Gå til innhold

Jeg kan ikke fatte og begripe at så mange mennesker gir faen i all forurensingen og flyr hit og dit til stadighet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke fatte og begripe at så mange mennesker gir faen i all forurensingen og flyr hit og dit til stadighet! Alle disse flyreisene er med på å ødelegge kloden! 

Å holde på med dette og attpåtil skryte av det er jo helt bak mål. Trodde virkelig vi hadde kommet lenger i dag, og at folk prøvde i det minste å ikke forsøple planeten vår med så mye ekstra forurensning.

Anonymkode: 70716...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Er fly virkelig det eneste du kom på? Hva med shopping? Bilkjøring. Kjøp av nye elektroniske ting. 
Jeg kan med det samme si at jeg er fra helvete. For det eneste miljøbelastende jeg elsker er å fly. Men nå er det mye annet jeg lar være fordi jeg vil fly. Gørr kjedelig å bare måtte være i Norge. 
Meeeen, man kan kanskje i det minste holde seg lettest mulig. Akkurat det har jeg vært flink på. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (7 minutter siden):

Er fly virkelig det eneste du kom på? Hva med shopping? Bilkjøring. Kjøp av nye elektroniske ting. 
Jeg kan med det samme si at jeg er fra helvete. For det eneste miljøbelastende jeg elsker er å fly. Men nå er det mye annet jeg lar være fordi jeg vil fly. Gørr kjedelig å bare måtte være i Norge. 
Meeeen, man kan kanskje i det minste holde seg lettest mulig. Akkurat det har jeg vært flink på. 

Kan være enig med deg i dette. Jeg flyr en sjelden gang, men jeg kjøper minimalt med klær og bruker det til det er utslitt.  Kunne sikkert komme på andre ting som jeg sparer miljøet med og ikke kjøpe/bruke.

Vi skal skamme oss for både ditt og datt. Er så lei alt vi må skamme oss for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (11 minutter siden):

Er fly virkelig det eneste du kom på? Hva med shopping? Bilkjøring. Kjøp av nye elektroniske ting. 
Jeg kan med det samme si at jeg er fra helvete. For det eneste miljøbelastende jeg elsker er å fly. Men nå er det mye annet jeg lar være fordi jeg vil fly. Gørr kjedelig å bare måtte være i Norge. 
Meeeen, man kan kanskje i det minste holde seg lettest mulig. Akkurat det har jeg vært flink på. 

Fly er den mest miljøskadelige transportformen som fins. Det er den rikeste ene prosenten som reiser verden rundt og står for 50 prosent av det totale CO₂-utslippene fra luftfart.

Anonymkode: 70716...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Kan være enig med deg i dette. Jeg flyr en sjelden gang, men jeg kjøper minimalt med klær og bruker det til det er utslitt.  Kunne sikkert komme på andre ting som jeg sparer miljøet med og ikke kjøpe/bruke.

Vi skal skamme oss for både ditt og datt. Er så lei alt vi må skamme oss for.

Den er grei. Men ikke lat som du er så opptatt av forurensing og co2 utslipp og klimaendringer.

Anonymkode: 70716...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fly er den mest miljøskadelige transportformen som fins. Det er den rikeste ene prosenten som reiser verden rundt og står for 50 prosent av det totale CO₂-utslippene fra luftfart.

Anonymkode: 70716...de9

Mener du de med privatfly? Altså, jeg synes det er tull å fly verden rundt for å holde noen foredrag man kunne holdt over nett og på samme tid skryte av at man kjemper for miljøet. 
 

Men til det med at fly er det mest skadelige; det er derfor jeg er fra helvete. Jeg sparer miljøet for så mye. Jeg shopper ikke, kjører ikke bil og tar ikke med takeaway. Men så liker jeg såklart verstingen. Ellers er det vel typisk at det er det jeg liker som blir det verste.

 

Jeg er sikker på at disse 50% kunne blitt kuttet ved at mange fler valgte kollektivtrafikk foran egen bil. Mindre rushtrafikk hadde det blitt og. Men det negative med dette er jo at da hadde jeg måttet stå som sild i tønne hver dag til og fra jobb..og så treigt som folk går ville det tatt en evighet å komme seg ut fra t-banestasjonen og inn på neste transportmiddel.

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Den er grei. Men ikke lat som du er så opptatt av forurensing og co2 utslipp og klimaendringer.

Anonymkode: 70716...de9

Ikke lat som?! Hva mente du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 22.35):

Jeg kan ikke fatte og begripe at så mange mennesker gir faen i all forurensingen og flyr hit og dit til stadighet! Alle disse flyreisene er med på å ødelegge kloden! 

Å holde på med dette og attpåtil skryte av det er jo helt bak mål. Trodde virkelig vi hadde kommet lenger i dag, og at folk prøvde i det minste å ikke forsøple planeten vår med så mye ekstra forurensning.

Anonymkode: 70716...de9

Alt som skal lages krever enormt med energi som igjen blir til Co2, i tillegg kommer transport osv. Å være miljøvennlig er å klare seg med minst mulig ting. Å kutte ut en matsort kan være skummelt.  En småbarnsmor som ikke har råd til å kjøpe kjøtt til barna sine, og som samtidig har det travelt og lite greie på hvordan hun skal erstatte proteiner som er i kjøtt i annen mat, risikerer at altså barna får underernæring. Det er skummelt når maten blir så dyr at man ikke får i seg det en trenger. I stede for å gjøre maten svindyr, eller liten tilgang til mat vi trenger, bør man heller kutte ut mye tull som ikke er viktig.  

