Gå til innhold

Unge folk under 30 får uføretrygd alt for lett, mener NAV veiledere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


https://forskning.no/nav-ungdom/unge-far-uforetrygd-for-raskt-mener-nav-veiledere/2121028

Å bli innvilget uføretrygd betyr ofte at du blir stående utenfor arbeidsmarkedet for alltid.

I dag er det 21.500 unge i alderen 18 til 29 år som har uføretrygd i Norge.

Dette er en tredobling fra 1995.

Mange NAV-ansatte er frustrerte.

De opplever at de er med på å presse fram en uføretrygd for at unge ikke skal bli stående uten penger.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på AAP fra 2017 til 2022. Jeg var riktignok 31, men det er jo knapt 30. Føler ikke jeg fikk det for lett. 

Hvor lenge skal man gå på AAP liksom. 

Men jeg har skjønt at det er vanskelig å komme i jobb igjen og det er synd. Har ikke et ønske om å være for syk til arbeid for alltid. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Helt tragisk utvikling. Eldrebølgen er her og flere og flere unge uten jobb. Det blir færre igjen som kan jobbe og hvor lenge skal de måtte jobbe før de kan gå av med pensjon ? De unge må ut i jobb. Skjønner godt at de Navansatte blir frustrerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (11 minutter siden):

Helt tragisk utvikling. Eldrebølgen er her og flere og flere unge uten jobb. Det blir færre igjen som kan jobbe og hvor lenge skal de måtte jobbe før de kan gå av med pensjon ? De unge må ut i jobb. Skjønner godt at de Navansatte blir frustrerte. 

Ikke uenig, men en utfordring er at det har blitt stor konkurranse i arbeidslivet i forbindelse med effektivisering over alt. Tror dette er gjennomgående i Norge - på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (15 minutter siden):

Ikke uenig, men en utfordring er at det har blitt stor konkurranse i arbeidslivet i forbindelse med effektivisering over alt. Tror dette er gjennomgående i Norge - på godt og vondt.

Ja og det er trist at det er slik. Vi bør ha et mer innkluderende arbeidsliv. Et eksempel på egen arbeidsplass er en som var delvis uføretrygdet og ønsket selv å jobbe/ bruke restarbeidsevnen. Så skjer det mye nytt hos oss over lenger tid for å effektivisere. Dermed falt vedkommende av og klarte ikke henge med. Det endte til slutt med full sykemelding, som nok til slutt kommer til å ende med full uføretrygd. For å klare å henge med hos oss, så kreves det at man er " på " hele tiden. Min mening er at det hadde vært bedre hjelp for oss andre om vedkommende kunne jobbe og gjøre det hun var god til og slippe stresse med det andre, for h*n blir ikke erstattet heller. Det er synd at det er slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, problemet er at mange av de som er uføre ikke klarer dagens krav i arbeidsmarkedet. Man må møte opp hver dag, jobbe hele dagen, 5 dager i uken og kanskje mer hele året. Noen av de som er uføre kunne kanskje klart å jobbet litt her og der, men ingen arbeidsgivere vil a ustabile arbeidstakere, da taper de penger. Derfor blir det at de havner på uføretrygd. Når det gjelder inkludering så er det igjen veldig få arbeidsgivere som vil ha ustabile arbeidstakere fordi da taper de penger. En eventuell løsning på dette kunne vært mer tilpassede arbeidsplasser som jo finnes i dag, men der tjener man ganske dårlig og det er ikke de mest spennende jobbene der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 time siden):


https://forskning.no/nav-ungdom/unge-far-uforetrygd-for-raskt-mener-nav-veiledere/2121028

Å bli innvilget uføretrygd betyr ofte at du blir stående utenfor arbeidsmarkedet for alltid.

I dag er det 21.500 unge i alderen 18 til 29 år som har uføretrygd i Norge.

Dette er en tredobling fra 1995.

Mange NAV-ansatte er frustrerte.

De opplever at de er med på å presse fram en uføretrygd for at unge ikke skal bli stående uten penger.

Anonymkode: 46105...972

Tredobling ift folketall eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når antall år er blitt nedsatt til kun 3 år på AAP så blir det jo som det blir med uføretrygd etter det. Ingen klarer å komme seg på bare 3 år?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (26 minutter siden):

Og når antall år er blitt nedsatt til kun 3 år på AAP så blir det jo som det blir med uføretrygd etter det. Ingen klarer å komme seg på bare 3 år?!

Jeg kjenner til flere eksempler på folk som har kommet seg tilbake i full jobb etter et år og mer på sykmelding/AAP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg var på AAP fra 2017 til 2022.

Hva skjedde i disse årene? Var NAV på tilbudssiden med fornuftige tiltak fra første uke? Eller var det bare et annet navn på sykemeldingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (31 minutter siden):

Jeg kjenner til flere eksempler på folk som har kommet seg tilbake i full jobb etter et år og mer på sykmelding/AAP

Denne endringen er uheldig, mener veilederne i NAV.

Mange forteller at problemene de unge sliter med, krever lengre perioder med oppfølging.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (1 time siden):

Tredobling ift folketall eller??

