Gå til innhold

Unge folk under 30 får uføretrygd alt for lett, mener NAV veiledere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På hvordan de orker å ta seg av så mange barn som ufør.

Anonymkode: 46105...972

Har de noe valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Savannah skrev (2 minutter siden):

Har de noe valg?

Hvis de valgte å få barn etter innvilget uføre.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis de valgte å få barn etter innvilget uføre.

Anonymkode: 46105...972

Kjenner du mange som valgte å få 4 -5 barn alene etter innvilget uføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (5 timer siden):

Det å ha barn og jobbe er to forskjellige ting. På en jobb må en møte opp til riktig tidspunkt hver dag, yte gjennom hele dagen hele året. Å ha barn innebærer litt jobbing her og der. Levere på skole, hente, lage middag, legge. Det er nok ikke så enkelt som å si at hvis man har barn så kan man jobbe.

Så du mener at å ha barn ikke innebærer å "møte opp til rett tid"?? Du kan ikke ta deg fri eller ta "sykedag" fra foreldrerollen. Er du forelder er du det fulltid. Man må tross alt få de på skole og helst barnehage til rett tid hver eneste dag i 10år (selvom de selvsagt blir litt mer selvgående når de blir eldre), du må lage middag og måltider til de ellers er det barnemishandling å ikke koke middag til barna sine. Mishandling å drifte i når barna legger seg å la 5åringen være oppe halve natta, du må kjøre til fritidsaktiviteter. Ja det er mye du må gjøre og det krever MYE mer enn en jobb. 

Anonymkode: 66650...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette sier meg ingenting annet enn at høyre regjeringen gjorde det vanskeligere å leve for mange barnefamilier, samtidig som Erna Solberg ba folk om å få flere barn.  Disse barna vokser opp nå og kan kanskje pleie meg når jeg blir gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (40 minutter siden):

Dette sier meg ingenting annet enn at høyre regjeringen gjorde det vanskeligere å leve for mange barnefamilier, samtidig som Erna Solberg ba folk om å få flere barn.  Disse barna vokser opp nå og kan kanskje pleie meg når jeg blir gammel.

Syntes du det er greit at man får så mye i barnetillegg med mange barn at man får utbetalt langt mer enn om man var i jobb? Deg om det.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syntes du det er greit at man får så mye i barnetillegg med mange barn at man får utbetalt langt mer enn om man var i jobb? Deg om det.

Anonymkode: 46105...972

Jeg har ingen oversikt over barnetillegg eller lønn i dette enkelte tilfellet.  Det jeg ser at barna lever i fattigdom og det er ikke nok å si at de aldri skulle ha vært født.  Det er for simpelt og banalt.  Denne diskusjonen er ikke nyansert og bygger på fordommer mot mennesker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg har ingen oversikt over barnetillegg eller lønn i dette enkelte tilfellet.  Det jeg ser at barna lever i fattigdom og det er ikke nok å si at de aldri skulle ha vært født.  Det er for simpelt og banalt.  Denne diskusjonen er ikke nyansert og bygger på fordommer mot mennesker.  

Nei, det baserer seg på økonomiske realiteter. Har man ikke økonomi til å få så mange barn lar man være. Det skal lønne seg å jobbe.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Syntes du det er greit at man får så mye i barnetillegg med mange barn at man får utbetalt langt mer enn om man var i jobb? Deg om det.

Anonymkode: 46105...972

Hva slags barnetillegg tenker du på? Om det er barnetrygden du mener så er ikke den stort faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Hva slags barnetillegg tenker du på? Om det er barnetrygden du mener så er ikke den stort faktisk.

Barnetillegg er gjerne et tillegg til uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (14 minutter siden):

Hva slags barnetillegg tenker du på? Om det er barnetrygden du mener så er ikke den stort faktisk.

