

Egoistisk sikkert, men vil bare rømme fra det hele..😰

Er dette normale tanker? 

Anonymkode: ba29a...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om vi skal bevege oss i den retning Kjerkhol foreskriver, vil nok dette være tanker som stadig flere tenker. Jeg spår at vi vil se at stadig flere eldre velger å avslutte når den tid kommer at de ikke lenger kan bo hjemme, men må over på sykehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (5 minutter siden):

Om vi skal bevege oss i den retning Kjerkhol foreskriver, vil nok dette være tanker som stadig flere tenker. Jeg spår at vi vil se at stadig flere eldre velger å avslutte når den tid kommer at de ikke lenger kan bo hjemme, men må over på sykehjem.

Kan en bare avslutte?

Anonymkode: 76453...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan en bare avslutte?

Anonymkode: 76453...179

Mange gjør det allerede. Enda flere planlegger det. Og her snakker jeg om i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (3 timer siden):

Om vi skal bevege oss i den retning Kjerkhol foreskriver, vil nok dette være tanker som stadig flere tenker. Jeg spår at vi vil se at stadig flere eldre velger å avslutte når den tid kommer at de ikke lenger kan bo hjemme, men må over på sykehjem.

Ja, jeg fatter ikke hvordan (og hvorfor?) helsevesenet skal spare ytterligere, og «finne ut hva en skal gjøre mindre av». Trodde AP var for en sterk velferdsstat, men har visst tatt grundig feil der.

Anonymkode: ba29a...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg fatter ikke hvordan (og hvorfor?) helsevesenet skal spare ytterligere, og «finne ut hva en skal gjøre mindre av». Trodde AP var for en sterk velferdsstat, men har visst tatt grundig feil der.

Anonymkode: ba29a...d96

AP er det nye Høyre.

Anonymkode: 0c232...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

AP er det nye Høyre.

Anonymkode: 0c232...4bf

Ja, virker sånn. 

Anonymkode: ba29a...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, virker sånn. 

Anonymkode: ba29a...d96

Høyre hadde aldri tillatt det

Anonymkode: 3929b...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høyre hadde aldri tillatt det

Anonymkode: 3929b...a76

Var eldreomsorgen bedre under de åtte årene med Erna?

Anonymkode: 0c232...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Høyre hadde aldri tillatt det

Anonymkode: 3929b...a76

Foreldrene mine var i perioder brukere av helsetjenester i Oslo (hjemmesykepleie - helsehus - sykehjem) i årene 2013 - 2017. Da var det borgerlig regjering, og bystyreflertallet gikk fra borgerlig til rødgrønt i 2015.  Det er kommunen, ikke staten, som står for eldreomsorgen, men regjeringen gir jo rammene.

Det er ingenting i disse Brennpunkt-programmene som sjokkerer meg. Jeg sier ikke at det er sånn som disse klippene viser, overalt eller hele tiden, men jeg er ikke sjokkskadet slik enkelte andre framstår. De kan umulig ha sett hvordan ting fungerer i praksis.

Det var ingen påfallende forskjell i løpet av disse årene, selv om politikerne ble skiftet ut. Derimot er det store forskjeller mellom personene som jobber i disse tjenestene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hele samfunnet beveger seg i en retning der man ser på gamle mennesker som ubrukelige/bare til bry, det er bare utgifter og arbeid med dem. Hvorfor skal de egentlig leve?  Så det godt da mye var stengt ned under pandemien. Da var ofte refrenget: «vi trenger ikke ta hensyn til de gamle, de skal snart dø likevel.. er det så farlig»   Da er det ikke så rart at de som jobber med eldre også egentlig har samme synet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (13 minutter siden):

Foreldrene mine var i perioder brukere av helsetjenester i Oslo (hjemmesykepleie - helsehus - sykehjem) i årene 2013 - 2017. Da var det borgerlig regjering, og bystyreflertallet gikk fra borgerlig til rødgrønt i 2015.  Det er kommunen, ikke staten, som står for eldreomsorgen, men regjeringen gir jo rammene.

Det er ingenting i disse Brennpunkt-programmene som sjokkerer meg. Jeg sier ikke at det er sånn som disse klippene viser, overalt eller hele tiden, men jeg er ikke sjokkskadet slik enkelte andre framstår. De kan umulig ha sett hvordan ting fungerer i praksis.

