Gå til innhold

Tips til superlette middager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skulle gjerne hatt noen tips til superlette middager som gjerne er forholdsvis sunt 😊 Det jeg bruker lage er kjøttdeig med dolmiosaus og pasta eller tikka masala eller butter chicken fra sånt glass, eller laks i ovnen med grønnsaker eller pastasalat med kylling eller skinke. Så ja, man kan si jeg har ett veldig lite matforåd (er det ett ord? 😅)

Anonymkode: f2ffe...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Bønnegryte og lapskaus er sunt og enkelt. Kan også varieres etter hva du evt har som rester.

 

Takker for tips. Bønner har jeg lite erfaring med, men ettersom jeg har skjønt er det bare å hive alt i en gryte også lager det seg selv? Men i forhold til lapskaus så står det at kjøttet skal koke i 2 timer? Bruker du annet kjøtt kanskje?

Anonymkode: f2ffe...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takker for tips. Bønner har jeg lite erfaring med, men ettersom jeg har skjønt er det bare å hive alt i en gryte også lager det seg selv? Men i forhold til lapskaus så står det at kjøttet skal koke i 2 timer? Bruker du annet kjøtt kanskje?

Anonymkode: f2ffe...650

Ja, hvis du kjøper hermetiske bønner så er det bare å kaste dem i gryta sammen med løk, hvitløk, erter, mais, paprika eller hva annet du vil ha oppi. (Kan være lurt å sile bort sausen de ligger i først). Jeg tar en enkel løsning og bruker tomatpure rørt ut i litt vann som grunnlag for saus, så kan du smaksette med buljong og ulike krydder. Kan serveres som den er eller til ris eller potetstappe.

Det kommer an på hva slags kjøtt du bruker til lapskaus. Som regel bør "sosekjøtt" koke noen timer, ja. En enklere løsning er pølselapskaus, hvor du bytter ut kjøttet med pølse. Evt kjøpe de der små, lyse kjøttbollene som passer til kjøttsupper/lapskaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takker for tips. Bønner har jeg lite erfaring med, men ettersom jeg har skjønt er det bare å hive alt i en gryte også lager det seg selv? Men i forhold til lapskaus så står det at kjøttet skal koke i 2 timer? Bruker du annet kjøtt kanskje?

Anonymkode: f2ffe...650

Når jeg lager bønnegryte begynner jeg med å steke en pakke kjøttdeig (om du vil ha kjøtt i) som jeg så setter til side. Så hakker jeg en løk som jeg freser noen minutter i olje, så en boks hakkede tomater (gjerne en av de som inneholder hvitløk / chili / oregang / basilikum) og litt buljongpulver (eller en terning). Et par spiseskjeer tomatpure og en hakket paprika og kjøttdeigen. Dette trenger ikke putre så lenge, etter 5 min har jeg i en boks eller to med bønner. Jeg bruker f.eks. kidneybønner, hvite bønner eller svarte bønner, disse må skylles av først, om du bruker chilibønner helles det hele i gryta. Bønnene skal bare varmes og det tar bare et par minutter. Vi har gjerne salat eller blomkålris til, men du kan selvfølgelig ha pasta eller vanlig ris også. Lag en stor gryte og frys ned restene i porsjonsbokser, tiner kjapt i microen om du har det eller om du setter boksen i vann om du har glemt å ta den opp kvelden før. :)  Må selvfølgelig smakes til med salt, pepper og hva du måtte ønske av krydder! Hvitløk er godt oppi og chili!

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...