Gå til innhold

Bipolar? Brintellix oppstart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har brukt britellix i 5 år mot depresjon og sosial angst og bestemte meg for å slutte på de da jeg hadde hatt det bra i lengre tid. Det gikk omtrent 3 mnd før jeg begynte å få masse angst, ble utbrent og deprimert. Jeg kan ha perioder uten angst og dager der jeg er glad og fornøyd. Det svinger veldig. Det er to år siden jeg sluttet på brintellix, jeg er lei av å ha det så ustabilt og bestemte meg for å begynne igjen. De to første dagene var jeg full av glede, hadde god selvtillitt, snakket masse, vitset og lo. Jeg var overlykkelig for å ha det bra igjen, men jeg stusset litt over at de skulle virke med en gang. Jeg lurer på om det kan ha vært en hypoman episode. Betyr det i såfall at jeg har bipolar lidelse eller kan man få det selvom man ikke er bipolar? De siste tre dagene nå har jeg hatt en god del angst og følt meg nedfor. Jeg er redd for at jeg er bipolar og skulle hatt en annen medisin. Vil brintellix fungere hvis jeg er bipolar?

Anonymkode: 2afb6...e41

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471572-bipolar-brintellix-oppstart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge var du oppspilt? To dager så jeg nå. Det kan ikke ha vært en form for rush og placebo? Og roet det seg uten at du måtte slutte på den gjør meg også usikker. Jeg har blitt tatt av tre ulike medisiner grunnet hypomani. Har ikke kunnet fortsette for det opprettholder jo hypomanien. 

Jeg ble hypoman av blant annet Brintellix. Den varte i tre uker. Da sa behandler at det finnes noe kalt bipolar 3, nemlig at en får medikamentutløst hypomani. Men kriteriet for hypomani er vel minst fire dagers varighet, men mulig det ikke er en nøye regel. Uansett jeg hadde ikke-medikamentelt utløste hypomanier både før og etter Brintellix, så fikk bipolar 2 etter hvert. Men medikamentutløst hypomani førte ikke automatisk til noen diagnose hos meg. Selv ikke etter tredje gangen. Først da hun så med egne øyne at jeg ble hypoman uten medisiner samt leste hele dagboken min satt hun diagnosen. 

Hvis du har tilbakevendende depresjoner så kan det være noe affekrivt under underflaten. Jeg hadde først tilbakevendende depressiv lidelse og da fikk jeg først Lamictal som funket lite for meg, men hjelper mange.

Hvis Brintellix har holdt deg stabil og bra før så ville jeg kanskje gitt det litt tid evt hørt med legen om det trengs doseøkning. Det er ikke gitt at du kan stå på samme dose som sist. Kanskje du må høyere opp. Siden du landet selv om du ennå går på medisinen så er det jo like greit å ta seg tid til å prøve, men vær obs på doseøkning. Alle mine medikamentutløste hypomanier så har jeg eksplodert inn i oppstemtheten dagen etter doseøkning, altså en uke etter oppstart. Så hvis din oppspilthet de to dagene skyldes medisin og noe bipolart så kan det være at doseøkningen vil utløse en ordentlig og mer varig hypomani. I såfall bør du utredes for bipolar.

Jeg er ikke ekspert akkurat så det kommer sikkert noen med mer faglig kompetanse etter hvert, men tror ikke noe jeg har skrevet er feil.

AnonymBruker

TS her. Jeg har fundert på om det kan være det at jeg normalt går å kjenner etter om jeg er utrygg og tegn til angst, men når jeg startet på medisinen så jeg etter tegn til ro og mer glede osv, så det kan ha hatt en innvirkning. 

Det var bare så rart at jeg plutselig skulle føle meg så trygg, full av selvtillit og glede første dagen allerede. Husker at jeg fikk litt angst et par timer om kvelden før det slapp den første dagen. Kan man få angst under en hypoman episode eller vil det bekrefte at det ikke var det?

Jeg skal hvertfall fortsette på medisinen og gi den litt mer tid til å virke, så får jeg se hvordan jeg føler meg.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her. Jeg har fundert på om det kan være det at jeg normalt går å kjenner etter om jeg er utrygg og tegn til angst, men når jeg startet på medisinen så jeg etter tegn til ro og mer glede osv, så det kan ha hatt en innvirkning. 

Det var bare så rart at jeg plutselig skulle føle meg så trygg, full av selvtillit og glede første dagen allerede. Husker at jeg fikk litt angst et par timer om kvelden før det slapp den første dagen. Kan man få angst under en hypoman episode eller vil det bekrefte at det ikke var det?

Jeg skal hvertfall fortsette på medisinen og gi den litt mer tid til å virke, så får jeg se hvordan jeg føler meg.