Anonymkode: 51f64...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Fly står for 2,5% av CO2-utslippet i verden. https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-aviation Lasteskip står f.eks. for mer utslipp enn fly. 

Det er riktig at du lett øker ditt personlige CO2-avtrykk betydelig ved å fly, men samtidig tar det voldsomme fokuset på luftfart fokuset vekk fra andre problemer, først og fremst overforbruk og for mange fødsler. Det er mye mer skadelig for miljøet å få barn enn å fly. 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (23 minutter siden):

Fly står for 2,5% av CO2-utslippet i verden. https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-aviation Lasteskip står f.eks. for mer utslipp enn fly. 

Det er riktig at du lett øker ditt personlige CO2-avtrykk betydelig ved å fly, men samtidig tar det voldsomme fokuset på luftfart fokuset vekk fra andre problemer, først og fremst overforbruk og for mange fødsler. Det er mye mer skadelig for miljøet å få barn enn å fly. 

Det ene utelukker ikke det andre, men folk klarer seg nok ikke uten en årlig flytur (kanskje til og med to) til varmere strøk, og et par storbyferier i tillegg. Såpass mener de at de fortjener. Og det må de gjerne gjøre. Men vennligst stopp hyklingen om at man er stå opptatt av miljøet. BULLSHIT.

Anonymkode: 70716...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det ene utelukker ikke det andre, men folk klarer seg nok ikke uten en årlig flytur (kanskje til og med to) til varmere strøk, og et par storbyferier i tillegg. Såpass mener de at de fortjener. Og det må de gjerne gjøre. Men vennligst stopp hyklingen om at man er stå opptatt av miljøet. BULLSHIT.

Anonymkode: 70716...de9

Noe sier meg at det kanskje ligger litt misunnelse her :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det ene utelukker ikke det andre, men folk klarer seg nok ikke uten en årlig flytur (kanskje til og med to) til varmere strøk, og et par storbyferier i tillegg. Såpass mener de at de fortjener. Og det må de gjerne gjøre. Men vennligst stopp hyklingen om at man er stå opptatt av miljøet. BULLSHIT.

Anonymkode: 70716...de9

Men hva skal vi gjøre da? Jeg ble deprimert av å leve som 100% miljøvennelig. Under covid var jo perfekt timing. Dusjet sjelden, bare kroppen av og til. Skulle jo ikke møte folk uansett. Sjeldnere skift på senga. Ingen nye klær. Lite kleesvask. Ingen kjøring hot og dit. Ingen reising i det hele tatt. Bare å gå tur var eneste aktivitet utenom hjemmet. 
Hvis verden har blitt så i krise at vi skal måtte leve sånn pga overbefolkning er det nesten bedre at alt bare går under. Heller et liv enn et liv i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Du kan i det minste glede deg over at forretningsreiser har blitt mindre etter covid. Da jeg jobba som konsulent kunne jeg ta et fly fra Trondheim på morgenen og ha ett timeslangt møte i Oslo før så å ta et fly opp igjen samme ettermiddag. Den slags galskap har det stort sett blitt slutt på etter at man har blitt flinkere til å ha digitale møter. Mange arbeidsplasser har også innført retningslinjer for å redusere unødvendig reising av miljøhensyn.

Men hovedpoenget mitt er at man kunne forby alle former for flyreiser uten at det ville redusert utslippene med mer enn 2,5%. Hvis man virkelig hevder å være opptatt av miljøet bør fokuset derfor være mye større enn på flyreiser. Selv om jeg reiser en del med fly så eier jeg CO2-avtrykket mitt, men det betyr ikke at det automatisk er større en gjennomsnittet. Da må man se på helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstra skrev (11 minutter siden):

Noe sier meg at det kanskje ligger litt misunnelse her :P 

Noe sier meg at du tar veldig feil.

Anonymkode: 70716...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2023 den 22.35):

Jeg kan ikke fatte og begripe at så mange mennesker gir faen i all forurensingen og flyr hit og dit til stadighet! Alle disse flyreisene er med på å ødelegge kloden! 

Å holde på med dette og attpåtil skryte av det er jo helt bak mål. Trodde virkelig vi hadde kommet lenger i dag, og at folk prøvde i det minste å ikke forsøple planeten vår med så mye ekstra forurensning.

Anonymkode: 70716...de9

Hva mener du at de på Grønland, Island og Færøyene skal gjøre?  Slutte å fly og seile på vikingskip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (3 timer siden):

Det er mye mer skadelig for miljøet å få barn enn å fly. 

Hvordan i alle dager greier du å komme frem til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (9 minutter siden):

Hva mener du at de på Grønland, Island og Færøyene skal gjøre?  Slutte å fly og seile på vikingskip?

Hvis de absolutt må utenlands kan de nok fly av og til.

Anonymkode: 70716...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis de absolutt må utenlands kan de nok fly av og til.

Anonymkode: 70716...de9

Det er vanskelig i moderne samfunn å la være og fly.  Har du tenkt på hva vil skje med økonomien hvis turismen stopper brått? Tror du ikke at de nevnte landene har noen business partnere også som må fly dit og vice versa?  Hva med Norge?  Skal alle padle hit eller til Sverige og så sykle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...