Gå til innhold

Hurtig puls. Ikke angst tror jeg. Minipress? Hjertet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper noen vet noe om dette. 
 

Har den siste uken hatt «smerter» i kroppen. Inkludert brystet. Helt utholdelig, er mer som om at jeg føler meg stiv i brystkassen. Og føler meg litt fort «dø» i begge armene. Men det går fort over. 
 

Til det aktuelle. Siste 1-2 ukene blir jeg fort andpusten. Å pusse tenner kan være nok til at jeg får høy puls. Testet idag og da var den 116. Jeg får stunder med hjertebank jeg ikke klarer koble på angsten. (Har kptsd og sosial angst). Selv under hvile under dynen har pulsen vært over 150. Pga tidligere blodpropp så tok jeg D-dimer blodprøve som var fin. Ekg var også fint (ble tatt pga denne høye pulsen i hvile), men det ble tatt i en rolig periode med pulsen. 
 

I følge ekg tidligere, har det vist et fremre forkammer hjerteinfarkt (noe sånt🙈). Ble sendt til hjertelege pga dette. Ekg der viste også tidligere infarkt men ultralyd var helt fint og fikk beskjed om å gi beskjed ved smerter under aktivitet. Dette er ca 5 år siden. 
 

Men jeg har også de siste dagene vært under opptrapping av minipress. (Selv om dette begynte før). Kan minipress være med på å gi høy puls? 
 

Vil ikke plage legen om det er noe psykisk selv om det ikke føles som angst. De varer fra noen minutter opp til en halvtime ca tror jeg, disse anfallene med høy puls. Og d-dimer blodprøven var fin. Og ekg fin, selv om det ble tatt i rolig periode. 
 

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vær redd for å gå til legen. Jeg hadde en i familien som fikk veldig høy puls. Vedkommende ble  først ikke tatt på alvor. Dette er ingenting farlig, var beskjeden fra ambulansepersonell. Men kontaktet på nytt hjelp. Det viste seg at den raske pulsen skyldtes noe livstruende. Vedkommende ble hasteoperert. Derfor: ikke vær redd for å gå til legen om du lurer på noe. 

Anonymkode: 149a9...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
 

Glemte å si at jeg hadde mild korona for en måneds tid siden. Om det har noe å si

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. 
 

Glemte å si at jeg hadde mild korona for en måneds tid siden. Om det har noe å si

Anonymkode: bb9c9...5d1

Vedkommende hadde det samme. Hadde først en veldig mild korona. Derfor trodde de først at pulsen kunne være høy pga det. Men det var ikke tilfelle. 

Dette er mulig ikke slik hos deg. Hos deg kan det være noe helt uskyldig, men bedre å gå til legen igjen å sjekke grundig. 

Anonymkode: 149a9...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurtig puls kan ha mange årsaker. Feks mange helt ufarlige årsaker til det. Men bedre å sjekke det grundig hvis det er plagsomt,  og dersom man er usikker. 

Anonymkode: 149a9...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ja, Minipress øker pulsen i starten. Dette er fordi den utvider blodårene, og for å opprettholde blodtrykket må hjertet slå raskere.

Det mangler litt informasjon for å gi deg et godt svar. Har du mulighet til å svare på følgende:?

- Når du får rask puls - vet du om pulsen stiger/faller gradvis (som i at den går fra 80-150 i løpet av noen sekunder/minutter) eller om den endrer seg fra et hjerteslag til neste, som å slå på en bryter? Og så normaliseres på samme måte

- Har du målt blodtrykket under disse periodene med høy puls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar. 
 

Denne dosen minipress jeg tar nå har jeg tatt i lang tid. Men skal nå øke for å håpe på bedre virkning av ptsd’en. Kan det gå utover pulsen tro? Jeg tenkte den kanskje skulle roe. 
 

Litt usikker egentlig. Er vel mer at jeg føler den plutselig kommer, litt som en bryter? Også roer det seg gradvis, men trenger ikke bruke så lang tid på det. 
har også merket at det kommer av «ingenting». I morges måtte jeg feks sitte på gulvet å kle på meg for det hamret sånn og ble litt uvel. Så legger jeg meg ned og det roer seg. Men pang på igjen om jeg gjør selv lette ting. Tannpuss kan foregå sittende. 
 

