Gå til innhold

Hvordan få livet back on track

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter en del med depresjoner og ellers når jeg ikke er deprimert sliter jeg fortsatt med nedstemthet, lite tiltakslyst og energi, likegyldighet osv. Og når jeg har det slik så flyter alt. Oppvasken står til den mygler. Jeg lager aldri middag. Jeg vasker ikke klær før jeg ikke har noen rene igjen. Og skal jeg ikke utenfor huset kan jeg bruke de samme klærne sikkert en uke minst. Jeg støvsuger, vasker, bytter ikke sengeklær på flere måneder. Kjenner meg så ekkel. Men på samme måte fortjener jeg det, å være ekkel. Jeg fortjener ikke noe bedre. 

Jeg har alltid slitt med å lage middag, gjøre husarbeid, rydde, personlig hygiene osv siden jeg flyttet ut som 18-åring. Det er ikke det at jeg ikke klarer, jeg bare orker ikke. Så når jeg jobber og må ut av huset så dusjer jeg, bytter klær hver dag. Og får jeg besøk er jeg veldig påpasselig på at det skal være ryddig og rent. 

Jeg har forsøkt gjøre ting med en gang, som å skylle av oppvask med en gang, ha en fast plass til ting og sette de tilbake på plass med en gang de er brukt, brette klær så snart jeg tar de av klessnoren osv. Og det fungerer jo egentlig veldig bra. Det er bare det at stort sett så "orker jeg ikke" og utsetter det til senere. Det blir jo en vond spiral. Jeg forsøker også å tenke at om noen kommer uanmeldt på besøk så skal jeg kunne sleppe dem inn uten å føle på skam. (Dvs at alt er ryddig og rent). 

Jeg ønsker meg jo ett liv der jeg lager middag hver dag, gjør husarbeid før alt flyter, kommer meg ut på gåturer, føler jeg vil ta vare på meg selv og ikke la meg selv forfalle osv osv. Men hvordan kan jeg klare snu dette? Jeg har jo levd slik i 10 år, så er ikke så lett å bare snu. 

Anonymkode: fad69...ec7

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471522-hvordan-f%C3%A5-livet-back-on-track/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ble kanskje ett litt vel langt innlegg. Skjønner om en ikke gidder lese hele. Så kan oppsummere kort: Jeg sliter med å få gjort husarbeid, lage middag, og ta vare på meg selv. Hvordan kan jeg klare å snu dette?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble kanskje ett litt vel langt innlegg. Skjønner om en ikke gidder lese hele. Så kan oppsummere kort: Jeg sliter med å få gjort husarbeid, lage middag, og ta vare på meg selv. Hvordan kan jeg klare å snu dette?

Bare bestemme deg?

Anonymkode: e8c8c...027

Angående husarbeid, det beste er å gjøre litt å litt. Altså ikke gjør alt husarbeid på en dag. Ta for eksempel oppvasken på en mandag, støvsuging av stuen på tirsdager, støvsuging av soverom og gang på onsdager, vasking av selve doen på torsdager, vasking av resten av toalettet på fredager. Og rydd ofte og litt og litt så det ikke ender med masse rot på en gang. Jeg sliter selv følge dette men det er det beste rådet. tror jeg iallfall

Endret av Roseme

Alt det du beskriver er symptomer på depresjon. I stedet for å se på hvordan du skal tvinge deg til å gjøre oppgaver du ikke har lyst til, så er jeg mer opptatt av hvilken behandling du får for depresjonen din. Hvis du er "kronisk deprimert" (dystym) med periodevise forverringer, så synes jeg du skal bli tatt hånd om av en spesialist i psykiatri. Dystymi, selv om det er en "mild" depresjon, kan være veldig vanskelig for fastlegen å behandle, og jeg har sett flere steder at behandling av det kan være en spesialistoppgave. Avgrensningen mot bipolar spektrumlidelse må også vurderes.

Det er ikke bare å "skjerpe seg" - til en viss grad er det det, men du har også en sykdom som bør behandles.

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bare bestemme deg?

Anonymkode: e8c8c...027

Det er mye lettere sagt enn gjort når man sliter slik TS gjør. 

Det vet jeg for jeg sliter med slikt selv. Jeg prøver hver dag å få gjort unna ting. Jeg klarer litt, men ikke nok til at det slutter å se ut som et bomba hus. I bedre perioder gjør jeg disse tingene mer av meg selv. 

Den tiltaksløsheten er overveldende. Jeg er svært opptatt av trening, men selv det utgår de fleste dager. En 15 min gåtur har vært utfordrende nok.

Men det er vel det jeg har av råd TS. Senk kravene, gjør noe hver dag, hva noe er må du prioritere. Ha feks en plan med at i dag skal du sette inn i oppvaskmaskinen og være 10-15 min ute. Så kan du ha en bonusliste med ting du gjør hvis du finner orken til det. Så må du legge listen der du er. Selv prøver jeg å holde orden oppe. Nede ser det virkelig ikke ut oh ikke prioriterer jeg det heller nå. 

Men enig med ISW for det er virkelig ikke bare å ta seg sammen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...