Gå til innhold

Hurtig puls. Ikke angst tror jeg. Minipress? Hjertet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ISW skrev (11 minutter siden):

Gynekolog er jeg enig i, men for grenspesialitetene under indremedisin, altså spesialiseringene i enkeltorganer, er det like vanlig å bruke norsk tittel. Hjertelege/-spesialist, lungelege/-spesialist, mage-tarmspesialist osv. 

tja det kommer an på kunnskap synes jeg. Jo mer du kan lære er jo bedre enn å tviholde på et ord som har formelt sett et annet ord. Akkurat denne synes jeg du skal gi meg ISW. Her har jeg faktisk rett. 

Anonymkode: 39435...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (14 minutter siden):

Gynekolog er jeg enig i, men for grenspesialitetene under indremedisin, altså spesialiseringene i enkeltorganer, er det like vanlig å bruke norsk tittel. Hjertelege/-spesialist, lungelege/-spesialist, mage-tarmspesialist osv. 

allmennlege som er spesialist i de fagfeltene du henviser til kalles indremedisiner. Sånn da lærte du noe nytt. 

Anonymkode: 39435...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

tja det kommer an på kunnskap synes jeg. Jo mer du kan lære er jo bedre enn å tviholde på et ord som har formelt sett et annet ord. Akkurat denne synes jeg du skal gi meg ISW. Her har jeg faktisk rett. 

Anonymkode: 39435...7ec

Jeg synes dette avsporer litt, så hvis du blir glad av det kan jeg godt gi meg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg synes dette avsporer litt, så hvis du blir glad av det kan jeg godt gi meg 😊

Jeg bare synes du skal gi meg creds for det. Er ikke så dum som du tror. 

Anonymkode: 39435...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg bare synes du skal gi meg creds for det. Er ikke så dum som du tror. 

Anonymkode: 39435...7ec

Jeg tror aldri jeg har påstått at du er dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar. 
 

håper kupton kan svare. 
 

Et annet eksempel er en tur på toalettet. Som du kan se på pulsen under hvordan den oppførte seg da. Roet seg fort når jeg la meg ned etterpå. 
 

En ekstraopplysning og av ren nysgjerrighet, har alltid lagt lav i puls. Nå ligger den generelt høyere. Men så lenge den er innenfor normal er vel det greit?
 

 

F4420C6F-CD76-4063-978A-CEDCB7DDF755.jpeg

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ettervirkninger av korona ha noe med dette å gjøre? Hadde det for ca 1mnd siden. Har ingen symptomer lenger foruten tørrhoste en sjelden gang

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag fikk jeg elektronisk beskjed om at jeg er lav i folat og må begynne ta folsyre 1mg. 
 

Det jeg glemte å nevne for denne nye legen er at jeg allerede tar jerntabletter og d-vitamin pga mangel på det. 
 

Og leser noe om at folsyre og jern har en sammenheng? 
 

Kan dette være en forklaring på puls, pust, etc? Det er ikke blitt bedre. 
 

Og nysgjerrig spørsmål: jeg er kvinne men har ikke blødninger. Hvorfor blir man da i mangel på jern? 

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Idag fikk jeg elektronisk beskjed om at jeg er lav i folat og må begynne ta folsyre 1mg. 
 

Det jeg glemte å nevne for denne nye legen er at jeg allerede tar jerntabletter og d-vitamin pga mangel på det. 
 

Og leser noe om at folsyre og jern har en sammenheng? 
 

Kan dette være en forklaring på puls, pust, etc? Det er ikke blitt bedre. 
 

Og nysgjerrig spørsmål: jeg er kvinne men har ikke blødninger. Hvorfor blir man da i mangel på jern? 

Anonymkode: bb9c9...5d1

Fordi du ikke spiser nok vitaminer og sunn mat.

Anonymkode: 39435...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser rimelig sunt. 
 

Hatt anoreksi før men er nå normalvektig. Og spiser normalt vil jeg si og variert. Men ikke så mye ute så d-vitaminen kan fint forklares

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det første en støter på når en leser om prazosin: Common side effects include dizziness, sleepiness, nausea, and heart palpitations.  Hjertebank.

Du har fått gode svar inkl. spørsmålet om det også er an angstkomponent oppe i dette som gjør at du også føler på tungpusthet.

Da kommer vi ikke lengre enn at konklusjonen er: Overveiende sannsynlig har det med medisinen å gjøre, men helt sikker kan vi ikke være. Kun en undersøkelse hos lege i RL kan gi deg et helt sikkert svar - og kanskje blir du ikke beroliget før du får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 
 

Vet du om det er en bivirkning som kan gå over etter en tids bruk? Har bare fått beskrivelse på tysk med medisinen🙈

Anonymkode: bb9c9...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar! 
 

Vet du om det er en bivirkning som kan gå over etter en tids bruk? Har bare fått beskrivelse på tysk med medisinen🙈

Anonymkode: bb9c9...5d1

Jeg vet ikke sikkert, for jeg har liten erfaring med denne. Men all faglig "sunn fornuft" tilsier at kroppen venner seg til medisinen og at disse bivirkningene skal avta/forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...