Blodtrykk er målt en gang da pulsen var høy og den var høy for meg å være. 
 

ekg som ble tatt når pulsen hadde roet seg er beskrevet: 

Sinustakykardi 112/min. Ingen tegn til akutt ischemi. QRS 79 ms. QTc 445 ms. 

 

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se hvordan det har vært idag feks. Bare tatt med mobil da. 
 

(overse emojiene)

765D0F7E-8CC4-492C-903B-D2EA0CBF9D64.png

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tusen takk for svar. 
 

Denne dosen minipress jeg tar nå har jeg tatt i lang tid. Men skal nå øke for å håpe på bedre virkning av ptsd’en. Kan det gå utover pulsen tro? Jeg tenkte den kanskje skulle roe. 
 

Litt usikker egentlig. Er vel mer at jeg føler den plutselig kommer, litt som en bryter? Også roer det seg gradvis, men trenger ikke bruke så lang tid på det. 
har også merket at det kommer av «ingenting». I morges måtte jeg feks sitte på gulvet å kle på meg for det hamret sånn og ble litt uvel. Så legger jeg meg ned og det roer seg. Men pang på igjen om jeg gjør selv lette ting. Tannpuss kan foregå sittende. 
 

Blodtrykk er målt en gang da pulsen var høy og den var høy for meg å være. 
 

ekg som ble tatt når pulsen hadde roet seg er beskrevet: 

Sinustakykardi 112/min. Ingen tegn til akutt ischemi. QRS 79 ms. QTc 445 ms. 

 

Anonymkode: bb9c9...5d1

Kanskje ikke svaret du ville ha :) Men jeg synes det er god grunn til å tenke at det i alle fall kan være en angstlignende komponent i dette.

En hjertearytmi vil i de aller fleste tilfeller starte og stoppe brått. Du har sjeldne tilfeller av gradvis begynnende og avsluttende arytmi også, men disse er langt sjeldnere. Ved en arytmi er det mer vanlig at pulsen plutselig dobles fra et hjerteslag til neste (fordi en elektrisk impuls går i "ring" i strukturer i hjertet).

Kombinasjonen av høy puls og litt høyt blodtrykk er et tegn på at adrenalin stresser hjertet. Ved en hjerterytmeforstyrrelse har man vanligvis lavt blodtrykk, og ved en kompensatorisk økt puls (f.eks. som følge av et blodtrykksfall) er blodtrykket vanligvis i nedre normalområde. Det TRENGER jo ikke være angst, det kan være andre faktorer som lavt blodsukker, høyt stoffskifte, osv. Så det er all grunn til å snakke litt med legen. Men farlig tviler jeg veldig på at det er. Hvis du mot formodning skulle føle deg veldig dårlig, så må du jo ta kontakt med legevakt. Men med normalt/litt høyt blodtrykk er det neppe noe i veien med hjertet rent pumpemessig.

Ditt EKG er ut fra beskrivelsen normalt. Sinustakykardi betyr en "normal" puls (altså ingen arytmi) på over 100. Hjertet ditt er normalt stort og har normal elektrisk ledning (ikke breddeøket QRS) og repolariserer normalt (normal QTc tatt hjertefrekvensen i betraktning).

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tusen takk for svar. 
 

Denne dosen minipress jeg tar nå har jeg tatt i lang tid. Men skal nå øke for å håpe på bedre virkning av ptsd’en. Kan det gå utover pulsen tro? Jeg tenkte den kanskje skulle roe. 
 

Litt usikker egentlig. Er vel mer at jeg føler den plutselig kommer, litt som en bryter? Også roer det seg gradvis, men trenger ikke bruke så lang tid på det. 
har også merket at det kommer av «ingenting». I morges måtte jeg feks sitte på gulvet å kle på meg for det hamret sånn og ble litt uvel. Så legger jeg meg ned og det roer seg. Men pang på igjen om jeg gjør selv lette ting. Tannpuss kan foregå sittende. 
 

Blodtrykk er målt en gang da pulsen var høy og den var høy for meg å være. 
 

ekg som ble tatt når pulsen hadde roet seg er beskrevet: 

Sinustakykardi 112/min. Ingen tegn til akutt ischemi. QRS 79 ms. QTc 445 ms. 

