Gå til innhold

The silent treatment som straff


Everybody

Anbefalte innlegg

Hvis folk noen gang straffer deg med å ignorere deg totalt i flere dager eller måneder for så og komme tilbake som om ingenting skjedde så er dette ingen må finne seg i. Sånn barnslig og respektløs oppførsel fortjener ingen å bli utsatt for, du er mer verdt enn det. Jeg har blitt utsatt for dette gjentatte ganger og skulle ikke funnet meg i det, det er trekk av narsissisme og psykopati. Hvis du blir utsatt for dette, ikke la personen komme tilbake til deg som om ingenting skjedde, konfronter personen med oppførselen. Hvis det skjer mer enn èn gang, forlat personen for alltid, det er ikke verdt det, tro meg.

Har du blitt utsatt for "the silent treatment" som straff av en psykopat eller en narsissist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (18 timer siden):

Hvis folk noen gang straffer deg med å ignorere deg totalt i flere dager eller måneder for så og komme tilbake som om ingenting skjedde så er dette ingen må finne seg i. Sånn barnslig og respektløs oppførsel fortjener ingen å bli utsatt for, du er mer verdt enn det. Jeg har blitt utsatt for dette gjentatte ganger og skulle ikke funnet meg i det, det er trekk av narsissisme og psykopati. Hvis du blir utsatt for dette, ikke la personen komme tilbake til deg som om ingenting skjedde, konfronter personen med oppførselen. Hvis det skjer mer enn èn gang, forlat personen for alltid, det er ikke verdt det, tro meg.

Har du blitt utsatt for "the silent treatment" som straff av en psykopat eller en narsissist?

Jeg gjør det selv, og er ikke en narssisist.. gjør det med venninner mi for jeg vil at hun skal lære å sette pris på meg og behandler hun meg dårlig og ikke setter pris på meg slutter jeg kontakt igjen ikke svarer fir så å komme tilbake. 

Anonymkode: 5d278...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør det selv, og er ikke en narssisist.. gjør det med venninner mi for jeg vil at hun skal lære å sette pris på meg og behandler hun meg dårlig og ikke setter pris på meg slutter jeg kontakt igjen ikke svarer fir så å komme tilbake. 

Anonymkode: 5d278...874

Det betyr ikke at man er en narsissist om man gjør det, men det er i hvert fall trekk av det å oppføre seg på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir utsatt for dette av en "venn", når han eller hun kommer tilbake som om ingenting skjedde, prøv å svar "har du tilgitt meg nå?" 😂🤣😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (8 minutter siden):

Hvis du blir utsatt for dette av en "venn", når han eller hun kommer tilbake som om ingenting skjedde, prøv å svar "har du tilgitt meg nå?" 😂🤣😂

Jeg vil at hun skal lære.

Anonymkode: 5d278...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil at hun skal lære.

Anonymkode: 5d278...874

Du høres ikke akkurat ut som en venn som er verdt å ha. Jeg ville ha forlatt deg umiddelbart. Det er ikke slik et vennskap fungerer, i et vennskap snakker man om problemer, man er ikke taus. Det er en veldig respektløs og barnslig oppførsel. Folk som oppfører seg slik er veldig selvsentrerte og tenker bare på seg og sine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Du høres ikke akkurat ut som en venn som er verdt å ha. Jeg ville ha forlatt deg umiddelbart. Det er ikke slik et vennskap fungerer, i et vennskap snakker man om problemer, man er ikke taus. Det er en veldig respektløs og barnslig oppførsel. Folk som oppfører seg slik er veldig selvsentrerte og tenker bare på seg og sine behov.

Det er bare fjortisen vår igjen, ikke bry deg om henne, det er bare trolling og vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (16 minutter siden):

Du høres ikke akkurat ut som en venn som er verdt å ha. Jeg ville ha forlatt deg umiddelbart. Det er ikke slik et vennskap fungerer, i et vennskap snakker man om problemer, man er ikke taus. Det er en veldig respektløs og barnslig oppførsel. Folk som oppfører seg slik er veldig selvsentrerte og tenker bare på seg og sine behov.

Men hun er selvsentrert igjen tenker bare på sine egne behov. Jeg er grei jeg, som holder ut med henne, vil hun sjal lære og bli bedre.

Anonymkode: 5d278...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Det er bare fjortisen vår igjen, ikke bry deg om henne, det er bare trolling og vås.

Nei, jeg er ikke 14, men 32. 

Anonymkode: 5d278...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg er ikke 14, men 32. 