Det var ingen påfallende forskjell i løpet av disse årene, selv om politikerne ble skiftet ut. Derimot er det store forskjeller mellom personene som jobber i disse tjenestene. 

Jeg ble heller ikke overrasket av disse dokumentarene, dessverre. Jeg arbeidet tidligere i eldreomsorgen. Sykehjem osv. har gradvis mistet ressurser, og det er færre ansatte på jobb med sykere pasienter enn tidligere. Man har så mye å gjøre på jobb at man ikke har sjans til å gi pasientene den behandlingen de fortjener uansett hvor hardt man prøver. Det var ikke så ille på min arbeidsplass som i dokumentarene, men arbeidsforholdene var dårlige nok. Jeg kan forstå hvordan de ulike situasjonene i dokumentaren kunne ha skjedd. Det er hovedsakelig mangel på ressurser og tid. I tillegg blir ansatte helt utslitte og noen mister tålmodighet med og empati for pasientene på grunn av arbeidsforholdene. De aller fleste prøver sitt beste, men til slutt klarer man ikke mer. Da kan noen f.eks bli sure på pasientene om de f.eks. er for trege om morgenen, fordi tiden er alt for knapp. På min arbeidsplass var vi alle enige om at det er bedre å være død enn på sykehjem. 

Anonymkode: b5c4e...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høyre hadde aldri tillatt det

Anonymkode: 3929b...a76

Dummeste jeg har hørt. Høyre har tillatt det i årevis de også. I hvert fall deler av denne dokumentaren ble spilt inn i 2021, altså samtidig som høyre var i regjering.

Anonymkode: b5c4e...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På min arbeidsplass var vi alle enige om at det er bedre å være død enn på sykehjem. 

Faren min var på sykehjem noen få måneder før han døde, og der var det ikke så verst. Det var en stor institusjon som var delt i mange små avdelinger, slik at det ble et fagmiljø, noe jeg tror er viktig for de ansatte. Likevel var det "små forhold" på avdelingen, og derfor relativt rolig. 

Jeg synes forholdene på helsehuset ofte virket verre. Men både der og i hjemmesykepleien var det selvsagt svært personavhengig. Dessuten måtte helsehuset ta imot pasienter som ikke burde vært der. Pasientene skal jo ha håp om en viss progresjon - og få hjelp til å bli bedre - for å få plass der. Men det er jo et typisk problem i denne saken - altfor mange er plassert "et hakk for lavt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Osten skrev (59 minutter siden):

Jeg tenker at hele samfunnet beveger seg i en retning der man ser på gamle mennesker som ubrukelige/bare til bry, det er bare utgifter og arbeid med dem. Hvorfor skal de egentlig leve?  Så det godt da mye var stengt ned under pandemien. Da var ofte refrenget: «vi trenger ikke ta hensyn til de gamle, de skal snart dø likevel.. er det så farlig»   Da er det ikke så rart at de som jobber med eldre også egentlig har samme synet. 
 

Jeg er på en måte enig. Altså, vi skal ta vare på de eldre. Men naturen vil aldri rette seg etter hva vi synes og ønsker. Når man er så gammel og syk at man trenger hjelp til alt, så er man faktisk ubrukelig. Da ser ikke jeg vitsen med å gjøre alt for å holde noen i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Jeg er på en måte enig. Altså, vi skal ta vare på de eldre. Men naturen vil aldri rette seg etter hva vi synes og ønsker. Når man er så gammel og syk at man trenger hjelp til alt, så er man faktisk ubrukelig. Da ser ikke jeg vitsen med å gjøre alt for å holde noen i live.

Hva med unge syke som trenger hjelp til alt?

Anonymkode: 0c232...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Jeg er på en måte enig. Altså, vi skal ta vare på de eldre. Men naturen vil aldri rette seg etter hva vi synes og ønsker. Når man er så gammel og syk at man trenger hjelp til alt, så er man faktisk ubrukelig. Da ser ikke jeg vitsen med å gjøre alt for å holde noen i live.

Det er en veldig primitiv tankegang. I den moderne verden tar vi vare på de eldre så de får en verdig slutt på livet. Uansett om de trenger hjelp til alt skal de ha det best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...