Gå til innhold

Kupton: Amfetamin ved asperger

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde

Det er mistanke om at jeg har aspergerlidelse og legen vil sette meg opp på amfetamin 1 gang om dagen. Han sier at amfetamin har en paradoksal effekt ved Asperger og adhd: at pasienten vil bli roligere og få bedre impulskontroll. Men jeg leser på nettet at det heller vil ha motsatt virkning: at pasienten vil bli mer oppstemt og få mer energi, noe som jeg ikke trenger da jeg fra før har mye tankekjør og indre uro.

Kupton: Har du et svar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471624-kupton-amfetamin-ved-asperger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri hørt om å medisinere Asperger med amfetamin. Men jeg har jo ruset meg på det og avhengig av dose så reagerer jeg med å bli mer konsentrert og effektiv samt være mer balansert, til at jeg blir oppgiret, snakker masse osv. Typisk speeda. Til at ved overdosering så blir hjernen litt kokt og en blir veldig stukete. 

Sånn har jeg det med Ritalin også. 

Men det er mulig jeg har ADHD og at det er derfor jeg ikke blir oppgiret av naturlige doser. Det har aldri vært nevnt for meg at slik medisin hjelper mot Asperger, men kanskje det er ny forskning. 

At ikke personer med ADHD blir giret av sentralstimulerende medisin stemmer ikke. Det bare kreves høyere dose. 

Endret av Glitter

Det er svært lite litteratur på dette, men det finnes noen nyere artikler som mener at dette kan være gunstig for enkelte med asperger.

Jeg har ikke et svar, men jeg har noen tanker. Det finnes i dag ingen god medisinering for asperger. Dersom et forsøk kan gjøres under ledelse av en spesialist, oppfølgingen og evalueringen er hyppig og god, og det skjer i samarbeid med de som omgås pasienten til daglig, kan jeg ikke se at det er noen risiko med å gjøre et forsøk. Det er ingen irreversible bivirkninger, så et forsøk kan ikke skade.

AnonymBruker
kupton skrev (5 minutter siden):

Det er svært lite litteratur på dette, men det finnes noen nyere artikler som mener at dette kan være gunstig for enkelte med asperger.

Jeg har ikke et svar, men jeg har noen tanker. Det finnes i dag ingen god medisinering for asperger. Dersom et forsøk kan gjøres under ledelse av en spesialist, oppfølgingen og evalueringen er hyppig og god, og det skjer i samarbeid med de som omgås pasienten til daglig, kan jeg ikke se at det er noen risiko med å gjøre et forsøk. Det er ingen irreversible bivirkninger, så et forsøk kan ikke skade.

Tenk hvis alle fagfolk kunne være så pragmatisk som deg. 

Anonymkode: c858f...a56

Annonse

AnonymBruker
Frøya Alilde skrev (5 timer siden):

Det er mistanke om at jeg har aspergerlidelse og legen vil sette meg opp på amfetamin 1 gang om dagen. Han sier at amfetamin har en paradoksal effekt ved Asperger og adhd: at pasienten vil bli roligere og få bedre impulskontroll. Men jeg leser på nettet at det heller vil ha motsatt virkning: at pasienten vil bli mer oppstemt og få mer energi, noe som jeg ikke trenger da jeg fra før har mye tankekjør og indre uro.

Kupton: Har du et svar?

Tror du må ha misforstått litt. Amfetaminlignende medisiner er bra ved adhd, men har ingen effekt på asperger. 

Anonymkode: ff4e8...3d9

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Amfetaminlignende medisiner er bra ved adhd, men har ingen effekt på asperger. 

Det er vel det siste som det nå settes et spørsmåltegn ved. Det begynner å komme litteratur som viser at det kan være et forsøk verdt.

UtakknemligDiva

Nå har jeg begge diagnosene. Og jeg har både lest og erfart at amfetamin kan forsterke enkelte autistiske symptomer, evt svekke adhd’n, jeg vet ikke hva som blir riktig forklaring her. Men jeg kan bli mindre sosial, fordi jeg blir mer fokusert på jobben som skal gjøres eller detaljer. Det er jo det den medisinen er for og. Den gjør meg også mer stillesittende, som vil si at jeg på en fridag ikke kommer meg ut av huset først på dagen for å si det sånn. 
Den gjør meg mye mer nøyaktig. Jeg tåler ikke at noe står skjevt, jeg tåler ikke å se flekker på klær og gulv osv.. og mye støy blir ekstra irriterende.
Om jeg spiser (nok) og riktig, kan negative bivirkninger som nervøsitet og irritabilitet reduseres.

Endret av 90tallsbarn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...