Gå til innhold

Helsepersonell har ikke peiling på hvordan pasientene egentlig har det


Everybody

Helsepersonell har ikke peiling på hvordan pasientene egentlig har det  

15 stemmer

  1. 1. Helsepersonell har ikke peiling på hvordan pasientene egentlig har det

    • Enig
      9
    • Uenig
      6


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal helsepersonell ha peiling på hvordan  pasienten har det? Så lenge de er gode på å finne løsninger og hjelpe deg til friskere og bedre liv?

Må en lege vite hvordan å ha brukket arm føles for å fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De må ha en viss peiling. Jeg ville aldri ha jobbet med personer som har problemer med rus fordi jeg aldri har prøvd noe særlig eller slitt med rus selv. Alle som har slitt med rus kan jo ikke bli arbeidere innen det feltet, men jeg føler det blir litt rart om en som aldri en gang har røyket hasj skal hjelpe rusavhengige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Jævla sosionomtanter hele gjengen. Fuck off.

Hva skal sosionomtanter liksom bety?

Anonymkode: 06e81...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skal sosionomtanter liksom bety?

Anonymkode: 06e81...0f4

En som bare preiker vissvass og tror de hjelper folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

En som bare preiker vissvass og tror de hjelper folk.

Leit at du har det inntrykket. Jeg kan i alle fall si at jeg ikke er enig... Så klart, der finnes jo noen, men de er få.

Anonymkode: 06e81...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80 skrev (10 timer siden):

Hvorfor skal helsepersonell ha peiling på hvordan  pasienten har det? Så lenge de er gode på å finne løsninger og hjelpe deg til friskere og bedre liv?

Må en lege vite hvordan å ha brukket arm føles for å fikse det?

De bør ha peiling i forstand at om de ikke ha opplevd lignende så bør de ha evne til å forestille seg problemstillingen. Altså evne å mentalisere for å kunne hjelpe. Har opplevd kald psykiater som åpenbart aldri har hatt psykiske vansker og jeg kjente en stor avstand i rommet selv om hun skrev ut medisiner. Ikke bra terapi. Så har jeg opplevd varme behandlere som både forstår og skriver ut medisiner og det er absolutt å foretrekke  

Anonymkode: 852d8...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (12 timer siden):

De må ha en viss peiling. Jeg ville aldri ha jobbet med personer som har problemer med rus fordi jeg aldri har prøvd noe særlig eller slitt med rus selv. Alle som har slitt med rus kan jo ikke bli arbeidere innen det feltet, men jeg føler det blir litt rart om en som aldri en gang har røyket hasj skal hjelpe rusavhengige.

Som ellers i psykiatrien er min erfaring at her også er kjemi det som er mest viktig, ikke om personen selv har erfaring med rus og avhengighet. De fleste som jobber på rusinstitusjon har ikke egenerfaring. Selv om det har blitt mer vanlig de siste årene å ansette erfaringskonsulenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De bør ha peiling i forstand at om de ikke ha opplevd lignende så bør de ha evne til å forestille seg problemstillingen. Altså evne å mentalisere for å kunne hjelpe. Har opplevd kald psykiater som åpenbart aldri har hatt psykiske vansker og jeg kjente en stor avstand i rommet selv om hun skrev ut medisiner. Ikke bra terapi. Så har jeg opplevd varme behandlere som både forstår og skriver ut medisiner og det er absolutt å foretrekke  

Anonymkode: 852d8...2fd

Ja, enig i at mentalisering bør være tilstede. Men sympatisering ser jeg ikke behovet for. 

Lurer på hvor i den skalaen kirurger står? De får i de aller fleste tilfeller ikke møtt pasientene våken og synlig engang. (Mye slanger og rør og kleder når man er i operasjonsrommet). De behandler jo mennesker på løpebånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jo at de må kunne så godt som mulig forstå hvordan pasienten har det og opplever sin situasjon for å kunne tilby rett behandling og hjelp

Anonymkode: 3c463...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (På 29.1.2023 den 13.30):

Kan dog legge til at hvor mye helsepersonell vet i stor grad avhenger av hvor mye pasientene forteller dem.

Pasientene kan bare fortelle det de selv vet om sin egen situasjon. Det må da være mulig å stille noen kritiske spørsmål til pasientenes egen forståelse av situasjonen, og om det kan være påvirkende eksterne faktorer pasientene ikke er klar over selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Pasientene kan bare fortelle det de selv vet om sin egen situasjon. Det må da være mulig å stille noen kritiske spørsmål til pasientenes egen forståelse av situasjonen, og om det kan være påvirkende eksterne faktorer pasientene ikke er klar over selv.

Men om det er det så forandrer jo ikke det pasientens lidelsestrykk

Anonymkode: 3c463...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men om det er det så forandrer jo ikke det pasientens lidelsestrykk

Ikke der og da, men eliminerer man årsakene vil jo lidelsen forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (43 minutter siden):

Ikke der og da, men eliminerer man årsakene vil jo lidelsen forsvinne.

Det er jo ikke alt som bare kan elimineres. Det kan være at man trenger hjelp til å bearbeide noe feks, og hvis behandler ikke forstår hvordan pasienten har det og klarer å forstå hva som ligger bak så er det jo vanskelig. 

Anonymkode: 3c463...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd folk som har egenerfaring, og jeg har møtt folk som har kun tillært erfaring. Og jeg foretrekker faktisk sistnevnte, for mange av de førstenevnte henger seg opp i ett, jammen sånn hadde jeg det så da må jo alle de andre oså ha det sånn-holdning.

Anonymkode: 66eab...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...