Gå til innhold

Hvis du bodde trangt og hadde 8000 kr tilgode hver mnd pga det..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg ville opplagt hatt de pengene til overs, men nå leier jeg selv og er av dem som syns det er best på alle måter. Det er lurt å ha en buffer uansett, om ikke si nødvendig. Jeg har også liten leilighet, men jeg elsker alt ved den da den har en spesiell utforming også. 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jeg ville opplagt hatt de pengene til overs, men nå leier jeg selv og er av dem som syns det er best på alle måter. Det er lurt å ha en buffer uansett, om ikke si nødvendig. Jeg har også liten leilighet, men jeg elsker alt ved den da den har en spesiell utforming også. 

Jeg ville også hatt de pengene til overs og som deg så leier jeg. Hadde jeg vært yngre så hadde jeg nok kanskje prøvd å fått kjøpt meg noe, men er som deg fornøyd med å leie. Iallefall så lenge jeg får bo her jeg nå bor. Kjekt å bare kunne låse og gå...  Har tydeligvis litt større leilighet enn deg, men den er allikevel ikke stor. Den er akkurat passe. En buffer er uansett aldri dumt, faktisk ganske smart å ha.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ville du prioritert større og bedre bolig, eller bedre levestandard (mere å leve for)?

Anonymkode: e36a6...0cb

Jeg hadde prioritert å kjøpe en bolig fordi jeg ikke kunne levd særlig lenge med den utryggheten det er å leie, spesielt om du leier av en privatperson som på kort varsel kan si deg opp. Om man leier av et selskap er man hakket tryggere, men det er jo penger ut av vinduet hver eneste måned etter min oppfatning.

Vi leier pga helsemessige årsaker og alder. Om vi kjøper noe nå må vi betale på lån kanskje resten av livet. Og her vi bor er det faktisk billigere å leie enn eie. Om vi feks kjøper en borettslagsbolig til 2 mill og får en husleie på 10000 kr mnd kommer vi kanskje opp i 25000 i mnd i bolig. Så jeg vet ikke. Er så rådvill.  
Derfor er spørsmålet hva som er klokest av oss: bo trangt og «leve livet», eller bo godt med innskrenket livskvalitet fordi vi velger å bo bedre og romsligere. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi leier pga helsemessige årsaker og alder. Om vi kjøper noe nå må vi betale på lån kanskje resten av livet. Og her vi bor er det faktisk billigere å leie enn eie. Om vi feks kjøper en borettslagsbolig til 2 mill og får en husleie på 10000 kr mnd kommer vi kanskje opp i 25000 i mnd i bolig. Så jeg vet ikke. Er så rådvill.  
Derfor er spørsmålet hva som er klokest av oss: bo trangt og «leve livet», eller bo godt med innskrenket livskvalitet fordi vi velger å bo bedre og romsligere. 

Det sier seg vel selv at livskvalitet er det viktigste. 

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Det sier seg vel selv at livskvalitet er det viktigste. 

Livskvaliteten blir jo bedre om vi får større bolig også 😆 sånn som det er nå vil ikke de voksne barna våre komme, og vi får heller ikke besøk fordi det er så trangt.. vi føler vi vil kveles, og han som går hjemme hele dagen er i ferd med å fly på veggen.. men kanskje vi heller skal unne oss mer, ut å spise, reise, unne oss dyrere mat osv, kort sagt komme oss mer ut osv og ha det bedre sånn sett. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Livskvaliteten blir jo bedre om vi får større bolig også 😆 sånn som det er nå vil ikke de voksne barna våre komme, og vi får heller ikke besøk fordi det er så trangt.. vi føler vi vil kveles, og han som går hjemme hele dagen er i ferd med å fly på veggen.. men kanskje vi heller skal unne oss mer, ut å spise, reise, unne oss dyrere mat osv, kort sagt komme oss mer ut osv og ha det bedre sånn sett. 

Syns det er litt rart at barna ikke vil komme fordi det er liten plass. Jeg mener, folk har hytter på 50 kvm hvor hele familien syns det er såå koselig å være sammen i ferier 🙂 men noen liker det ene mens andre liker noe annet. Ikke godt å si hva dere bør gjøre, men sett opp punkter på positive og negative ting og det som får flest punkter må jo veie mest? 

