Gå til innhold

Medikamentfri behandling ved Vegsund DPS, Ålesund

Anbefalte innlegg

Regner med her ikke er så mange som har vert der, men prøver likevel.

Er det noen her som har erfaring med medikamentfri behandling ved Vegsund DPS, Ålesund? Hva var bra og hva var ikke bra? Hvordan var dagene lagt opp? Hvilke aktiviteter hadde dere? Var du fornøyd med samtaleterapien? 

Anonymkode: 1b502...f07

Fortsetter under...

Everybody skrev (12 timer siden):

Medikamentfri behandling.  Da regner jeg med at det gjelder for lettere psykiske lidelser?

Hvorfor er du så negativ til medikamentfri behandling? I mange tråder om emnet så påstår du at det kun gjelder lettere psykiske lidelser. Jeg synes du skal lese deg litt opp. Medikamentfri behandling tilbys for alle psykiske lidelser, også psykose. 

Anonymkode: d5018...ced

Jeg trodde på medisinfritt alternativ i mange år men har nå blitt sur og sint på opplegget. De tar ikke hensyn til at det er ulike pasientgrupper, bipolare og schizofrene mm kan ikke leve uten medisiner og kan de det har de etter min mening ikke disse diagnosene. Angst, lettere depresjon og andre problemer som kan helbredes med samtaleterapi kan selvsagt bedres ved å fjerne medikament. Men å oppmuntre et bipolart menneske til å leve medisinfritt er kunnskapsløst og farlig.

Anonymkode: 5ff6f...9c9

Jeg er også blitt sint nesten på medikamentfri behandling. De presset meg til å slutte på medisiner. Selv om jeg sa nei. De manipulerte meg også. "Hvis du vil vise at du tar behandlingen og deg selv på alvor så bør du tenke på å slutte". Helt ærlig tenker jeg det der burde meldes inn. Men det orker jeg ikke da. Men de sa jo rett og slett at jeg tar ikke behandlingen på alvor hvis jeg ikke følger deres "frivillige" tilbud om medikamentfri behandling. Og det gjorde de en uke etter jeg var skrevet ut etter å ha hatt en hypomani som grenset mot mani. 

Endret av Glitter

Annonse

kupton skrev (10 minutter siden):

Ja, det tilbys. Men er det bra?

Tror ikke svaret på det er enten eller. Jeg tror det er bra for noen og ikke bra for andre. Jeg har ikke nok kunnskap til å si bastant at det er bra eller ikke. Jeg tror at det kan fungere godt for de som er motivert for medisinfri behandling. Å få medisinfri behandling hvis du ikke har tro på det er nok ikke så nyttig i de fleste tilfeller. 

Det er viktig at alle har mulighet til å ta et informert valg om medisiner eller ikke - og det er viktig å vite at dette tilbys alle psykiske lidelser. 

Myndighetene har pålagt det offentlige helsevesen å kun tilby dokumentert behandling. Men tidligere helseminister var i lommen på enkelte pasientorganisasjoner og bestemte at det skulle være slike offentlige helsetilbud. Dette gjorde han til tross for at det var i strid med de pålegg myndighetene selv hadde vedtatt.

kupton skrev (52 minutter siden):

Myndighetene har pålagt det offentlige helsevesen å kun tilby dokumentert behandling. Men tidligere helseminister var i lommen på enkelte pasientorganisasjoner og bestemte at det skulle være slike offentlige helsetilbud. Dette gjorde han til tross for at det var i strid med de pålegg myndighetene selv hadde vedtatt.

Men har de lov til å presse pasienter til å slutte på medisiner? Det er ikke bare meg BET har gjort det med. Jeg vet om flere. 

Det bør jo være høyst frivillig. Noe de påstår at det er, men de presser hardt.

Endret av Glitter
Glitter skrev (33 minutter siden):

Men har de lov til å presse pasienter til å slutte på medisiner? Det er ikke bare meg BET har gjort det med. Jeg vet om flere. 

Men hvorfor søkte du deg til et behandlingsopplegg som oppfordrer til medisinfri behandling for best effekt når du ikke ønsker å slutte på medisiner? De presser vel bare hardt fordi de vet at de som slutter på medisiner er de som får best resultat? Hvis du ønsker behandling som fokuserer på diagnoser og medisinering så må du jo velge et annet alternativ. 
Derfor er det bra at det finnes alternativ for behandling både med og uten medisiner så alle kan velge det de selv ønsker. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor søkte du deg til et behandlingsopplegg som oppfordrer til medisinfri behandling for best effekt når du ikke ønsker å slutte på medisiner? De presser vel bare hardt fordi de vet at de som slutter på medisiner er de som får best resultat? Hvis du ønsker behandling som fokuserer på diagnoser og medisinering så må du jo velge et annet alternativ. 
Derfor er det bra at det finnes alternativ for behandling både med og uten medisiner så alle kan velge det de selv ønsker. 

De framstilte seg ikke slik til meg. De framstilte det som helt valgfritt.

Endret av Glitter
Glitter skrev (53 minutter siden):

De framstilte seg ikke slik til meg. De framstilte det som helt valgfritt.