Anonymkode: 5d278...874

Du har i hvert fall tankesettet til en 14 åring når du oppfører deg på den måten. Veldig umoden for alderen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig stygg måte å være på, for det blir å usynligjøre den andre, ergo "din eksistens er ikke verdt å notere seg". En veldig stygg hersketeknikk.

Når det er sagt så betyr det ikke alltid at den som ghoster ER stygg eller gjør det for å straffe. Det kan være på grunn av at vedkommende er såret og ydmyket og derfor trekker seg inn i seg selv fordi vedkommende er konfliktsky og må bruke tid på å bearbeide.

Uansett er det ingen akseptabel måte å behandle andre på da, langt ifra også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 minutter siden):

Det er en veldig stygg måte å være på, for det blir å usynligjøre den andre, ergo "din eksistens er ikke verdt å notere seg". En veldig stygg hersketeknikk.

Når det er sagt så betyr det ikke alltid at den som ghoster ER stygg eller gjør det for å straffe. Det kan være på grunn av at vedkommende er såret og ydmyket og derfor trekker seg inn i seg selv fordi vedkommende er konfliktsky og må bruke tid på å bearbeide.

Uansett er det ingen akseptabel måte å behandle andre på da, langt ifra også. 

Ja, det å ta seg tid for seg selv etter en krangel kan være sunt fordi man roer ned, men da snakker man om det i ettertid, kanskje etter noen timer. Men det å ignorere noen totalt i dager og måneder er manipulering og veldig dårlig gjort. Det gjør at den personen som mottar denne behandlingen går rundt i angst og fortvilelse fordi man ikke vet om "vennskapet" er over eller ikke. Så kommer narsissisten tilbake som om ingenting skjedde og forventer at vennskapet skal være akkurat som før, helt til akkurat det samme skjer igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en form for psykisk vold, eller en del av ofte brukt psykisk vold å bruke taushet som straff og maktmiddel. Og det utviser null respekt for den andre samt at en egentlig ikke bryr seg om den andre sine følelser. Da er det mer "hva kan du gjøre for MEG", så når den andre kanskje har reagert på en oppførsel og konfrontert med det så reagerer utøveren med taushet for å presse den andre til å legge vekk det som var problemet og inn i en tiggende oppførsel. "Vær så snill og kom tilbake, jeg driter i det jeg prøvde å ta opp om at du tråkker over grensene mine". Så når en kommer tilbake og bryter tausheten så nevnes det ikke noe mer om den saken og utøveren sitter med en følelse av å ha vunnet. 

Taushet kan virkelig gjøre folk gale. Sånn virkelig. Og det kan få en til å flytte sine egne grenser for hva som er akseptabelt mer og mer. Ikke minst forsøke å unngå at det skjer på nytt. Så hvis det som utløste det var at en tok opp er problem, så vil en kanskje inne gjøre det neste gang. Jeg sluttet aldri å ta opp ting hvis det var noe da, og det resulterte i alt fra roping og stygge ord til taushet og avvisning. 

Man tenker gjerne på psykisk vold som å bedrive kontroll, si nedsettende og stygge ting, kjeft, komme med trusler med hensikt å oppnå sex (alt selvopplevd) osv. Men taushet i en slik situasjon er vel så effektivt. Når utøveren kommer tilbake så er en så utsultet på respons at selv om en føler det er gjort noe ugreit så tar en heller imot det at utøveren kom tilbake. 

Jeg har blitt utsatt for dette i ett forhold og i et annet et grov sadistisk vold med forfølgelse osv. Selv om jeg fikk traumer av den fysiske volden og dødsfrykten jeg hadde i øyeblikket så er det ikke tvil om hva som har ødelagt meg mest. Det var de ni årene fra jeg var 16 med psykisk vold, trusler og tvang til sex. Så dersom folk som driver med slik taushet som virkemiddel har en grad av empati og medfølelse for folkene i livet sitt så bør de kutte ut med den type adferd. 

Selv om den personen som svarte i denne tråden sikkert troller så er det jo faktisk de som tenker nøyaktig sånn. Og det er definitivt et narssisistisk trekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når narsissisten endelig kommer tilbake så forventer han eller hun at offeret skal være glad for at tausheten endelig blir brutt. Gi narsissisten en lærepenge, gi dem akkurat samme behandling tilbake, taushet. De vil få seg en overraskelse, de tror de er så fantastiske at man vil gjøre alt for å ha kontakt med dem. Mitt tips: Gi dem silent treatment for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...