Gå til innhold

Kupton og andre. Langvarig depresjon

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 5.59):

eg trenger klare sove mer. Nå sover jeg maks 1-4t natten. Aldri mer enn 1times tid sammenhengende. Tar imovane og minipress. De tok vekk seroquel pga rastløse bein men den hjalp ikke på søvnen uansett. Truxal og remeron er uten virkning. Eneste som hjelper at å sove mens andre passer på i samme rom. Da trenger jeg ingen medisiner. 

Men jeg bor alene. Og kan jo ikke være innlagt ofte. Og ikke kan de/vil de gi det heller. 

Har noen noen tanker eller forslag? Spesielt med tanke på søvn og depresjon. Sykepleiere på døgn sa jeg er som et nytt menneske når jeg har sovet og de passet på. Men virkningen er dessverre ikke så lang. Kanskje ikke så rart når søvnen er så minimal utenom. Denne natten er feks kun 1 1/2t søvn😔

For en kort oppsummering la jeg ved dette. 

Jeg har nå i et par uker vært lite i sengen på dagtid i forhold til før. Jeg har vært/bodd med familie så maks 1 t på rommet. Har gjerne ikke lagt meg før kl 23. 

Jeg fikk zonat av legen som jeg skulle bytte ut med imovane Ig prøvd det. Det var SÅ godt å sovne innen rimelig tid og faktisk sovne igjen når jeg våknet. Men gleden ble kortvarig. Hjalp bare første natten. 
De neste dagene følges det som drops😔 

Nå er det snart ny morgen og jeg har sovet maks 1 1/2t i natt. Stort sett blir det 1-3timer totalt sett, om det er med zonat eller imovane. Har derfor muntlig kjøreforbud da de sier jeg ser sliten ut. 😔

@kupton og @ISW og evnt andre: 

Beklager mas men noen flere forslag/råd? Nå har jeg vært veldig lite i sengen utenom nettene i nesten to uker uten effekt på søvn😔 

Hva med apodorm? Vet det er en sterk medisin, men dette går jo ikke så bra😔 Uten lov å kjøre kommer jeg meg ingen steder. Heller ikke behandler, så blir over tlf😔 Klarer ikke ta taxi pga ptsd. Ikke kommer jeg meg på butikken og apoteket. Er for skamfull til å si til familie at jeg ikke får kjøre. Og vil ikke de skal få vondt pga meg. Psykiatritjenesten kan av og til kjøre men det stresser meg sånn. 

Kan man ta apodorm og vival og få kjøre? 

Anonymkode: b2d79...2ce

AnonymBruker skrev (På 17.4.2023 den 5.59):

Har noen noen tanker eller forslag? Spesielt med tanke på søvn og depresjon. Sykepleiere på døgn sa jeg er som et nytt menneske når jeg har sovet og de passet på. Men virkningen er dessverre ikke så lang. Kanskje ikke så rart når søvnen er så minimal utenom. Denne natten er feks kun 1 1/2t søvn😔

Anonymkode: b2d79...2ce

Søvn er utrolig viktig. Med dårlig søvn, kun over et par netter og en har en krevende dag etterpå, kan sette hvem som helst på prøve både mentalt og fysisk.

Du er frustrert over at medisiner ikke kan være til hjelp for deg. Det var jeg også i sin tid, som har samme problematikk som deg, men jeg har valgt å snu det til det positive: Det at medisiner ikke kan gjøre noe, vil si at situasjonen/tilstanden ikke skyldes vedvarende sykdom i hjernen. Det er en påført skade som det er mulig å jobbe seg ut av. Det at du har en dyktig traumeterapeut, er ditt beste utgangspunkt. Jeg håper at dere fokuserer på hvordan du kan håndtere hverdagen din i dag med ditt symptomtrykk - og ev. få verktøy som kan hjelpe deg med en hverdag preget av PTSD og dissosiative symptomer.

Ett av de er jo nettopp det å få nok søvn. Vær nysgjerrig og utforskende på deg selv. Om du legger deg kl. 23.00 og sover i 1-2 timer. Hva gjør du resten av timene? Hva fyller du tiden med rent praktisk?

Hvordan kan du trygge deg selv - for slik jeg leser innleggene dine, er det utrygghet rundt sovesituasjon som gjør at du sover mindre. Min erfaring da, er at Apodorm eller Stesolid (samme som Vival), har i mange tilfeller liten effekt. Ikke fordi medisinen ikke virker, men når jeg er indre eller ytre aktivert og urolig, klarer jeg ikke slappe nok av til å kunne sovne. Forutsetningen er å lage det trygt for seg selv.

Om vi ligger og vokter oss for en bjørn på Hardangervidda og frykter et angrep, er det nokså logisk at vi ikke får sove. Om en strever med traumer, ligger en på samme viset og våkter hva som ev. kan komme til å skje i omgivelsene - for det som tidligere skjedde. Det er et overlevelsesinstinkt, men som i fredstid blir til hinder for oss. Helt konkret ser en det i økt skvettenhet ved uventede lyder.

Selv kan jeg bare gi noen få råd, og nå har jeg ikke tid til å skrive så mye... Men det å gjøre det trygt før og når du skal sove, tror jeg er like viktig som medisiner. Selv har jeg funnet ut at det å ha på en bordvifte som lager ca. 35 DB jevn suselyd, har hjulpet meg til å kunne slappe bedre av. Andre foretrekker hvit lyd, lyd av bølger, fuglekvitter, regndråper etc. - da hører jeg mindre lyder fra naboer, utendørs etc.

Noen foretrekker å ha det helt mørkt. Jeg har lest i bøker som handler om å trygge egen sovesituasjon med PTSD og dissosiasjon, at noen kan like å ha på et diskret lys. Noen liker best å sove i et svakt opplyst rom. Det handler da om å føle seg trygg mer enn hva som er best mtp. søvnhygienen for folk flest.

Og, selvsagt, det rådet om å ev. ha noe rolig musikk på, eller en lydbok e.l. med lavt volum. Poenget er å bryte stillheten - og kanskje tankerekkene. Men det bør ikke være for interessant innhold. Da kan en bli våken av andre årsaker igjen...

Og om du våkner av mareritt, forvirring etc., finnes det flere råd for å lettere klare å orientere seg tilbake til her og nå.

Men nå har jeg ikke tid til å skrive mer i denne omgang... Men si ifra om noe hørtes mer interessant ut enn annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...