Gå til innhold

Hvordan huske navn bedre?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg er aktiv og har mye ansvar i en organisasjon og treffer mange mennesker der. Mange har jeg sett ansiktene på i årevis uten å hilse på dem, andre er nye. Når jeg hilser på et menneske, ønsker jeg oppriktig å huske både navn og ansikt til neste gang vi sees, fordi jeg vet at det betyr mye for folk å bli gjenkjent og sett.

Jeg opplever imidlertid ganske ofte at jeg hilser på folk, og så sier de at vi har hilst før. Mange vet nok hva jeg heter fra før, men jeg synes jo det er litt flaut å glemme at jeg har hilst på en bestemt person tidligere....

Er det noen teknikker en kan bruke for lettere å huske navn, kople det til f.eks partner/bosted/interesse etc?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Jeg er aktiv og har mye ansvar i en organisasjon og treffer mange mennesker der. Mange har jeg sett ansiktene på i årevis uten å hilse på dem, andre er nye. Når jeg hilser på et menneske, ønsker jeg oppriktig å huske både navn og ansikt til neste gang vi sees, fordi jeg vet at det betyr mye for folk å bli gjenkjent og sett.

Jeg opplever imidlertid ganske ofte at jeg hilser på folk, og så sier de at vi har hilst før. Mange vet nok hva jeg heter fra før, men jeg synes jo det er litt flaut å glemme at jeg har hilst på en bestemt person tidligere....

Er det noen teknikker en kan bruke for lettere å huske navn, kople det til f.eks partner/bosted/interesse etc?

 

Det er veldig veldig vanlig fenomen. Du er ikke alene i verden om dette. Du kan gjenta navnet de sier når de presenterer seg. Hvis du hilser og personen sier hun heter Kari så gjentar du Kari. Også sier du Kari Kari Kari så sitter det på plass. 

Anonymkode: be881...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Jeg er aktiv og har mye ansvar i en organisasjon og treffer mange mennesker der. Mange har jeg sett ansiktene på i årevis uten å hilse på dem, andre er nye. Når jeg hilser på et menneske, ønsker jeg oppriktig å huske både navn og ansikt til neste gang vi sees, fordi jeg vet at det betyr mye for folk å bli gjenkjent og sett.

Jeg opplever imidlertid ganske ofte at jeg hilser på folk, og så sier de at vi har hilst før. Mange vet nok hva jeg heter fra før, men jeg synes jo det er litt flaut å glemme at jeg har hilst på en bestemt person tidligere....

Er det noen teknikker en kan bruke for lettere å huske navn, kople det til f.eks partner/bosted/interesse etc?

 

Når det gjelder gjenkjenne personer du har hils på kan du lage deg et kart også skriver du Kari f.eks og sted og tidspunkt. 

Anonymkode: be881...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når det gjelder gjenkjenne personer du har hils på kan du lage deg et kart også skriver du Kari f.eks og sted og tidspunkt. 

Anonymkode: be881...a21

Ja, det er nok effektivt, men jeg tror ikke jeg orker å ha et notatsystem. Tenker mer mentalt. Jeg har ikke problemer med å huske navn og ansikter hvis jeg blir litt kjent med dem, altså forbinder litt mer med dem enn kun "kvinne, ca 60 år, sunnmøredialekt" 😄 - eller kanskje den dialekten hadde gjort at jeg hadde husket henne forresten! Eller "ung mann, ca 30, har 2 barn på ca 2 og 4 år" - ikke så lett 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten

Her var det litt praktiske tips 😅

https://www.nrk.no/livsstil/slik-husker-du-navn-1.8026740

Jeg har funnet min metode som funker (når du overtar en ny klasse, så bør en helst kunne navna til alle i løpet av første time..), og det er litt som det står i artikkelen om å finne små ting å forbinde navnet med. Men så har jeg fordelen av å ofte ha klassebilde da, og da kan jeg lære omtrent alle navn før jeg treffer dem. Det blir ikke tatt noen bilder fra disse arrangementene? Så kan du se over (noen ansikter iallfall) og pugge.

Om du bare treffer folk veldig sjelden, kort og sporadisk, så er det jammen ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (3 timer siden):

Her var det litt praktiske tips 😅

https://www.nrk.no/livsstil/slik-husker-du-navn-1.8026740

Jeg har funnet min metode som funker (når du overtar en ny klasse, så bør en helst kunne navna til alle i løpet av første time..), og det er litt som det står i artikkelen om å finne små ting å forbinde navnet med. Men så har jeg fordelen av å ofte ha klassebilde da, og da kan jeg lære omtrent alle navn før jeg treffer dem. Det blir ikke tatt noen bilder fra disse arrangementene? Så kan du se over (noen ansikter iallfall) og pugge.

Om du bare treffer folk veldig sjelden, kort og sporadisk, så er det jammen ikke lett..

