Gå til innhold

Hvorfor er det bare psykiatri her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

(Kopiert fra et svar jeg ga på et liknende spørsmål for et år siden):

Det har vært en gradvis utvikling fra tiden det var like mye aktivitet i de andre delforumene og til Psykiatri ble det største. Det har aldri blitt besluttet at DOL skulle være et forum med hovedvekt på psykiatri. 

DOL var tidlig ute med forum i Norge, før de mer spesialiserte nettsidene som BarnIMagen, Lommelegen og de utallige forumene for foreldre / familieliv - og lenge før nettavisene fikk kommentarfelt. Derfor var det mye trafikk på delfora med tydelig tema, f.eks. Graviditet, Foreldre / Småbarn og Ufrivillig barnløshet, og hete diskusjoner på Åpent, Etikk & livssyn og Politikk. Dessuten var det mange fagpersoner her som svarte gratis på spørsmål. 

Så skjedde det flere ting med lange mellomrom: Det ble opprettet mange temasider på nettet (slik at f.eks. størsteparten av de gravide valgte BarnIMagen framfor DOLs graviditetsforum), fagpersonene forsvant gradvis, og DOL mistet sitt unike oppsett som gjorde det lett å følge med på diskusjoner som pågikk lenge (og som sporet av med egne "undertråder"). Noen gjenger med brukere laget også sitt egne diskusjonsforum med noen svært datakyndige i spissen. 

Årsaken til at Psykiatri ble "vinneren" er kanskje en kombinasjon av hvilken fagperson som holdt ut lengst, at det ikke finnes så mange alternativ - og at brukerne har mer langvarige behov enn f.eks. under en graviditet som definitivt er over etter noen måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar som @laban gir. Noe jeg har stusset over, og jeg har vært på forumet i ca. 7-8 år, er hvorfor det heter DoktorOnline? Hva henspeilet det på i sin tid? Fagpersonene som svarte innen sine emner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (5 minutter siden):

Hva henspeilet det på i sin tid? Fagpersonene som svarte innen sine emner?

Tror nok det. Det var mange forskjellige fagpersoner her. Dessuten fantes det ikke så mange "online"-tjenester da DOL startet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så la være å vær her da? Finn heller et annet forum?

Anonymkode: db210...831

Nei jeg har ikke så mange andre valg enn her. 

Anonymkode: 0b312...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Godt svar som @laban gir. Noe jeg har stusset over, og jeg har vært på forumet i ca. 7-8 år, er hvorfor det heter DoktorOnline? Hva henspeilet det på i sin tid? Fagpersonene som svarte innen sine emner?

Jepp, legen Christian Anker var i sin tid med på å starte opp Doktor Online, usikker på om han var primus motor, men han var med fra starten av i alle fall. Han var inne på de ulike fora og diskuterte, fortalte om seg og hunden sin og i minst ett tilfelle la han ut sitt eget mobilnummer til en som trengte øyeblikkelig hjelp (var i forhold til tung psykiatri om jeg ikke husker feil).

Jeg fikk en sønn i 1998 og han hadde en meget alvorlig hjertefeil og ble operert på rikshospitalet flere ganger og ved to av gangene kom Anker på besøk på sykehuset og hilste på oss. :)  Det var litt andre tider kan man si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (27 minutter siden):

Jeg fikk en sønn i 1998 og han hadde en meget alvorlig hjertefeil og ble operert på rikshospitalet flere ganger og ved to av gangene kom Anker på besøk på sykehuset og hilste på oss. :)  Det var litt andre tider kan man si!

Det første jeg husker godt fra perioden da jeg så vidt hadde begynt å lese her, er meldingen fra dr. Anker om at "Lillemus har født". Det sto at gutten ble født med hjertefeil og var blitt operert på riksen.

Senere fulgte vi jo med på operasjonene her, etter hvert som junior vokste til.

Jeg husker også fetteren (?) hans som døde i mors liv, det var vel også noe med hjertet. Og at dere har sånt i familien, slik at sønnen din ikke reagerte på at han hadde arr på brystet, for det hadde jo pappa også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Godt svar som @laban gir. Noe jeg har stusset over, og jeg har vært på forumet i ca. 7-8 år, er hvorfor det heter DoktorOnline? Hva henspeilet det på i sin tid? Fagpersonene som svarte innen sine emner?

 

laban skrev (2 timer siden):

Tror nok det. Det var mange forskjellige fagpersoner her. Dessuten fantes det ikke så mange "online"-tjenester da DOL startet. 

Forvirrende navn for noen som misforstår og tror det er et online forum for leger.

Anonymkode: 2c1db...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (50 minutter siden):

Jepp, legen Christian Anker var i sin tid med på å starte opp Doktor Online, usikker på om han var primus motor, men han var med fra starten av i alle fall. Han var inne på de ulike fora og diskuterte, fortalte om seg og hunden sin og i minst ett tilfelle la han ut sitt eget mobilnummer til en som trengte øyeblikkelig hjelp (var i forhold til tung psykiatri om jeg ikke husker feil).

Jeg fikk en sønn i 1998 og han hadde en meget alvorlig hjertefeil og ble operert på rikshospitalet flere ganger og ved to av gangene kom Anker på besøk på sykehuset og hilste på oss. :)  Det var litt andre tider kan man si!

Christian Anker var så avgjort primus motor og grunnleggeren. Etter en del år så ble nettstedet kjøpt opp  og han forsvant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Forvirrende navn for noen som misforstår og tror det er et online forum for leger.

Anonymkode: 2c1db...9dc

Doktoronline var et av de første nettstedene hvor folk flest kunne diskutere med en lege online. Derfor doktoronline. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg tror til og med det var tv annonser for doktor online. Og at det var der jeg hørte om det.

Psykiatriske forum på norsk er det ikke mange av og her var det til og med psykiater som svarte gratis. Det er derfor det er mye psykiatri her.

 

men jeg antar TS muligens lurer på hvorfor det er så mye psykiatri på åpent forum😷

 

det vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (23 minutter siden):

Jeg tror til og med det var tv annonser for doktor online. Og at det var der jeg hørte om det.

Jeg fant dol via en annonse i Dagbladet i 1997. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (58 minutter siden):

Jeg fant dol via en annonse i Dagbladet i 1997. :)

Når ble forumet opprettet egentlig? Forsøkte google men fant det ikke ut.

Anonymkode: db210...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg fant dol via en annonse i Dagbladet i 1997. :)

Wow det var den tid

Anonymkode: 0b312...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 minutter siden):

Utestengt overalt? 

Nei på kvinneguiden. Gjett om jeg savner å være der ISW. Eneste jeg gjorde «galt» var å bryte meg inn før utestengelsen gikk ut. 

Anonymkode: 0b312...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei på kvinneguiden. Gjett om jeg savner å være der ISW. Eneste jeg gjorde «galt» var å bryte meg inn før utestengelsen gikk ut. 

Anonymkode: 0b312...876

Hvorfor ble du utestengt da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ble du utestengt da? 

Jeg sa jo det også tullet jeg litt for mye kanskje. Lagde store tråder om litt forskjellig om helt uskyldige ting som ble ekstremt store tråder av. 

Anonymkode: 0b312...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ble forumet opprettet egentlig? Forsøkte google men fant det ikke ut.

Anonymkode: db210...831

1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...