Gå til innhold

Livredd for å bli gammel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva
Everybody skrev (Akkurat nå):

Det er en veldig primitiv tankegang. I den moderne verden tar vi vare på de eldre så de får en verdig slutt på livet. Uansett om de trenger hjelp til alt skal de ha det best mulig.

Skrev jeg at vi ikke skal ta vare på de? Jeg vil ikke ha lidelser. Men jeg forstår ikke at folk skal holdes i live når de ikke har noe liv, men bare smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med unge syke som trenger hjelp til alt?

Anonymkode: 0c232...4bf

Jeg vet ikke. Det er en vanskelig problemstilling. Men det er veldig trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Skrev jeg at vi ikke skal ta vare på de? Jeg vil ikke ha lidelser. Men jeg forstår ikke at folk skal holdes i live når de ikke har noe liv, men bare smerte.

Ja, da kan de få velge selv om de vil avslutte tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
Everybody skrev (1 minutt siden):

Ja, da kan de få velge selv om de vil avslutte tenker jeg.

Mulig det. Da jeg jobbet på eldrehjem for mange år siden sa de at man skal hjerteredning for å unngå at de dør. Seigpining i mine øyne.

Men bestemor ba om å bli fratatt medisinene og få slått av phacemakeren når hun ikke ville mer. Og det fikk hun.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (25 minutter siden):

Det er jo mange eldre som vil på sykehjem også? Men det er kanskje fordi de er relativt oppegående fysisk og psykisk?

Jeg tror ikke de som er relativt oppegående fysisk og psykisk, vil på sykehjem. Jeg tror det er de som enten er såpass demente at de er konstant engstelige og ikke lenger forstår noe av de hjemmebaserte tjenestene, og / eller er så fysisk skrøpelige at de nesten ikke klarer å bevege seg rundt i boligen. For disse gruppene er det best å være på et sted der man har konstant tilsyn.

De som klarer seg brukbart selv, ønsker seg vanligvis ikke sykehjemsplass.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke de som er relativt oppegående fysisk og psykisk, vil på sykehjem. Jeg tror det er de som enten er såpass demente at de er konstant engstelige og ikke lenger forstår noe av de hjemmebaserte tjenestene, og / eller er så fysisk skrøpelige at de nesten ikke klarer å bevege seg rundt i boligen. For disse gruppene er det best å være på et sted der man har konstant tilsyn.

De som klarer seg brukbart selv, ønsker seg vanligvis ikke sykehjemsplass.   

Ja, men det er mange som er for friske til å være på sykehjem som vil dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

90tallsbarn skrev (1 minutt siden):

Da jeg jobbet på eldrehjem for mange år siden sa de at man skal hjerteredning for å unngå at de dør. Seigpining i mine øyne.

På dagens sykehjem er det ikke uvanlig at man avtaler med de pårørende at det ikke skal iverksettes gjenoppliving hvis det en plutselig forverring. Men nå får man jo ikke plass slike steder hvis man ikke er dement og / eller svært svekket fysisk. Det kunne nok være annerledes tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (2 minutter siden):

Ja, men det er mange som er for friske til å være på sykehjem som vil dit.

Det kan hende. I hvert fall hvis dagens standard for å være "for frisk" legges til grunn. I Oslo må man være svært dårlig for å få plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg ikke vet hva jeg mener om dette. Har ikke sett dokumentarene og hadde sikkert blitt mer preget av dem hvis jeg dro dem.

Jeg har forståelse for at noen eldre tar selvmord i stedet for innleggelse. Men det blir helt feil i hodet mitt også. Jeg har jo også kjent på disse følelsene, men egentlig mener jeg at du skal kjempe for livet alltid. 

Vi skal starte et brukerråd for helsefeltet her i kommunen. Da skal jeg sitte sammen med representanter for eldre. Blir spennende å høre hvordan situasjonen er for eldre her i kommunen. Det er nok enorm forskjell fra kommune til kommune tenker jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (21 minutter siden):

Jeg kjenner at jeg ikke vet hva jeg mener om dette. Har ikke sett dokumentarene og hadde sikkert blitt mer preget av dem hvis jeg dro dem.

Jeg har forståelse for at noen eldre tar selvmord i stedet for innleggelse. Men det blir helt feil i hodet mitt også. Jeg har jo også kjent på disse følelsene, men egentlig mener jeg at du skal kjempe for livet alltid. 

Vi skal starte et brukerråd for helsefeltet her i kommunen. Da skal jeg sitte sammen med representanter for eldre. Blir spennende å høre hvordan situasjonen er for eldre her i kommunen. Det er nok enorm forskjell fra kommune til kommune tenker jeg.

 

Så gamle mennesker får som regel ikke innleggelser.

