Gå til innhold

Går verden fremover eller bakover


AnonymBruker

Går verden fremover eller bakover  

10 stemmer

  1. 1. Går verden fremover eller bakover

    • Fremover
      5
    • Bakover
      2
    • Noe usikker
      3


Anbefalte innlegg

En snakker så mye om fremskritt hit og dit og alt går fremover angivelig hevder våre ledere, men føles det sånn for dere? Blir alt bedre med fremskrittene våre? Eller går ting bakover mens en later som det er fremskritt ?

Anonymkode: 48408...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler, men sett i et større perspektiv (for eksempel siden 1970) går den fremover. Da mener jeg at antall fattige i verden går kraftig ned, antall døde i naturkatastrofer har går ned. Det er mye mindre krig i verden. De aller fleste barn i verden går på skole. Sånn var det ikke i 1970. Helt i det siste har det gått feil vei med demokratiet, men det var nok også verre i 1970.

Det eneste som er konstant er klagingen. (Neida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Det er dyrtid, det er krig ganske nære.

Folk slutter å få barn, folk blir eldre. Hvem skal passe på dem på sykehjem.

Ukritisk innvandring fra ikke kompatible kulturer. Blir det svenske tilstander?

I mine øyne går det nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Det er dyrtid, det er krig ganske nære.

Folk slutter å få barn, folk blir eldre. Hvem skal passe på dem på sykehjem.

Ukritisk innvandring fra ikke kompatible kulturer. Blir det svenske tilstander?

I mine øyne går det nedover.

De på sykehjem må passe på seg selv i fremtiden 

Anonymkode: 078c9...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (13 minutter siden):

Det er dyrtid, det er krig ganske nære.

Folk slutter å få barn, folk blir eldre. Hvem skal passe på dem på sykehjem.

Ukritisk innvandring fra ikke kompatible kulturer. Blir det svenske tilstander?

I mine øyne går det nedover.

Det med eldrebølgen er veldig skremmende. Det må til og med en evig optimalist som meg innrømme.

SSB forventer at andelen som jobber innen helse og omsorg må dobles eller tredobles (!)  i løpet av noen tiår. Prognosen har blitt dramatisk verre de siste få årene folk plutselig får færre barn i Norge. Det kommer ikke til å skje at 30- 40% velger å jobbe med helse og omsorg. Tilbudet må bli verre uansett hvor mye oljepenger vi kaster på problemet.

Hvorfor får folk færre barn akkurat nå? Er det all skrekkpropagandaen om at jorden går under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (49 minutter siden):

Det med eldrebølgen er veldig skremmende. Det må til og med en evig optimalist som meg innrømme.

SSB forventer at andelen som jobber innen helse og omsorg må dobles eller tredobles (!)  i løpet av noen tiår. Prognosen har blitt dramatisk verre de siste få årene folk plutselig får færre barn i Norge. Det kommer ikke til å skje at 30- 40% velger å jobbe med helse og omsorg. Tilbudet må bli verre uansett hvor mye oljepenger vi kaster på problemet.

Hvorfor får folk færre barn akkurat nå? Er det all skrekkpropagandaen om at jorden går under?

Det er vel ikke plutselig at folk får færre barn.  Det finnes nok barn i verden for øvrig.  Jeg jobbet som vikar i eldreomsorg på 70-tallet og forandringene er enorme.  Foreldrene mine var begge to på samme sykehjem og det var som hotell sammenlignet med det som var før.

Det er nok ikke lenge til jeg trenger omsorg og jeg håper jeg slipper sykehjem, men det kan man aldri vite.  Jeg håper at barna mine og barnebarn følger opp i hvert fall.

Jeg kjenner en som var pårørende på sykehjemmet i Larvik og var storfornøyd.

Vi har oljepenger og nok mennesker.  Problemene ligger andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (25 minutter siden):

Det er vel ikke plutselig at folk får færre barn.  Det finnes nok barn i verden for øvrig.  Jeg jobbet som vikar i eldreomsorg på 70-tallet og forandringene er enorme.  Foreldrene mine var begge to på samme sykehjem og det var som hotell sammenlignet med det som var før.

Det er nok ikke lenge til jeg trenger omsorg og jeg håper jeg slipper sykehjem, men det kan man aldri vite.  Jeg håper at barna mine og barnebarn følger opp i hvert fall.

Jeg kjenner en som var pårørende på sykehjemmet i Larvik og var storfornøyd.

