Gå til innhold

Hvorfor blir noen rusmisbrukere?


Everybody

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Everybody skrev (3 minutter siden):

Er det en arvelig sårbarhet som er største grunn her? Og dårlig psykisk helse?

Har lest at folk med ADHD eller BP er over representerte blant de som sliter med rus. 

Anonymkode: 048cb...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sårbar for alle typer avhengighet. Tror det er noe genetisk. Holder meg langt unna alt narkotika, for jeg vet at hvis jeg prøver noe som gir meg noe «godt» så er jeg stuck. Bare flaks at jeg ikke havnet i feil miljø som tenåring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd mye jævelskap og hadde en far som var alkoholiker. Men det med avhengighet ligger ikke for meg. Ligner nok mer på min mor der. Ellers hadde jeg vært avhengig for lenge siden. Gener i guess.

Anonymkode: 6fca2...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd mye jævelskap og hadde en far som var alkoholiker. Men det med avhengighet ligger ikke for meg. Ligner nok mer på min mor der. Ellers hadde jeg vært avhengig for lenge siden. Gener i guess.

Anonymkode: 6fca2...34b

Jeg har også opplevd mye jævelskap og hadde også en far som var alkoholiker.  Har aldri orket å drikke mye. Dvs jeg har tidligere vært full, men da har det vært lenge til neste gang jeg har drukket. Orker heller ikke noe alkohol dagen derpå. Veldig sjelden jeg drikker nå.  Men nå er jeg redd for å bli avhengig av piller. Har brukt tramadol i 4 uker og nå skal jeg bruke noe enda sterkere i 2uker. Tenker mye på om jeg kommer til å få problemer med å slutte.  Nå liker jeg ikke å ta de medisinene og den susete følelsen jeg får i hue. Liker heller ikke det og ikke ha full kontroll.  Liker heller ikke det at jeg ikke kan kjøre bil. Har liksom mistet friheten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (14 minutter siden):

Jeg har også opplevd mye jævelskap og hadde også en far som var alkoholiker.  Har aldri orket å drikke mye. Dvs jeg har tidligere vært full, men da har det vært lenge til neste gang jeg har drukket. Orker heller ikke noe alkohol dagen derpå. Veldig sjelden jeg drikker nå.  Men nå er jeg redd for å bli avhengig av piller. Har brukt tramadol i 4 uker og nå skal jeg bruke noe enda sterkere i 2uker. Tenker mye på om jeg kommer til å få problemer med å slutte.  Nå liker jeg ikke å ta de medisinene og den susete følelsen jeg får i hue. Liker heller ikke det og ikke ha full kontroll.  Liker heller ikke det at jeg ikke kan kjøre bil. Har liksom mistet friheten min.

Samme her. Det stopper seg selv etter noen dager. Klarer ikke drikke mange dager i strekk. Skjønner heller ikke hva som er så stas med å bli så susete av sterke medisiner  heller. Synes det er nyttig, men kjipt. 

Anonymkode: 6fca2...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fordi noen ikke har viljestyrke til å stoppe. 

Anonymkode: 134c6...3ee

Jeg tror ikke det er så enkelt.  En jeg kjenner følte et sug etter å ha drukket for første gang. Ikke noe veldig sug, men det var der. Jeg har vært heldig og aldri hatt noe sug etter alkohol, eller piller for den sakt skyld. Så jeg tror ikke det bare handler om viljestyrke.  Jeg tror det er mer komplisert enn så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som klarer å slutte med tyngre stoffer etter langtidsbruk men det er veldig skjeldent. Selv om man har viljestyrke betyr ikke det at man kan klare å slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (27 minutter siden):

Jeg tror ikke det er så enkelt.  En jeg kjenner følte et sug etter å ha drukket for første gang. Ikke noe veldig sug, men det var der. Jeg har vært heldig og aldri hatt noe sug etter alkohol, eller piller for den sakt skyld. Så jeg tror ikke det bare handler om viljestyrke.  Jeg tror det er mer komplisert enn så.

