Gå til innhold

Helsepersonell har ikke peiling på hvordan pasientene egentlig har det


Everybody

Helsepersonell har ikke peiling på hvordan pasientene egentlig har det  

15 stemmer

  1. 1. Helsepersonell har ikke peiling på hvordan pasientene egentlig har det

    • Enig
      9
    • Uenig
      6


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Noen ganger har de en viss peiling, men ingen kan vi vite helt sikkert hvordan andre egentlig har det. Uansett om man er helsepersonell eller ei. 

Så jeg kunne ikke si enten enig eller uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig varierende hvor mye peiling de har så det er umulig å svare enten enig eller uenig. Helsepersonell er ikke en stor homogen gruppe der alle er like. 

Anonymkode: 60a31...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstanden din er nok i overkant unyansert. Livet, ulike fenomener og situasjoner kommer sjeldent i sort/hvitt. 

Kan dog legge til at hvor mye helsepersonell vet i stor grad avhenger av hvor mye pasientene forteller dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man lese seg opp og lære nok om en psykiatrisk diagnose til å forstå hvordan det er å ha den? Min forrige behandler mente hun visste akkurat hvordan det er å være psykotisk. Tror dere på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (11 timer siden):

Kan man lese seg opp og lære nok om en psykiatrisk diagnose til å forstå hvordan det er å ha den? Min forrige behandler mente hun visste akkurat hvordan det er å være psykotisk. Tror dere på henne?

Kan jo være at hun har opplevd å være psykotisk selv. Folk i psykiatrien kan jo også ha psykiske problemer.

Anonymkode: c46ce...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (12 timer siden):

Kan man lese seg opp og lære nok om en psykiatrisk diagnose til å forstå hvordan det er å ha den? Min forrige behandler mente hun visste akkurat hvordan det er å være psykotisk. Tror dere på henne?

Hvis man ikke har vært det selv så kan man bare tenke seg til det. Men hun har jo mye erfaring med det da. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen helsepersonell er svært intelligente og klarer å sette seg inn i andres situasjon lett, mens andre har vanskeligheter med det. Noen ser til og med ting som du ikke en gang visste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (39 minutter siden):

Noen helsepersonell er svært intelligente og klarer å sette seg inn i andres situasjon lett, mens andre har vanskeligheter med det. Noen ser til og med ting som du ikke en gang visste selv.

Det finnes alltid feil folk på feil sted som den tråden hvor ts skrev at hen var på laveste nivå av samfunnet. 

Anonymkode: 50e30...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 timer siden):

Det er meget langt fra "har ikke peiling" til det å 100% kunne forstå hvordan en pasient opplever/føler at livet er.

Men du er er vel enig at mange mangler kompetanse i helsevesenet? 

Anonymkode: 50e30...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du er er vel enig at mange mangler kompetanse i helsevesenet? 

Anonymkode: 50e30...d8c

Ja, absolutt. Men jeg oppfattet ikke at det var kompetanse TS etterspurte i startinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig vanskelig å sette seg inn i hvordan en psykisk lidelse er å ha hvis man aldri har opplevd noe sånt selv. Men jeg kan tenke meg at man kan forstå det 50% hvis man leser mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrogant påstand fra pasientperspektivet om helsepersonell på generell basis. For det første finne det en rekke helsearbeidere med egen psykisk sykdom som vet hvordan det er, om du mener st kravet for å kunne sette seg inn i noe hos andre kun kan nås gjennom å ha de samme utfordringene selv. For det andre finnes det en stor variasjon i helsearbeidere, noe med mer og andre med mindre evne og kapasitet til å sette seg inn i pasienters perspektiv. Om du som pasient fortsetter en slik negativ forhåndsdømming av helsepersonell som gruppe, tør jeg påstå at din tilfriskning vil hemmes av dette. 

Anonymkode: 852d8...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er det vel ingen som egentlig vet hvordan andre har det. Selv om man har samme lidelse så er det ikke sikkert det oppfattes/føles helt likt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Tror liksom de vet hvordan pasientene har det etter å ha lest noen bøker og tatt noen eksamener. LOL hahahahaha de kan ta seg en bolle. Psykiatri er den instans hvor behandlere vet minst om hvordan pasientene har det. Det har jeg erfart etter 8 år i psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har nok vært "heldig" da og møtt (de aller fleste) med høy kompetanse og kunnskap.

Anonymkode: 8fad7...08f

Det har nok jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...