Vi har oljepenger og nok mennesker.  Problemene ligger andre steder.

Jo, det er faktisk sånn at folk i Norge plutselig får færre barn. I 2010 ble det født 1.98 barn per kvinne i Norge. Nå er det 1.48. Det er en stor nedgang på kort tid. Samtidig vil antallet eldre over 80 og 90 eksplodere.

Vi blir ikke nok mennesker til å passe på de eldre i 2050 på samme måte som i dag. Mesteparten av Europa og Asia får samme problem.  Det hjelper ikke oss at det fødes mange barn i Afrika.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (14 minutter siden):

Jo, det er faktisk sånn at folk i Norge plutselig får færre barn. I 2010 ble det født 1.98 barn per kvinne i Norge. Nå er det 1.48. Det er en stor nedgang på kort tid. Samtidig vil antallet eldre over 80 og 90 eksplodere.

Vi blir ikke nok mennesker til å passe på de eldre i 2050 på samme måte som i dag. Mesteparten av Europa og Asia får samme problem.  Det hjelper ikke oss at det fødes mange barn i Afrika.

 

Jeg har ikke lyst å leve til 2050, men hvem vet.  Om det blir pleier med afrikansk opphav som steller meg, plager meg ikke.  Når jeg tenker på eldreomsorgen for femti år siden sammenlignet med i dag så er det enorme forandringer.  Det vil det være fremover.

Jeg gruer meg på mange måter til å bli gammel, og jeg har kun alderdommen igjen av livet.  Jeg gruer meg for noe annet enn bleieskift og mating.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke lyst å leve til 2050, men hvem vet.  Om det blir pleier med afrikansk opphav som steller meg, plager meg ikke.  Når jeg tenker på eldreomsorgen for femti år siden sammenlignet med i dag så er det enorme forandringer.  Det vil det være fremover.

Jeg gruer meg på mange måter til å bli gammel, og jeg har kun alderdommen igjen av livet.  Jeg gruer meg for noe annet enn bleieskift og mating.  

 

Grendel skrev (21 minutter siden):

Jo, det er faktisk sånn at folk i Norge plutselig får færre barn. I 2010 ble det født 1.98 barn per kvinne i Norge. Nå er det 1.48. Det er en stor nedgang på kort tid. Samtidig vil antallet eldre over 80 og 90 eksplodere.

Vi blir ikke nok mennesker til å passe på de eldre i 2050 på samme måte som i dag. Mesteparten av Europa og Asia får samme problem.  Det hjelper ikke oss at det fødes mange barn i Afrika.

 

Dere kan redde den fremtiden eldrebølgen ved å produsere avkom for neste generasjons eldrebølgens beste. 

Anonymkode: 078c9...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke lyst å leve til 2050, men hvem vet.  Om det blir pleier med afrikansk opphav som steller meg, plager meg ikke.  

Å importere folk fra Afrika er ingen varig løsning. Andel i arbeid er 22 prosentpoeng lavere enn etniske nordmenn ifølge SSB.

Anonymkode: 9cf79...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Å importere folk fra Afrika er ingen varig løsning. Andel i arbeid er 22 prosentpoeng lavere enn etniske nordmenn ifølge SSB.

Anonymkode: 9cf79...014

Hvem snakker om import?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

 

Dere kan redde den fremtiden eldrebølgen ved å produsere avkom for neste generasjons eldrebølgens beste. 

Anonymkode: 078c9...d07

Hvordan produserer jeg avkom når jeg er midt i sekstårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Hvem snakker om import?

Lurer litt på hvor du skal få tusenvis av afrikanske sykepleiere fra da.

Anonymkode: 9cf79...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (3 minutter siden):

Hvordan produserer jeg avkom når jeg er midt i sekstårene?

Hm. 

Anonymkode: 078c9...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lurer litt på hvor du skal få tusenvis av afrikanske sykepleiere fra da.

Anonymkode: 9cf79...014

Jeg har ikke sagt noe om afrikanske sykepleiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om afrikanske sykepleiere.

Du skrev da vitterlig: Om det blir pleier med afrikansk opphav som steller meg, plager meg ikke.  

Anonymkode: 9cf79...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du skrev da vitterlig: Om det blir pleier med afrikansk opphav som steller meg, plager meg ikke.  

Anonymkode: 9cf79...014

Ja, men jeg skrev ikke afrikansk sykepleier.  Jeg skrev med afrikansk opphav.  Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...