Gå til innhold

Intern henvisning, stemmer det at de ikke har tidsfrist da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk opprinnelig ett svarbrev på henvisningen der det sto at de hadde vurdert at jeg hadde rett til helsehjelp og at fristen var 27. februar. Men nå sier de at fristen ikke gjelder når henvisningen er sendt internt (den er sendt fra akuttpost). Stemmer virkelig dette? De kunne heller ikke si noe om når jeg muligens kunne få time, om det var noen få uker eller flere måneder... 

Anonymkode: 8968a...a73

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ingen som vet? Hadde vert greit å vite. Jeg synes det høres veldig rart ut egentlig, at de kan bryte fristen bare fordi henvisningen ble sendt internt? Det gir jo ikke mening? 

Synes også det høres rart ut. Man har vel like rettigheter uansett hvem som skrev henvisningen.. 

Jeg har blitt henvist internt, men der er fristene holdt. Så vet ikke noe om det der.

Du kan selv ringe til helfo og fortelle at fristen du ble forespeilet ikke ble holdt. De kan svare på spørsmålet ditt, og hvis de mener at fristen faktisk er gjeldene, og at dette da er et fristbrudd, så kan de hjelpe deg. Mulig jeg husker feil, men synes å huske at du har laget noen tråder om dette, så jeg ville nok bare ringt helfo i nærmeste fremtid hvis jeg var deg. 

AnonymBruker
Glitter skrev (9 timer siden):

Synes også det høres rart ut. Man har vel like rettigheter uansett hvem som skrev henvisningen.. 

Jeg har blitt henvist internt, men der er fristene holdt. Så vet ikke noe om det der.

Ja, det tenker jeg også. Mulig det var en misforståelse?

skogbrann skrev (4 timer siden):

Du kan selv ringe til helfo og fortelle at fristen du ble forespeilet ikke ble holdt. De kan svare på spørsmålet ditt, og hvis de mener at fristen faktisk er gjeldene, og at dette da er et fristbrudd, så kan de hjelpe deg. Mulig jeg husker feil, men synes å huske at du har laget noen tråder om dette, så jeg ville nok bare ringt helfo i nærmeste fremtid hvis jeg var deg. 

Ja, jeg får vel ta kontakt med helfo. Kjipt om jeg ender opp med å vente lenger enn nødvendig. Kjenner at jeg virkelig trenger noen å snakke med nå. 

Annonse

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Jeg antar forklaringen er at når du henvises fra spesialisthelsetjenesten, så vurderes det at du allerede får helsehjelp.

Men henvisningen var jo fra en akuttpost? Jeg kan ikke innlegges alltid. Og jeg risikerer jo å bli mye dårligere enn det jeg hadde trengt å bli om jeg hadde fått hjelp poliklinisk? 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men henvisningen var jo fra en akuttpost? Jeg kan ikke innlegges alltid. Og jeg risikerer jo å bli mye dårligere enn det jeg hadde trengt å bli om jeg hadde fått hjelp poliklinisk? 

Jeg vil anta at du kommer fra en av landets regioner som akkurat nå er i alvorlig økonomisk krise, og det å henvise internt for å si at man da har gitt et tilbud innenfor fristen, er en måte å begrense alle millionene som drysser ut av fristbrudd-pasientene. Det har stått mye om det i Dagens Medisin de siste to-tre årene.

Jeg skulle ønske at den 4. statsmakt var like ivrige på å se på om den måten å begrense pasienter adgang til helsehjelp er tillat som det er mulig for helseregionene å begrense kostnadene for fristbrudd ved intern henvisning og stoppe der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...