Det er riktig at det handler om mye mer enn viljestyrke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er riktig at det handler om mye mer enn viljestyrke. :)

Da er vi enig😊 

Det å slutte må være vanskelig.  Selv har jeg røyka siden jeg var ung og sliter med å slutte. Nå damper jeg e-røyk og røyker litt innimellom.  Synes det er vanskelig å slutte og tenker på de som prøver å slutte med sterkere stoffer. Det må jo være kjempe vanskelig.  Nå gjør ikke de psykiske problemene mine det lettere å slutte og røyke. Det er nok lettere for de som ikke sliter psykisk vil jeg tro. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Da er vi enig😊 

Det å slutte må være vanskelig.  Selv har jeg røyka siden jeg var ung og sliter med å slutte. Nå damper jeg e-røyk og røyker litt innimellom.  Synes det er vanskelig å slutte og tenker på de som prøver å slutte med sterkere stoffer. Det må jo være kjempe vanskelig.  Nå gjør ikke de psykiske problemene mine det lettere å slutte og røyke. Det er nok lettere for de som ikke sliter psykisk vil jeg tro. 

 

De jeg vet om som har holdt seg rusfri etter endt behandling har ikke hatt psykiske lidelser i tillegg til rusen. Bare 2 av 10 er enda rusfri to år etter rusbehandling. Jeg var ikke av de to. 

Det er virkelig ikke lett. Hjernen vil ha rusen. Mer enn noe annet i perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

De jeg vet om som har holdt seg rusfri etter endt behandling har ikke hatt psykiske lidelser i tillegg til rusen. Bare 2 av 10 er enda rusfri to år etter rusbehandling. Jeg var ikke av de to. 

Det er virkelig ikke lett. Hjernen vil ha rusen. Mer enn noe annet i perioder. 

Da får vi håpe at du etterhvert blir en av de to. Jeg har troa på deg, men ting tar tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Da får vi håpe at du etterhvert blir en av de to. Jeg har troa på deg, men ting tar tid. 

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Takk. :)

Er det ikke bare å slutte å drikke hvis man vil? NOK?

Anonymkode: 134c6...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke bare å slutte å drikke hvis man vil? NOK?

Anonymkode: 134c6...3ee

Det er "lett" å slutte. Å ikke begynne igjen i et svakt øyeblikk er ikke like lett. 

Hvis det bare var å ville det nok så hadde ikke mange måttet dra i rusbehandling flere ganger eller dødd av overdoser. Eller ødelagt livet sitt med kriminalitet fordi de trenger penger til rusen. 

Rusavhengighet er en psykisk lidelse og den tar over livet til personen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Det er "lett" å slutte. Å ikke begynne igjen i et svakt øyeblikk er ikke like lett. 

Hvis det bare var å ville det nok så hadde ikke mange måttet dra i rusbehandling flere ganger eller dødd av overdoser. Eller ødelagt livet sitt med kriminalitet fordi de trenger penger til rusen. 

Rusavhengighet er en psykisk lidelse og den tar over livet til personen. 

Hvorforrrrr skal det være såååå komplisert å bare slutte. Jeg kjenner en som drikker for mye og det irrriterer meg sånn at hen ikke bare kan slutte. Drikke vann i stedet. 

Anonymkode: 134c6...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorforrrrr skal det være såååå komplisert å bare slutte. Jeg kjenner en som drikker for mye og det irrriterer meg sånn at hen ikke bare kan slutte. Drikke vann i stedet. 

Anonymkode: 134c6...3ee

Du kan jo lese litt om avhengighet på Google. Er man blitt avhengig så vil man måtte kjempe imot resten av livet sitt. 

Det er utrolig slitsomt å kjempe den kampen hver dag. Og kommer det en dag en er ekstra sliten, eller det skjer noe vondt, så vender hjernen seg mot det gamle og kjente. Inn i den smertefrie og bekymringsløse (lettere. En kan kjenne smerte og bekymringer også i rus) verden som rusen er. Tiden går og en føler seg fri. 

Så avruser en seg og må kjenne på smerten i virkeligheten. Virkeligheten blir grå, vond, kjedelig og ensom. Så skal en være i det dag etter dag. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Du kan jo lese litt om avhengighet på Google. Er man blitt avhengig så vil man måtte kjempe imot resten av livet sitt. 

Det er utrolig slitsomt å kjempe den kampen hver dag. Og kommer det en dag en er ekstra sliten, eller det skjer noe vondt, så vender hjernen seg mot det gamle og kjente. Inn i den smertefrie og bekymringsløse (lettere. En kan kjenne smerte og bekymringer også i rus) verden som rusen er. Tiden går og en føler seg fri. 

Det er bare det at alle kan bli avhengig hvis man vil det. Men det finnes ikke lykke med det. Dumt problem å ha. Duste rus. 

Anonymkode: 134c6...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen rusmisbrukere som får Subutex eller assistert heroin på resept? Det kan i hvert fall dempe avhengigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...