Takk for god artikkel. Skal prøve meg litt mer aktivt på det med assosiering rundt et navn. Jo, det er av og til noen bilder, men det hjelper ikke så mye det, fordi det kan gå uker eller måneder til jeg snakker med den personen igjen, og da får jeg jo ikke sjekket om jeg husker riktig 😄 

Det er lettere hvis jeg får vite at personen f.eks. er lege, da ser jeg for meg han/hun på sykehuset eller på et legekontor. Og så må jeg jo da finne noe å henge navnet på, og det er ikke så lett. Jeg har ingen problemer med å huske navn på personer jeg treffer i jobbsammenheng, fordi da har vi som regel en innkalling/referat/deltakerliste - men det er de jeg da sjelden snakker med/hilser på som er trøblete 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (12 timer siden):

Jeg opplever imidlertid ganske ofte at jeg hilser på folk, og så sier de at vi har hilst før. Mange vet nok hva jeg heter fra før, men jeg synes jo det er litt flaut å glemme at jeg har hilst på en bestemt person tidligere....

I slike situasjoner sier jeg fra (når de som ikke har møtt hverandre, begynner å hilse) om at jeg møter veldig mange og er elendig til å huske navn, så det er fint om de ikke tar det personlig 😉 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 time siden):

I slike situasjoner sier jeg fra (når de som ikke har møtt hverandre, begynner å hilse) om at jeg møter veldig mange og er elendig til å huske navn, så det er fint om de ikke tar det personlig 😉 

Samme her - da tar jeg på meg et stort smil, rekker frem hånden og sier:"Hei! Jeg vet ikke om jeg har hilst på deg tidligere?" Går så fint at, mange andre som også er like glemske og heller ikke husker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (3 timer siden):

I slike situasjoner sier jeg fra (når de som ikke har møtt hverandre, begynner å hilse) om at jeg møter veldig mange og er elendig til å huske navn, så det er fint om de ikke tar det personlig 😉 

 

Lillemus skrev (1 time siden):

Samme her - da tar jeg på meg et stort smil, rekker frem hånden og sier:"Hei! Jeg vet ikke om jeg har hilst på deg tidligere?" Går så fint at, mange andre som også er like glemske og heller ikke husker. :) 

Samme her. Jeg gjør dette til en del av smalltalken, typ "Jeg vet at vi har hilst før men greier ikke helt å plassere deg nå?" og kan legge til "er det gjennom XX?" om jeg kommer på en setting jeg har møtt vedkommende i. Mange svarer det samme tilbake, eller husker litt mer enn meg, og så kan vi smalltalke litt om "sist" eller det/de vi møttes via.

Min erfaring er som flere sier at folk som møter mange mennesker er vant til dette, og tar det ikke personlig :) Dessuten kan slike småprater være fin, ufarlig intro og lette på stemningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 timer siden):

Samme her - da tar jeg på meg et stort smil, rekker frem hånden og sier:"Hei! Jeg vet ikke om jeg har hilst på deg tidligere?" Går så fint at, mange andre som også er like glemske og heller ikke husker. :) 

Jeg sa omtrent det, men ikke helt,  her om kvelden: "Hei, vi har visst ikke hilst før. Jeg heter Påskelilje ". Dama svarte: "Joda, jeg har hilst en gang på deg tidligere,i høst. Jeg heter Kari". Eh..... 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 timer siden):

 

Min erfaring er som flere sier at folk som møter mange mennesker er vant til dette, og tar det ikke personlig :) Dessuten kan slike småprater være fin, ufarlig intro og lette på stemningen.

Det tror jeg også. Men jeg er også bevisst på å se de som kanskje ikke møter så mange,  de som ikke utpeker seg i forsamlinger, og da er det litt vanskeligere og enda mer leit dersom jeg ikke husker å ha hilst på dem 🙃

Jeg for min del tar meg svært sjelden nær av at ikke andre husker navnet mitt eller om de har hilst eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg også. Men jeg er også bevisst på å se de som kanskje ikke møter så mange,  de som ikke utpeker seg i forsamlinger, og da er det litt vanskeligere og enda mer leit dersom jeg ikke husker å ha hilst på dem 🙃

Jeg for min del tar meg svært sjelden nær av at ikke andre husker navnet mitt eller om de har hilst eller ikke.

En fin egenskap. Passer det å si noe ala, "hei, jeg husker å ha hilst på deg tidligere, du hadde så fin genser (eller noe annet som viser at du har sett henne) som jeg la merke til sist, men husker ikke navnet ditt i farten, det var så mange som var nye for meg der"? Så får du liksom vist at folk ikke er usynlige for deg, selv om du ikke husker navnet?

Jeg har det som deg selv og prøver å finne måter å huske navn på, men kommer ikke i mål og må bare ty til sånne nødløsninger selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv dårlig på å huske navn, og kan trenge alle tips. Treffer mange i jobbsammenheng, og i disse situasjonene er det ofte mye man skal huske på, og ikke lett å tenke teknikker for å huske på navnene der og da. Særlig vanskelig er det når man treffer folk med utenlandske og for meg fremmedartede navn, uten knagger å henge dem på.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Du kan søke på Internett på Oddbjørn By.Han er ekspert på hukommelses teknikker.Han satte verdensrekord i tallhukommelse som 24 åring.Har flere bøker av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...