Gå til innhold

Gruppeterapi: Mentaliseringsbasert gruppe eller selvtillits gruppe - Hvilken burde jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker gjerne gruppeterapi da jeg tror det kunne vert bra for meg og hjulpet meg. Jeg sliter med blant annet depresjoner (har bipolar), dårlig kontakt med følelser, tomhetsfølelse, dårlig selvtillit, usikker på hvem jeg er, problemer med å opprettholde relasjoner da jeg er redd for å komme for nær osv. 

Jeg har sett på gruppetilbudene ved poliklinikken jeg hører til og slik jeg ser det er der to grupper som kunne ha passet meg, mentaliseringsbasert psykoterapigruppe og selvtillitsgruppe. Limer inn informasjon om gruppene under her. 

Det jeg er veldig usikker på er hvilken av gruppene som hadde passet meg best og hva jeg burde velge. Kunne jeg kanskje bedt om å få bli med i begge? 

Noen som har erfaring med de ulike typene gruppe? Eller som har noen tanker rundt hva som kunne ha passet meg best?

Mentaliseringsbasert psykoterapigruppe
Målgruppe: Personar med langvarige angst- og depressive lidingar der anna behandling ikkje har ført til godt nok resultat. Personar som har store problemer med sjølvkjensla og sjølvkjensleregulering, og i forholdet til andre mennesker («personlighetsforstyrrelse»)
Målsetting:  

• Redusere symptomer og plager
  • Auke generelt funksjonsnivå
  • Betre sjølvkjensle
  • Betre forholdet til andre mennesker
  • Betre kontroll og kontakt med kjensler
  • Betre sjølvinnsikt

Tilnærming og metode:  Mentaliseringsbasert gruppeterapi kombinert med individuelle samtaler.

Rammer:  Gruppene varer 1 ½ time og møtast ein fast dag i veka. Den er «slow open», dvs at ho er ikkje tidsavgrensa og tek inn nye medlemmar når nokon sluttar. Deltakarane får tilbod om å vere med i 18 månader, og kan etter ei samla vurdering utvidast med ytterligere 18 mnd. 
8 gruppedeltakarar

Sjølvtillitsgruppe
Målgruppe: Personar som er lite sjølvhevdande, sosialt usikre og utnyttbare.
Målsetting:

• Betre deltakarane si evne til å kommunisere eigne ønsker og behov utan å bli sinte eller hemma av skuldkjensle.
  • Lære å uttrykke eigne meiningar og ta eigne val.

Tilnærming og metode: Hovudsakleg kognitiv og mestringsorientert tilnærming
Tema: Reaksjonsmåtar, kroppsspråk, dine rettar som menneske, korleis be om det du har behov for, korleis bygge sjølvrespekt, gi og ta imot kritikk, ulike forventningar til menn og kvinner, vegen vidare.

Rammer: Gruppene varer 2 timer og møtast ein fast dag i veka i 10 veker.
8-10 gruppedeltakarar

Det vert igangsett grupper når det er påmeldt mange nok deltakarar

Anonymkode: 9ef11...02f

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mentalisering utfra hva du beskriver du har problemer med. 

Men må du ikke snakke med lege og få henvisning?

Anonymkode: 62266...667

Joda, det må jeg jo. Får snart behandler på poliklinikken så håper på at hen kan henvise meg.

Annonse

AnonymBruker
Roseme skrev (Akkurat nå):

selvfølelsesregulering

Ja, jeg forstår at det er nynorsk. Det jeg lurer på er hva definisjonen er. Har aldri hørt ordet før og google gir ingen resultater.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker

Jeg lurer fortsatt på om flere har noen flere innspill til denne problemstillingen? Behandler spurte meg i dag om hvilken jeg tenkte ville passe best. Jeg glemte å spørre behandler om hva hun tenker, glemte å gjøre det så skal gjøre det neste gang. Skjønner det er vanskelig for dere å si noe når dere ikke kjenner meg, men ønsker likevel gjerne deres tanker og meninger.

Anonymkode: 2b5ed...2a8

AnonymBruker
cathlin skrev (12 timer siden):

Mentaliseringsbasert

Ja, jeg tror det blir den jeg går for ettersom den varer lengre, tror jeg ville fått mest utbytte av den. Men det er sikkert sykt lang venteliste da ettersom den er slow open og hver enkelt går der så lenge. Men jeg får vel bare søke også vente den tiden det tar.

Anonymkode: 2b5ed...2a8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...