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Syns det er litt rart at barna ikke vil komme fordi det er liten plass. Jeg mener, folk har hytter på 50 kvm hvor hele familien syns det er såå koselig å være sammen i ferier 🙂 men noen liker det ene mens andre liker noe annet. Ikke godt å si hva dere bør gjøre, men sett opp punkter på positive og negative ting og det som får flest punkter må jo veie mest? 

Det er ikke plass til å sitte ordentllg, eller spise ordentlig.. vi må dele oss og sitte ved kjøkkenbordet (som står på stua) og veksle mellom å sitte på kjøkkenstol og sofa.. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er ikke plass til å sitte ordentllg, eller spise ordentlig.. vi må dele oss og sitte ved kjøkkenbordet (som står på stua) og veksle mellom å sitte på kjøkkenstol og sofa.. 

Da skjønner jeg 🙂

Jeg bodde trangt og mislikte det. Jeg har alltid likt å ha besøk, men det var ikke plass til å invitere inn. Så jeg siste alt jeg hadde til overs og kjøpte meg mitt eget som var større. Angrer ikke selv om det betyr at økonomien er endel trangere. Nå trives jeg så mye bedre i min egen bolig at behovet for å gå ut er blitt mindre.

For min del bor jeg trangt, og eier to leiligheter.  Om to år blir jeg pensjonist og da selger jeg den leiligheten jeg bor i nå og flytter inn i den andre igjen.  Jeg har ingen problemer med dette, og har valgt det selv av praktiske og økonomiske årsaker.  Så lenge jeg har god seng, god stol, tv, pc og bord er jeg fornøyd.

Barn og barnebarn bor langt unna, og jeg reiser mest til dem.  De få gangene de har vært her (det har bl.a. vært covid) har vi ordnet oss bra, men de kan ikke være her lenge (noe som ikke er aktuelt uansett).  Jeg har ikke behov for å invitere noen hjem og går heller ut og møter noen på restauranter.  

Da jeg så at jeg ville bli her noen år valgte jeg å kjøpe fremfor å leie (som jeg gjorde i begynnelsen).  Det var ikke minst pga at jeg ville ha mine egne ting og bl.a henge opp bilder osv.  Jeg ville ha et eierforhold til det som er rundt meg.  Jeg kunne godt ha leid videre, dvs. jeg hadde valg.  Jeg er ikke i noen tvil om at jeg vil heller bo trangt og ha romsligere økonomi enn bruke mye penger på å bo.

Fru2020 skrev (8 timer siden):

Jeg bodde trangt og mislikte det. Jeg har alltid likt å ha besøk, men det var ikke plass til å invitere inn. Så jeg siste alt jeg hadde til overs og kjøpte meg mitt eget som var større. Angrer ikke selv om det betyr at økonomien er endel trangere. Nå trives jeg så mye bedre i min egen bolig at behovet for å gå ut er blitt mindre.

Det er nettopp sånn jeg også tenker og tror det ville vært for oss. Jeg trenger feks ikke dra på ferie i sommer om jeg trives hjemme, da kan jeg like gjerne sitte ute på min egen veranda og nyte ferien der og heller spare pengene. 

Jeg antar dere er ganske godt voksne, siden dere har voksne barn og du skriver at dere eventuelt vil ha boliggjeld "resten av livet". 

Jeg hadde ikke likt å gå pensjonisttilværelsen i møte i leiebolig pga. usikkerheten, men jeg bor i Oslo. Det kan være mye tryggere forhold utenfor de største byene, slik at argumentet om at det er tryggere å eie, ikke er så viktig. 

Jeg tror lykken ved å kunne bruke mer penger på uteliv, dyrere mat osv., er nokså kortvarig. Ferie / reiser er litt annerledes, men de trenger ikke være lange og dyre for å være et avbrekk fra hverdagen.

Jeg tror jeg i deres situasjon enten ville leid noe større / mer praktisk (forutsatt at det var trygt mht. oppsigelse osv.) eller forsøkt å kjøpe. 

Uansett haster det vel ikke så veldig, hvis dette (med 8000 ekstra pr mnd) er noe som har inntruffet akkurat nå, f.eks. ved å bli kvitt gjeld. Spar mesteparten av pengene (det går an å sette av f.eks. 7000 i mnd og leve litt også) og se hvordan rentenivå og boligmarked utvikler seg framover. Og snakk med banken, det kan finnes muligheter vi ikke tenker på.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...