Gå til innhold

Hvor skal jeg plassere pengene?


Glitter

Anbefalte innlegg

E7H7 skrev (3 minutter siden):

Husk at selv beløp som ikke er skattepliktig bør oppgis i skattemeldingen. Det forklarer plutselig  høyere forbruk og/eller lavere gjeld.

Aha. Takk for info. Det må jeg huske på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (11 minutter siden):

Aha. Takk for info. Det må jeg huske på. 

Det var derfor jeg søkte - man skal oppgi større beløp som arv, gave og gevinster, for å forklare brå endringer. Erstatninger gir jo samme typen utslag, i form av økt formue og / eller redusert gjeld, uten at årsaken er synlig på den vanlige inntekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg har jo 100 000 i studielån også, eller 98 000 eller noe. Men renten er vel lavere slik at boliglån bør prioriteres?

Jeg ville i hvert fall prioritert boliglån. Studielån har gunstige betingelser i forhold til utsettelse og sletting av renter f.eks. ved arbeidsledighet, så det lånet ville jeg tatt sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (6 timer siden):

Takk! :) Men jeg mener på at voldsoffererstatning ikke er skattepliktig. Det kommer jo ikke fra noe forsikring slik det står om l linken, men et statlig foretak. 

Jeg tror i hvert fall at det ikke skal beskattes, men det må jeg jo finne ut av så takk for å gjøre meg oppmerksom på det. Men at staten skulle tjene penger på at jeg har blitt utsatt for grov vold vil være helt bak mål mener jeg. 

men er ikke du uføretrygdet? jeg hadde 300 000 i studielån, men når jeg ble uføretrygdet søkte jeg om at det måtte bli slettet og det ble det, hele beløpet. 

Anonymkode: 8ac54...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men er ikke du uføretrygdet? jeg hadde 300 000 i studielån, men når jeg ble uføretrygdet søkte jeg om at det måtte bli slettet og det ble det, hele beløpet. 

Anonymkode: 8ac54...511

Det er kommet nye regler. Nå sletter de ikke nødvendigvis hele. Jeg har et barnetillegg fra Nav som går rett til faren, men de tar det med i beregning av inntekt så jeg er et par tusen i inntekt for mye til å få det slettet. Jeg får slettet sånn 13 000.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke vet hvor kan du plassere dem i en frivillig organisasjon :) 

Anonymkode: 7dd6d...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et indeksfond er rimelig sikkert. Har du de der i 2 år er du garantert i pluss. Man kan også tjene bare ved å ha de der i noen måneder. Nå går jo ikke fond like bra som før grunnet krigen i Ukraina og infasjon osv, men det kommer til å gå oppover før eller siden og da tjener du på at det er i minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formueskatt er basert på nettoformue: eiendeler minus gjeld. Hvis du har en del lån så har du ikke formueskatt. 

Jeg tenker:

1. Bruk 10 000 nå på akkurat hva du vil. Det skal være litt gøy å få 300 000.

2. Bruk 290 000 på å betale gjeld. Du kan eventuelt bruke en del av det på et indeksfond. Det mener jeg er forsvarlig og mer gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (10 timer siden):

Et indeksfond er rimelig sikkert. Har du de der i 2 år er du garantert i pluss. Man kan også tjene bare ved å ha de der i noen måneder. Nå går jo ikke fond like bra som før grunnet krigen i Ukraina og infasjon osv, men det kommer til å gå oppover før eller siden og da tjener du på at det er i minus.

Tror ikke jeg tørr det. Kommer til å være redd for å miste de. 

Grendel skrev (3 timer siden):

Formueskatt er basert på nettoformue: eiendeler minus gjeld. Hvis du har en del lån så har du ikke formueskatt. 

Jeg tenker:

1. Bruk 10 000 nå på akkurat hva du vil. Det skal være litt gøy å få 300 000.

2. Bruk 290 000 på å betale gjeld. Du kan eventuelt bruke en del av det på et indeksfond. Det mener jeg er forsvarlig og mer gøy.

Ja sant. Det skal være litt gøy å få penger ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Glitter skrev (1 time siden):

Tror ikke jeg tørr det. Kommer til å være redd for å miste de. 

Ja sant. Det skal være litt gøy å få penger ja. :)

Du er som meg. Jeg tør heller ikke, selv om det sikkert hadde vært lurt. Jeg har i steden overført mesteparten av sparepengene mine til innskuddskonto vi har på jobb. Der får jeg 3,25 % rente. Mye bedre rente enn jeg får i banken. Jeg har også fått lønningskontoret til å overføre et fast beløp ( 4000) til innskuddskontoen hver lønningsdag. Denne kontoen skal ikke røres. Utenom dette sparer jeg på vanlig sparekonto i banken og overfører derfra til innskuddskontoen når jeg har mer buffer i banken enn jeg behøver. Det føles tryggere for meg, selv om alle mener jeg bør spare i fond :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Du er som meg. Jeg tør heller ikke, selv om det sikkert hadde vært lurt. Jeg har i steden overført mesteparten av sparepengene mine til innskuddskonto vi har på jobb. Der får jeg 3,25 % rente. Mye bedre rente enn jeg får i banken. Jeg har også fått lønningskontoret til å overføre et fast beløp ( 4000) til innskuddskontoen hver lønningsdag. Denne kontoen skal ikke røres. Utenom dette sparer jeg på vanlig sparekonto i banken og overfører derfra til innskuddskontoen når jeg har mer buffer i banken enn jeg behøver. Det føles tryggere for meg, selv om alle mener jeg bør spare i fond :)

Ja ikke sant. Det føles mye tryggere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...