Gå til innhold

Har du opplevd at fastlege har tatt kontakt med foreldra dine uten samtykke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Livetsperle
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mens du var voksen altså. 

Etter at du har vært hos fastlegen eller noe du har sagt f. Eks? 

Eller har du opplevd det motsatte? 

Anonymkode: b285d...424

Nei, det er ikke lov. Det er brudd på taushetsbrudd mellom deg og pasient og er faktisk straffbart

emilie321 skrev (15 minutter siden):

Hva hvis fastlege tar kontakt med datter pga dement mor? (Dement med klare øyeblikk) Vil det være brudd på taushetsplikten?

Nei, jeg vurderer det ikke slik. Lover og forskrifter skal tolkes og etterleves med klokskap. Jeg formoder at det var en årsak ut over å informere om tilstanden. F.eks at det kanskje må monteres en komfyrvakt. At det må sjekkes at maten i kjøleskapet ikke er gammel og fordervet. At hun trenger noen hjelpemidler. At en bør varsle hjemmesykepleien for å få hjelp etc etc.  Lover er laget til beste for menneskene - ikke for at de skal forkomme.

Annonse

kupton skrev (30 minutter siden):

Nei, jeg vurderer det ikke slik. Lover og forskrifter skal tolkes og etterleves med klokskap. Jeg formoder at det var en årsak ut over å informere om tilstanden. F.eks at det kanskje må monteres en komfyrvakt. At det må sjekkes at maten i kjøleskapet ikke er gammel og fordervet. At hun trenger noen hjelpemidler. At en bør varsle hjemmesykepleien for å få hjelp etc etc.  Lover er laget til beste for menneskene - ikke for at de skal forkomme.

Takk for svar. Ja, det var til det beste for pasienten at han kontaktet meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...