Og de tar ikke nødvendigvis livet sitt pga psykiske lidelser, men fordi de er så full av fysiske smerter og mett av dage at de ikke orker seigpiningen som ofte kommer det siste året på sykehjem.

Anonymkode: 71225...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert tilbudt aktiv dødshjelp her i landet også etterhvert. Da sparer staten mye penger. 

Anonymkode: 47d60...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Osten skrev (På 28.1.2023 den 13.40):

Jeg tenker at hele samfunnet beveger seg i en retning der man ser på gamle mennesker som ubrukelige/bare til bry, det er bare utgifter og arbeid med dem. Hvorfor skal de egentlig leve?  Så det godt da mye var stengt ned under pandemien. Da var ofte refrenget: «vi trenger ikke ta hensyn til de gamle, de skal snart dø likevel.. er det så farlig»   Da er det ikke så rart at de som jobber med eldre også egentlig har samme synet. 
 

Dette skremmer meg. 

Anonymkode: 0654d...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 16.16):

Det blir sikkert tilbudt aktiv dødshjelp her i landet også etterhvert. Da sparer staten mye penger. 

Anonymkode: 47d60...7cf

Håper det 

Anonymkode: 0654d...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 16.16):

Det blir sikkert tilbudt aktiv dødshjelp her i landet også etterhvert. Da sparer staten mye penger. 

Anonymkode: 47d60...7cf

Hvis vi får aktiv dødshjelp kommer det nok til å bli en slags forventning om at folk som sliter bruker det tilbudet. Til slutt har vel NAV det som et alternativ til arbeidsutprøving og dagpenger. Eller hvis medisiner er for dyre vil staten gjøre alt for å få folk til å søke aktiv dødshjelp, og spare penger. Det blir kanskje enklere en å få folk over på selvmordsstatistikken.

Anonymkode: 47d60...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis vi får aktiv dødshjelp kommer det nok til å bli en slags forventning om at folk som sliter bruker det tilbudet. Til slutt har vel NAV det som et alternativ til arbeidsutprøving og dagpenger. Eller hvis medisiner er for dyre vil staten gjøre alt for å få folk til å søke aktiv dødshjelp, og spare penger. Det blir kanskje enklere en å få folk over på selvmordsstatistikken.

Anonymkode: 47d60...7cf

Det tror jeg på. Da ønsker ikke folk være en belastning og føler man må. Det øyeblikket ungene flytter ut av huset har jeg ingen oppgave lenger og nærmest skylder samfunnet å ta dette tilbudet da? 

Anonymkode: 99254...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det tror jeg på. Da ønsker ikke folk være en belastning og føler man må. Det øyeblikket ungene flytter ut av huset har jeg ingen oppgave lenger og nærmest skylder samfunnet å ta dette tilbudet da? 

Anonymkode: 99254...a5d

Bare fantasien setter grenser for hvor det kan ende. Psykopater er overrepresenterte blant toppledere og politikere.

Anonymkode: 47d60...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bare fantasien setter grenser for hvor det kan ende. Psykopater er overrepresenterte blant toppledere og politikere.

Anonymkode: 47d60...7cf

Så… hvorfor mener så mange her at vi skal følge regler? Fienden styrer oss? Er vi bare ordentlige og følger regler eller styres vi av frykt? :)fj

Anonymkode: 2b9ef...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 1.31):

Etter å ha sett disse brennpunkt-programmene om svikt i eldreomsorgen, og opplevd på nært hold hvordan eldre slektninger sliter, har jeg begynt å tenke alvorlig på hvordan jeg kan avslutte livet. Jeg har et nokså begredelig liv fra før, og når jeg tar innover meg hvordan min egen kropp kommer til å forfalle om kort tid, får jeg rett og slett en ekstrem angst. 
 

I tillegg kjenner jeg på en plikt til å ta hånd om mine foreldre, som alltid har hjulpet meg når jeg har trengt det. De er allerede godt opp i pensjonsalder. Men jeg tror ikke jeg makter det. 

Egoistisk sikkert, men vil bare rømme fra det hele..😰

Er dette normale tanker? 

Anonymkode: ba29a...d96

Min far er dement og på hjem. Jeg som datter og pårørende er ofte på besøk, og jeg er pirkete og klager på mye. De er litt redd for meg 🙈 så det meste er på stell hos pappa fordi de liker ikke kritikk fra meg 

Anonymkode: 7ea5b...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min demente og temmelig krevende, til dels paranoide og aggressive far fikk noe «avmålt» og begrenset hjelp i helsevesenet de siste årene før han døde, mens min søte og snille, nesten selvunnskyldende mor får helt nydelig hjelp både på legekontoret, på sykehuset og av hjemmehjelp de gangene hun har hatt behov for det. Jeg vet ikke om dette er tilfeldig, men jeg har tenkt at det nok ikke er det. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...