Gå til innhold

Hvordan følest det å være manisk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor lenge varer en mani? Dager, uker, måneder?

Anonymkode: 43056...dad

Den kan vare dager, uker, måneder. Men det finnes medikamenter og andre tiltak som kan redusere tiden. Det viktige er å komme innunder rask behandling. Den kan vare lenge om man ikke kommer i behandling raskt. 

Anonymkode: a59f1...ace

Har bare hatt fra milde til kraftige hypomanier, og da jeg var på mitt høyeste noen gang i fjor så var det ikke så fantastisk lenger. Selv når jeg snakket og flirte omhverandre så følte jeg at jeg satt på et tog uten brems og jeg ble verre for hver dag. Mye angst pga en begynnende vrangforestilling og litt høye tanker om meg selv pga en annen forestilling jeg fikk for meg. Jeg tåler veldig dårlig å ikke få søvn får sånne symptomer da. Så det var ikke mani, men mulig de var redd det skulle gå den veien for da fikk jeg zyprexa. Hodet mitt var bare grøt, og jeg klarte ikke kontrollere hva jeg sa eller klarte å sitte stille jeg måtte være i konstant bevegelse for jeg hadde maur i kroppen. Jeg er vanligvis den stille pasienten på avdelingen, men jeg var den som lagde mest lyd. Hovedsakelig intens snakking, latter og synging/dansing. Men også stadig økende plutselige panikkanfall som gikk over på 30 sekunder. Det svidde i hjernen for den ville sove, men fikk ikke til og hjernen levde sitt eget liv. Under hypomani uten innleggelse har jeg ruset meg ekstremt hardt og vært med å stjelt en bil, lot meg filme dansende uten klær og gjorde noe annet og sendte til han som hevn og var 4 timer i en klesbutikk med sivile vekter rundt meg og kjøpte klær for 6000 osv. Det var helt grusomt å komme til seg selv igjen. Spesielt det med å stjelt bil og blitt spredt naken på sosiale medier. Nedturen er brutal. Virkelig brutal. Skammen er bunnløs da. 

Jeg har jo ikke blitt diagnostisert med mani da, men jeg kan se for meg hvor heftig det er. Sikkert dobbelt så ille som jeg har hatt det. Jeg vet ikke, en mani kan vel manifestere seg ulikt. Men en hypomani kan også være mer enn glede og eufori, så jeg skrev nå bare om min erfaring. Jeg synes i alle fall alle nyansene er nyttig å lære om. Eller alle gradene. 

Endret av Glitter

Annonse

Marye skrev (3 timer siden):

Du føler et veldig driv

Kan det sammenlignes med når jeg er hypoman så blir jeg alltid fryktelig engasjert, tror at problemene mine er over (før trodde jeg det, nå har jeg lært) og planlegger flytting, omsorg for barn, hund, laster med Tinder osv. Alt føles bare så riktig og så lett. Nå begynner livet liksom.

Bare at det er sikkert i mye sterkere grad slik at folk som er manisk setter seg i milliongjeld fordi de fikk en risky forretningsidé som bare føles helt riktig og selvsagt og det er helt ute av personens normale natur å la seg drive av den type ideer? 

Lurer vel på om det er sånn at hypomani og mani føles og er likt, bare at mani er mye mer kraftig og at det skjer noe alvorlig er langt mer tilstede samt det er mer skadelig for hjernen med mani? Eller er det milevis forskjell på en kraftig hypomani og mild mani? Kraftig mani kan jo sikkert knapt forestilles. Ikke før meg som kun har hatt hypomani og som synes selv det var svært intenst. Er man bevisst på en måte, under kraftig mani? Eller er øynene åpne, men på en måte ingen hjemme hvor man bare styres av en krakilsk hjerne.