Tredobling i antall til tross for at antall personer i denne aldersgruppa i befolkningen har gått litt ned i perioden.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tredobling i antall til tross for at antall personer i denne aldersgruppa i befolkningen har gått litt ned i perioden.

Anonymkode: 46105...972

Vi er jo ikke færre i Norge nå enn for mange år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):


https://forskning.no/nav-ungdom/unge-far-uforetrygd-for-raskt-mener-nav-veiledere/2121028

Å bli innvilget uføretrygd betyr ofte at du blir stående utenfor arbeidsmarkedet for alltid.

I dag er det 21.500 unge i alderen 18 til 29 år som har uføretrygd i Norge.

Dette er en tredobling fra 1995.

Mange NAV-ansatte er frustrerte.

De opplever at de er med på å presse fram en uføretrygd for at unge ikke skal bli stående uten penger.

Anonymkode: 46105...972

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor uføretrygd har blitt løsningen etter en lang periode med dårlig fungerende opplegg fra NAV sin side. Veilederne i NAV er ofte veldig overarbeidet og har ansvar for alt for mange klienter, noe som gjør at folk blir gående og vente alt for mye. 

Det finnes måter å redusere økonomisk risiko for arbeidsgivere som ansetter folk som står i fare for å falle ut, alt fra lønnstilskudd av ulik varighet til at NAV dekker arbeidsgivers utgifter til sykepenger for den ansatte. 

Denne tematikken har blitt tatt opp utallige ganger helt siden etterkrigstiden, men fortsatt er man langt unna å ha funnet gode løsninger som åpner arbeidslivet for folk med funksjonsnedsettelser. Jeg synes offentlig virksomhet snart bør begynne å ikke bare kalle inn til intervju, men også ansette kandidater som ikke fremstår som den "beste" av søkerne. Samfunnsøkonomisk vil det kunne lønne seg på lang sikt, særlig så lenge arbeidsledigheten ikke er større enn hva den tradisjonelt sett har vært i Norge. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (45 minutter siden):

Vi er jo ikke færre i Norge nå enn for mange år siden

Antall personer mellom 18-29 år er litt mindre nå enn på midten av 90-tallet.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Hva skjedde i disse årene? Var NAV på tilbudssiden med fornuftige tiltak fra første uke? Eller var det bare et annet navn på sykemeldingen?

Hva er fornuftige tiltak?  De offer ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (41 minutter siden):

Hva er fornuftige tiltak?  De offer ingenting.

Jeg var på AAP fra 2012-2020 og hadde iløpet av de årene flere arbeidsrettede tiltak, skoleplass og diverse behandlingsformer i psykiatrien. Endte likevel opp som ufør etter 10 år i NAV-systemet: 2 år på andre stønader og 8 år på AAP før uføretrygd ble innvilget da jeg var 29.

NAV var så absolutt på tilbudssiden hos meg, og jeg kom også selv med forslag når det gjald praksis og skole.

Anonymkode: 68a69...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brev i postkassa om å komme og signere uføresøknad. Jeg gikk ikke på jobb og ikke på skole. Jeg bare sosa rundt i en tåke av paranoia. Mottok ikke noe behandling heller. Har lenge lurt på hvorfor jeg fikk dette. Det må ha vært sosialkontoret som sladret til trygdekontoret som det het da. Dette var på 90 tallet og jeg var 22 år.

Anonymkode: 14d0b...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er så lurt for de yngste at AAP krever en diagnose. Nå tenker jeg ikke på de som har vært syke lenge, som har funksjonsnedsettelser som gjør det vanskelig å komme inn i dagens arbeidsliv eller liknende tilfeller, men på de som "bare" har falt litt ut av standardopplegget, mangler fullt vgs-vitnemål og kanskje har gjort noen dårlige, men ikke uopprettelige, valg. Dessuten er det grupper med lettere psykiske lidelser som gjør terskelen til fullført utdanning eller arbeidsliv høyere enn for gjennomsnittet, og som ikke blir bedre av lav selvtillit pga. de praktiske omstendighetene . 

En ikke ubetydelig andel av disse har først og fremst diagnosen "umoden" og "kommet litt skjevt ut". På en del mindre steder klarer de ofte å få orden på mange av dem ved at NAV samarbeider med bedrifter som gir dem en sjanse, med skoler som tilrettelegger for at de kan ta fagbrev osv. I det minste får de mange inn i faste rutiner og arbeidstrening. I byene har de ikke mulighet til å følge opp individuelt, og AAP blir en venteperiode der de bare surrer seg bort enda mer. Det er usannsynlig at man får mindre angst av å sitte hjemme med nesa i mobilen i flere år, avbrutt av NAV-kurs der man lærer å skrive CV. Så løper tiden ut, og uføresøknad er eneste løsningen. 

Noe av dette er skrevet litt "firkantet", jeg er ikke ute etter å sverte unge uføre generelt. Men det ville være rart om vi ikke mistet noen på veien når AAP-perioden forkortes og det er mange eksempler på at tiltakene underveis mangler eller er forsvinnende lite tilpasset den enkelte. 

Det er mange i NAV og andre deler av "systemet" som har advart mot akkurat dette i lang tid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...