For hvert barn kan du få inntil 0,4 ganger folketrygdens grunnbeløp i barnetillegg per år. Det tilsvarer i dag 44 591 kroner. Det blir fort noen hundretusen med mange barn.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Savannah skrev (1 time siden):

Dette sier meg ingenting annet enn at høyre regjeringen gjorde det vanskeligere å leve for mange barnefamilier, samtidig som Erna Solberg ba folk om å få flere barn.  Disse barna vokser opp nå og kan kanskje pleie meg når jeg blir gammel.

Joda, hun ba folk om å få flere barn, men 8 barn er kanskje litt i overkant for to foreldre.

Når det er sagt så mener jeg mer penger bør gå til å hindre fattigdom blant barn. Vi kan ikke være fornøyd med å skylde på foreldrene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (19 timer siden):

Det å ha barn og jobbe er to forskjellige ting. På en jobb må en møte opp til riktig tidspunkt hver dag, yte gjennom hele dagen hele året. Å ha barn innebærer litt jobbing her og der. Levere på skole, hente, lage middag, legge. Det er nok ikke så enkelt som å si at hvis man har barn så kan man jobbe.

Det er fryktelig mye arbeid med barn også, og spesielt hvis man har mer enn ett. Det er latterlig mye lettere når jeg har kun en av ungene mine og ikke begge to. 

Og jeg for min del har ikke klart verken jobb eller å ha ungene boende på flere år. De krever masse tid, oppmerksomhet og energi.

Jeg må jo si at jeg kan stusse litt om noen blir gravid rett etter de har fått uføretrygd (har forsåvidt ikke selv hørt om det, kun lest om folk som diskuterer det på forum), men det kan være at noen diagnoser/tilstander som er uforenlig med krav og oppgaver i arbeidslivet går å kombinere med barn. Det er vel forhåpentligvis disse som skaffer seg barn. Men jeg vil tro det også er nok av dem som tror at det er så mye enklere med barn enn jobb, men som etter hvert vil innse at de egentlig ikke har kapasitet til det. Da er det for sent og de må bare gjøre sitt beste, som forhåpentligvis er godt nok. 

Det er mange som ikke burde hatt barn i grunn. Ikke bare enkelte med uføretrygd. 

Jeg hadde valgt bort barn dersom jeg visste hvor dårlig jeg skulle bli. Men jeg har de to og gjør det jeg kan. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For hvert barn kan du få inntil 0,4 ganger folketrygdens grunnbeløp i barnetillegg per år. Det tilsvarer i dag 44 591 kroner. Det blir fort noen hundretusen med mange barn.

Anonymkode: 46105...972

Dette gjelder kun hvis du er aleneforsørger. Barnetrygden har ikke vært endret på 30 år så det er ikke akkurat mye. 

Anonymkode: df811...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette gjelder kun hvis du er aleneforsørger. 

Anonymkode: df811...ea0

Det stemmer ikke. Les artiklene det linkes til ovenfor.

Anonymkode: 46105...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 20.43):

Mange NAV-ansatte er frustrerte.

De opplever at de er med på å presse fram en uføretrygd for at unge ikke skal bli stående uten penger.

Her er et eksempel på opplegg jeg mener er bedre enn AAP for mange av de yngste:

 https://www.nrk.no/osloogviken/unginvest-gir-elevar_-som-elles-ville-ha-droppa-ut_-hjelp-til-a-fullfore-vidaregaande-utdanning-1.16276732

Det er ikke gratis, og det krever tett oppfølging. Men det er mye bedre enn passivitet. Én av dem det er bilde av et stykke nedi artikkelen, hadde angst og kunne lett blitt sittende hjemme.

Jeg vet det er en "skryteartikkel", men den viser et eksempel som kan fungere for mange som har kommet skjevt ut og som ikke vil ha utbytte av NAVs samlebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Litt av det med barn og uføretrygd skyldes nok at man har friskhet til eller har en god periode og tror man blir frisk. Det var jo det jeg tenkte når jeg hadde en god periode at jeg ville bli a4. 

Heldigvis ble jeg ikke far. For jeg hadde ikke hatt mye å stille opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...