Når du var spent på oppstart av medisinen og kjente etter kan det jo ha vært med på å utløse det. Eller i kombinasjon med medisinen. 

Man kan ha angst ved hypomani ja. Jeg har hatt det. Eller plutselige panikkanfall som går over på ett minutt også tilbake til den sterke euforien. Kort vei mellom himmel og helvete. Angsten kom av en vrangforestilling jeg hadde. 

Hypomani er den beste rusen av alle rusmidler. Selv bedre enn MDMA. Det er en veldig intens tilværelse. Og etter hvert går det over til å ikke være til å holde ut da. Likevel savner jeg det. 

Nå har du forhåpentligvis ikke prøvd narkotika, men hvis du ser for deg å føle på så intens eufori var det det du hadde eller var du bare ekstra glad og gira? Min erfaring er at det er en veldig tydelig forskjell. Jeg har lett kunnet skille på normal oppspilthet og hypomani. Men vet ikke om det er så tydelig for alle.

Spørsmålet er jo om du "kvalifiserer" til en hypomani som varte i to dager. @kupton er det slik at den må vare i minst 4 dager? Og mtp reaksjon på oppstart så bør hun være litt påpassende ved doseøkning for kanskje de to første dagene var et forvarsel til at hun står i fare for hypomani?

Endret av Glitter
AnonymBruker
Glitter skrev (3 timer siden):

Når du var spent på oppstart av medisinen og kjente etter kan det jo ha vært med på å utløse det. Eller i kombinasjon med medisinen. 

Man kan ha angst ved hypomani ja. Jeg har hatt det. Eller plutselige panikkanfall som går over på ett minutt også tilbake til den sterke euforien. Kort vei mellom himmel og helvete. Angsten kom av en vrangforestilling jeg hadde. 

Hypomani er den beste rusen av alle rusmidler. Selv bedre enn MDMA. Det er en veldig intens tilværelse. Og etter hvert går det over til å ikke være til å holde ut da. Likevel savner jeg det. 

Nå har du forhåpentligvis ikke prøvd narkotika, men hvis du ser for deg å føle på så intens eufori var det det du hadde eller var du bare ekstra glad og gira? Min erfaring er at det er en veldig tydelig forskjell. Jeg har lett kunnet skille på normal oppspilthet og hypomani. Men vet ikke om det er så tydelig for alle.

Spørsmålet er jo om du "kvalifiserer" til en hypomani som varte i to dager. @kupton er det slik at den må vare i minst 4 dager? Og mtp reaksjon på oppstart så bør hun være litt påpassende ved doseøkning for kanskje de to første dagene var et forvarsel til at hun står i fare for hypomani?

Jeg vil ikke si at jeg hadde eufori konstant nei, men jeg kjente på eufori av noen sanger jeg hørte på om morningen ca en time etter jeg hadde tatt første tabletten. Jeg har følt meg euforisk av musikk flere ganger før, men det er ganske lenge siden. Resten av dagen var jeg mer småsvimmel og veldig glad og giret. Snakket med naboene som jeg vanligvis unngår som om de var mine beste venner og ringte rundt til andre venner. De merket nok at jeg var veldig glad, men tror ikke de tenkte noe mer rundt det. Jeg er ganske oppmerksom på å ikke bli for giret også, så jeg modererer meg litt. Har tidligere følt at det er for mye og at andre reagerer på det så jeg er blitt veldig tilbakeholden når jeg blir så giret. Klarer ikke helt å skille mellom å være giret og hypomani.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil ikke si at jeg hadde eufori konstant nei, men jeg kjente på eufori av noen sanger jeg hørte på om morningen ca en time etter jeg hadde tatt første tabletten. Jeg har følt meg euforisk av musikk flere ganger før, men det er ganske lenge siden. Resten av dagen var jeg mer småsvimmel og veldig glad og giret. Snakket med naboene som jeg vanligvis unngår som om de var mine beste venner og ringte rundt til andre venner. De merket nok at jeg var veldig glad, men tror ikke de tenkte noe mer rundt det. Jeg er ganske oppmerksom på å ikke bli for giret også, så jeg modererer meg litt. Har tidligere følt at det er for mye og at andre reagerer på det så jeg er blitt veldig tilbakeholden når jeg blir så giret. Klarer ikke helt å skille mellom å være giret og hypomani.

Høres ut som helt normale stemningssvingninger oppover og ikke en alvorlig psykisk lidelse 

Anonymkode: d9663...b26

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Høres ut som helt normale stemningssvingninger oppover og ikke en alvorlig psykisk lidelse 

Anonymkode: d9663...b26

Det føles ihvertfall helt annerledes ut enn jeg kan huske at det var før jeg begynte på brintellix, men det er lenge siden jeg har vært uten medisin så det kan godt være. Mulig det er angsten min som er redd for en alvorlig psykisk lidelse. Takk for svar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...