Det er veldig dumt når det som blir fremstilt ikke stemmer overens med det du opplevde. Skjønner at det oppleves feil! 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er veldig dumt når det som blir fremstilt ikke stemmer overens med det du opplevde. Skjønner at det oppleves feil! 

Ja. Men det er sikkert mange som har et positivt opplevelse med BET også. Sånn er det vel med all behandling. 

Annonse

Everybody skrev (29 minutter siden):

Medisinfri behandling mot psykose 😂🤣 "Du må slutte å ha vrangforestillinger" "Du må ikke ha angst" "Du må ikke ha tankeforstyrrelser" Sånn, nå er jeg ferdig behandlet og frisk. 😂

Sånne kommentarer fordummer og umuliggjør hele diskusjonen her på dol. Synd du ikke kan delta i diskusjonen på en annen måte enn dette. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sånne kommentarer fordummer og umuliggjør hele diskusjonen her på dol. Synd du ikke kan delta i diskusjonen på en annen måte enn dette. 

Nja. Som @kupton skriver så var det vår tidligere helseminister som innførte medikamentfri behandling. Dette valget var basert på råd fra pasientorganisasjoner, og ikke på forskning. Her har altså en helseminister pålagt helsedirektoratet og innføre behandlingstilbud kun basert på råd fra lekfolk uten å forhøre seg med fagfolk og forskere. Å opprette egne behandlingstilbud som altså ikke skal gi pasientene behandling med klart dokumentert effekt virker nesten absurd. Helseministeren var også dårlig på å definere hva disse tilbudene skulle innebære og hvem de egentlig skulle rettes mot. Jeg kan garantere at hvis helseministeren hadde innført behandlinger som ikke var evidensbaserte innen kardiologi eller nevrologi kun basert på råd fra pasientorganisasjoner uten å ha forhørt seg med fagmiljøet, så ville folk reagert kraftig. Jeg synes det sier noe om hvor lite sidestilt psykiatri og somatikk faktisk er. 

Det eksisterer forskningsartikler osv. om medikamentfrie behandling, men en del av denne forskningen er faktisk norsk. Hvis man søker i faglitteratur på engelsk også, så kommer det opp en del artikler fra norske studier. Jeg har funnet bekymringsverdig lite faglitteratur om medikamentfri behandling datert til før 2015. Her har helseministeren trolig famlet i blinde. Forskning og studier blir også i stor grad påvirket av forskerne. Forskning er aldri fullstendig objektiv. Så det er viktig å ta i betraktning at bare fordi det er "forskning", så er det ikke objektive data som blir presentert. Hvis man utfører studier i håp om å få bekreftet eller avkreftet noe kan det by på ekstra utfordringer når det kommer til objektivitet, særlig hvis man studerer mennesker. I tillegg så trenger man lange oppfølgingsstudier hvis man faktisk skal kunne vurdere hvordan det går med mennesker som har fått medikamentfrie behandlinger. 

En liten gruppe klarer seg kanskje uten medisiner, og noen tolererer kanskje medisiner dårlig, men det finnes haugevis av studier og forskningsartikler som konkluderer med at behandlingsresultatet og prognosen er betydelig bedre for pasientene som tar medisiner. Medikamentfrie behandlinger er ikke i nærheten av å ha like mye forskning som støtter opp om effekten. Jeg synes @Everybody har et poeng i det han skriver her. Hvordan skal man egentlig behandle psykose uten antipsykotika? 

Glitter skrev (11 timer siden):

Det er mange som ønsker det frivillig, pga bivirkninger.  Bivirkningene av medisinene er ikke så greie egentlig. 

Everybody skrev (6 timer siden):

Medisinfri behandling mot psykose 😂🤣 "Du må slutte å ha vrangforestillinger" "Du må ikke ha angst" "Du må ikke ha tankeforstyrrelser" Sånn, nå er jeg ferdig behandlet og frisk. 😂

Det er visst endel mennesker med psykoselidelser som allerede er medisinfrie. En psykiater jeg leste om, sa at han ikke forsto helt myndighetene som ønsket medisinfrie behandlinger, fordi det allerede er mange mennesker med psykoselidelser som ikke bruker medisiner,  bl.a pga bivirkninger. 

landa skrev (2 minutter siden):

Det er visst endel mennesker med psykoselidelser som allerede er medisinfrie. En psykiater jeg leste om, sa at han ikke forsto helt myndighetene som ønsket medisinfrie behandlinger, fordi det allerede er mange mennesker med psykoselidelser som ikke bruker medisiner,  bl.a pga bivirkninger. 

Jeg hadde ikke klart det og vil ikke det heller. Jeg blir helt fucked up i hodet. Vil ikke bli som jeg var før medisineringen.

Everybody skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ikke klart det og vil ikke det heller. Jeg blir helt fucked up i hodet. Vil ikke bli som jeg var før medisineringen.

Nei, men man kan jo bestemme det selv da. Hvis du ikke ønsker det, så trenger du ikke å velge medisinfri behandling. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...