 

Anonymkode: bb9c9...5d1

Kan også nevne - for min egen del hadde jeg det sånn for mange år siden - pulsen gikk opp til 170 av å gå opp en trapp.

I alle fall for meg var det definitivt en viss komponent av angst involvert, som påvirket hjertet veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. 
 

Så rart at selv om man ikke føler angst så kan hjertet hamre avgårde slik. Og bli såpass tungpusten at jeg må «hive etter pusten» av ingenting. 
 

Men tror du minipressen kan være med på å gjøre dette verre? 
jeg trodde minipress i tillegg til mareritt skulle være med å senke nettopp puls og blodtrykk. Angsten. 
 

Jeg har vanligvis et blodtrykk i nedre sjiktet men i det siste faktisk gått opp litt. 
 

Så egentlig er det ikke noe å gjøre med? 😬
 

 

 

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for utfyllende svar. 
 

Så rart at selv om man ikke føler angst så kan hjertet hamre avgårde slik. Og bli såpass tungpusten at jeg må «hive etter pusten» av ingenting. 
 

Men tror du minipressen kan være med på å gjøre dette verre? 
jeg trodde minipress i tillegg til mareritt skulle være med å senke nettopp puls og blodtrykk. Angsten. 
 

Jeg har vanligvis et blodtrykk i nedre sjiktet men i det siste faktisk gått opp litt. 
 

Så egentlig er det ikke noe å gjøre med? 😬
 

 

 

Anonymkode: bb9c9...5d1

Nå kom det en opplysning til - at du blir så tungpusten at du hiver etter pusten. Det høres ikke helt bra ut. Da ville jeg kanskje spurt om henvisning til 24-timers EKG slik at du får tatt opp et anfall på EKG og får sikker diagnose.

Minipress kan øke pulsen - kort sagt finnes det to stoffgrupper som blokkerer adrenalin i nervesystem og kropp - alfablokkere og betablokkere. Alfablokkere utvider blodårene og senker blodtrykket, mens betablokkere senker pulsen og blant annet gjennom det senker blodtrykket. 

Hvis du kun bruker en alfablokker, bruker kroppen tid til å "venne seg til" at hjertet pumper mot mindre motstand og blodtrykket synker. Reaksjonen blir da å øke pulsen for å kompensere. Hvis dette ikke går over av seg selv, ville jeg kanskje vurdert en betablokker i tillegg, gjerne en "ikke-selektiv" en.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Håper noen vet noe om dette. 
 

Har den siste uken hatt «smerter» i kroppen. Inkludert brystet. Helt utholdelig, er mer som om at jeg føler meg stiv i brystkassen. Og føler meg litt fort «dø» i begge armene. Men det går fort over. 
 

Til det aktuelle. Siste 1-2 ukene blir jeg fort andpusten. Å pusse tenner kan være nok til at jeg får høy puls. Testet idag og da var den 116. Jeg får stunder med hjertebank jeg ikke klarer koble på angsten. (Har kptsd og sosial angst). Selv under hvile under dynen har pulsen vært over 150. Pga tidligere blodpropp så tok jeg D-dimer blodprøve som var fin. Ekg var også fint (ble tatt pga denne høye pulsen i hvile), men det ble tatt i en rolig periode med pulsen. 
 

I følge ekg tidligere, har det vist et fremre forkammer hjerteinfarkt (noe sånt🙈). Ble sendt til hjertelege pga dette. Ekg der viste også tidligere infarkt men ultralyd var helt fint og fikk beskjed om å gi beskjed ved smerter under aktivitet. Dette er ca 5 år siden. 
 

Men jeg har også de siste dagene vært under opptrapping av minipress. (Selv om dette begynte før). Kan minipress være med på å gi høy puls? 
 

Vil ikke plage legen om det er noe psykisk selv om det ikke føles som angst. De varer fra noen minutter opp til en halvtime ca tror jeg, disse anfallene med høy puls. Og d-dimer blodprøven var fin. Og ekg fin, selv om det ble tatt i rolig periode. 
 

Anonymkode: bb9c9...5d1

En rettelse en hjertelege kalles kardiolog. 

Anonymkode: 39435...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (17 minutter siden):

Nå kom det en opplysning til - at du blir så tungpusten at du hiver etter pusten. Det høres ikke helt bra ut. Da ville jeg kanskje spurt om henvisning til 24-timers EKG slik at du får tatt opp et anfall på EKG og får sikker diagnose.