Endret av Glitter
Gjest Vendi
Glitter skrev (9 minutter siden):

Kan det sammenlignes med når jeg er hypoman så blir jeg alltid fryktelig engasjert, tror at problemene mine er over (før trodde jeg det, nå har jeg lært) og planlegger flytting, omsorg for barn, hund, laster med Tinder osv. Alt føles bare så riktig og så lett. Nå begynner livet liksom.

Bare at det er sikkert i mye sterkere grad slik at folk som er manisk setter seg i milliongjeld fordi de fikk en risky forretningsidé som bare føles helt riktig og selvsagt og det er helt ute av personens normale natur å la seg drive av den type ideer? 

Lurer vel på om det er sånn at hypomani og mani føles og er likt, bare at mani er mye mer kraftig og at det skjer noe alvorlig er langt mer tilstede samt det er mer skadelig for hjernen med mani? Eller er det milevis forskjell på en kraftig hypomani og mild mani? Kraftig mani kan jo sikkert knapt forestilles. Ikke før meg som kun har hatt hypomani og som synes selv det var svært intenst. Er man bevisst på en måte, under kraftig mani? Eller er øynene åpne, men på en måte ingen hjemme hvor man bare styres av en krakilsk hjerne.

Jeg tror det er litt glidende overganger. Kan nok være vanskelig selv for profesjonelle å skille mellom kraftig hypomani og mild mani. (Hvis det går an å dele det inn sånn da.. ?)

Endret av Vendi
Vendi skrev (16 minutter siden):

Jeg tror det er litt glidende overganger. Kan nok være vanskelig selv for profesjonelle å skille mellom kraftig hypomani og mild mani. (Hvis det går an å dele det inn sånn da.. ?)

Kupton la ut et sånt vurderingsskjema for mani en gang. Der var det alternativ blant annet "mulig mild mani"  også økte det i alvorlighetsgrad. Det inneholdt vel ikke hypomani, men jeg har bare pleid å dele det inn sånn for det har vært veldig stor forskjell på hvor kraftig de har vært hos meg og hvor ødeleggende de har vært under og etter. Kupton sa noe om at det er svært vanskelig å vurdere om en person er grensetilfelle, men hypoman, eller er over i mani. 

@kupton korriger meg hvis jeg husket feil nå. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den kan vare dager, uker, måneder. Men det finnes medikamenter og andre tiltak som kan redusere tiden. Det viktige er å komme innunder rask behandling. Den kan vare lenge om man ikke kommer i behandling raskt. 

Anonymkode: a59f1...ace

Jeg prata med psykologen min om en episode som kunne ha vert mani. Men det varte bare noen få dager. Da virka det som mani var mindre sannsynlig. Men det var mer intenst en de andre hypomaniene mine.

Mani kan arte seg ulikt fra person til person. I tillegg til å være veldig oppstemt/irritabel er det vel bare 3 eller 4 symptomer man må ha i tillegg. Personlig synes jeg at mani er helt grusomt. Jeg "mister" symptomer på mani eller hypomani som jeg hadde tidligere i forløpet. Så selv om manien forverres, så har jeg egentlig færre av symptomene fra diagnosemanualen. Blir manien ille nok så vil symptomer som egentlig ikke er symptomer på mani ifølge kriteriene være like eller nesten mer fremtredende. 

AnonymBruker
skogbrann skrev (16 minutter siden):

Mani kan arte seg ulikt fra person til person. I tillegg til å være veldig oppstemt/irritabel er det vel bare 3 eller 4 symptomer man må ha i tillegg. Personlig synes jeg at mani er helt grusomt. Jeg "mister" symptomer på mani eller hypomani som jeg hadde tidligere i forløpet. Så selv om manien forverres, så har jeg egentlig færre av symptomene fra diagnosemanualen. Blir manien ille nok så vil symptomer som egentlig ikke er symptomer på mani ifølge kriteriene være like eller nesten mer fremtredende. 

Jeg har hatt blandede episoder der jeg er hypoman og deprimert samtidig. Rene hypomanier er egentlig helt topp for min del. Men jeg har kanskje tatt noen dårlige valg da😂

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...