Minipress kan øke pulsen - kort sagt finnes det to stoffgrupper som blokkerer adrenalin i nervesystem og kropp - alfablokkere og betablokkere. Alfablokkere utvider blodårene og senker blodtrykket, mens betablokkere senker pulsen og blant annet gjennom det senker blodtrykket. 

Hvis du kun bruker en alfablokker, bruker kroppen tid til å "venne seg til" at hjertet pumper mot mindre motstand og blodtrykket synker. Reaksjonen blir da å øke pulsen for å kompensere. Hvis dette ikke går over av seg selv, ville jeg kanskje vurdert en betablokker i tillegg, gjerne en "ikke-selektiv" en.

 

Søtter denne be om 24 timers registrering nå som du opplever symptomer. 

Anonymkode: 39435...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En rettelse en hjertelege kalles kardiolog. 

Anonymkode: 39435...7ec

Man kan fint si hjertelege også. :)

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (55 minutter siden):

Man kan fint si hjertelege også. :)

Hvis man vet navnet på det sier man det det heter. Som en gynekolog sier man gynekolog ikke kvinnelege.

Anonymkode: 39435...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man vet navnet på det sier man det det heter. Som en gynekolog sier man gynekolog ikke kvinnelege.

Anonymkode: 39435...7ec

Eller urolog i stedet for mannlege. 

Anonymkode: 39435...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar☺️ 

Synes det er vanskelig å spørre om sånt, for har opplevd (ved lungeemboli) å ikke bli trodd på tungpusten. De mente bestemt det var angst. I tillegg til at jeg har dissosiativ lidelse der jeg ikke klarte tisse. Kroppen sa helt stopp. Måtte i lang tid løses med katerisering. Selv om det er sykdom det og føler jeg på en måte det er min feil at kroppen ikke fungerer (psykosomatisk) og at det samme skal være med hjertet. At det «bare» er angst også skal jeg sløse vekk tiden deres. 

 

Er det best å gå privat i tilfelle det ikke er noe? 
 

(eksempel: Jeg kan om morgenen måtte sitte på gulvet under tannpuss eller påkledning. Samtidig kan jeg samme dag gå en tur på 20min?)
 

Er minipress alfablokker da? 

 

(foruten minipress bruker jeg seroquel depot, brintellix, Singulair, levaxin (kontrollert tsh etc)

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for utfyllende svar☺️ 

Synes det er vanskelig å spørre om sånt, for har opplevd (ved lungeemboli) å ikke bli trodd på tungpusten. De mente bestemt det var angst. I tillegg til at jeg har dissosiativ lidelse der jeg ikke klarte tisse. Kroppen sa helt stopp. Måtte i lang tid løses med katerisering. Selv om det er sykdom det og føler jeg på en måte det er min feil at kroppen ikke fungerer (psykosomatisk) og at det samme skal være med hjertet. At det «bare» er angst også skal jeg sløse vekk tiden deres. 

 

Er det best å gå privat i tilfelle det ikke er noe? 
 

(eksempel: Jeg kan om morgenen måtte sitte på gulvet under tannpuss eller påkledning. Samtidig kan jeg samme dag gå en tur på 20min?)
 

Er minipress alfablokker da? 

 

(foruten minipress bruker jeg seroquel depot, brintellix, Singulair, levaxin (kontrollert tsh etc)

Anonymkode: bb9c9...5d1

@kupton jeg må nesten høre om eksperthjelp her, du som kan både kardiologi og psykiatri. Tror du tungpusten og den raske pulsen skyldes vasodilatasjon som følge av økt dose alfablokker samt engstelse, og bør TS slå seg til ro med EKG som kun viste sinustakykardi med frekvens 112/min? 

Jeg føler ikke at jeg tør rådgi alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man vet navnet på det sier man det det heter. Som en gynekolog sier man gynekolog ikke kvinnelege.

Anonymkode: 39435...7ec

Gynekolog er jeg enig i, men for grenspesialitetene under indremedisin, altså spesialiseringene i enkeltorganer, er det like vanlig å bruke norsk tittel. Hjertelege/-spesialist, lungelege/-spesialist, mage-tarmspesialist osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...